BROADWAY

BROADWAY

7.0

Nellyna matka bola primabalerína, vzala si boháča a slobodu predala za blahobyt. Nelly (Elsa Lekakou) je striptérka. Objaví sa vreckár Markos (Stathis Apostolou) a vyslobodí ju z pochybného klubu. Akýkoľvek vzostup je však nemožný; osud matky sa opakuje, avšak v iných sociálnych pomeroch. Grécky film Broadway – debutujúceho režiséra Christosa Massalasa – neverí v katarziu a na „vysoké“ odpovedá „nízkym“. Pokus o masturbáciu je absurdne nedosiahnuteľnou snahou o slasť – väzňovo sebaukájanie pred milenkou oddelenou sklom preruší dozorca.

Film s ironickým názvom nás neprivedie na slávnu manhattanskú ulicu prestížnych divadiel, ale do opusteného a schátraného aténskeho kultúrneho priestoru. Na streche čnie filmové plátno, ako pozostatok letného kina a rozpadajúci sa nápis „Broadway“ len pritaká uštipačnému tónu irónie.

Diletanti – zozbieraní z tulákov a zlodejov – sa tu skrývajú pred zákonom a nacvičujú tanečné čísla, ktoré používajú ako pochybný prostriedok obživy v uliciach Atén. V noci líhajú v divadelnej sále na doskách javiska, ktoré nie sú schopní opustiť ani počas spánku. Za hranicami tejto ilúzie vládne aténskemu podsvetiu nedosiahnuteľný Marabu. Niektorí drobní zločinci by ho najradšej zlikvidovali, chýba im však odvaha prekročiť hranice ich zúfalého komfortu.

Jonas (Foivos Papadopoulos) kedysi pre tohoto mafiána pracoval, teraz sa ticho skrýva za stenami opusteného divadla. Predstiera mŕtveho alebo sa zaonačí do ženského prestrojenia. Nelly nechce vyčkávať a nabáda Jonasa k spoločnej revolte. Nakoniec je to však on, ktorý nevysvetliteľne dokáže nájsť tichú cestu a bez povšimnutia ostatných vystúpiť aspoň o krok vyššie.

Broadway je v prvom rade skeptickým príbehom, v ktorom sa sny nestávajú skutočnosťou. Nelly očividne pri orálnom sexe slasť nepociťuje a so svojím milencom-vlastníkom započne apatický rozhovor o smrti. Tento absurdný, cynický a často satirický humor, ktorý má spočiatku významotvorný potenciál, sa po chvíle vyprázdni.

Broadway

Akýkoľvek náznak nádeje je v gréckej snímke len iluzórnou fasádou. Ošarpané priestory infiltrované švábmi kontrastujú s upokojujúcimi farbami pastelových tónov. Sedenie pod slnečníkom a striedanie východov a západov slnka je ďalšou márnou vidinou nádeje. Populárnej tanečnej hudbe konkurujú dramatické tóny, v ktorých akoby zaznievali ozveny ducha antickej tragédie.

Toto neustále napätie medzi ideálnym a nízkym odráža nenaplniteľnú túžbu po prekonaní sociálnych medzí. Hŕstka individualistov zovretá mocou vládnucich štruktúr je nakoniec menej slobodná než otravné šváby pobehujúce po aténskej kultúrnej scéne.

Broadway

Z tohto pohľadu je Broadway ľavicový film, ktorý uštipačne nahliada na sociálne pomery v súčasných Aténach. Irónia a satyra je formou vzdoru voči mestskému publiku, ktoré ako bezduchý dav sleduje tanečné vystúpenie diletantov. Prihlúpli dav smiešne očarený plecatým mužom-tanečníkom v ženských šatách sa necháva bezducho okrádať vreckármi. Rozšafná snímka nerýpe len do kruhov konvenčných mešťanov. Nekorektne zosmiešňuje aj tých, ktorí sa snažia voči establišmentu vymedziť, vrátane potrhlo bežiacej skupinky transsexuálov.

Broadway decentne našliapava na pôdorys transgresívneho umenia – umenie, ktoré poburuje, prekračuje medze základnej morálky, v ideálnom prípade uráža všetkých a všetko. Broadway je však nanajvýš opatrný. Zosmiešňuje, ale tak, aby to nakoniec (takmer) nikoho neurazilo. Revoltuje, ale tak, aby nikoho do vzdoru so sebou nestrhol. Grécka snímka v konečnom dôsledku neverí totiž ani na potenciál vzbury.

Broadway

Broadway je kritikou triednej nerovnosti a zároveň nedotiahnutým transgresivným umením, ktoré bude pre skúseného diváka skôr úsmevnou hrou než šokujúcou provokáciou. Podobne lakonicky je aj gréckou tragédiou – Nelly má vo svojej životnej veštbe napísaný osud matky, ktorá sa v prospech blaha vzdala slobody. Hrdinka sa pokúša pred týmto osudom uniknúť, nakoniec však sama skončí v okovách iného muža.

Film síce dodržiava niektoré estetické premisy známe zo starovekého gréckeho divadla – predovšetkým jednotu deja a miesta – nevyberá sa však čírou a jasne vymedzenou dramatickou cestou. Pokúša sa na diváka vrhnúť výboj revolty, zároveň možnostiam tejto cesty neverí. Je otázkou, nakoľko je táto roztrieštenosť slabinou a nakoľko prednosťou. Nakoniec najväčším kladom Broadwaya môže byť to, že skrz svoju rozšafnosť podnecuje diváka k vlastnému myšlienkovému úsiliu.

TU nájdete kiná, ktoré film hrajú

Broadway (Grécko / Francúzsko / Rumunsko, 2022, 97 min.)
Réžia: Christos Massalas. Scenár: Christos Massalas. Hrajú: Elsa Lekakou, Foivos Papadopoulos, Stathis Apostolou, Rafael Papad, Salim Talbi ...