SIBYL

SIBYL

6.5

Tak ako ani ten najlepší lekár nie je imúnny voči všetkým chorobám sveta, aj psychológ môže popri pomáhaní svojim pacientom bojovať aj s vlastnými démonmi. Rozhodne to platí pre terapeutku Sibyl, ktorá sa v rovnomennom filme francúzskej filmárky Justine Triet nebezpečne zapletie do problémov svojej prominentnej pacientky.

Film, ktorý sa pred divákmi prvýkrát predstavil ešte v roku 2019 v rámci hlavnej súťaže festivalu v Cannes, teraz konečne prichádza aj do slovenských kín. Jeho najväčším lákadlom sú hviezdy Virginie Efira (Benedetta) a Adèle Exarchopoulos (Život Adèle) v hlavných úlohách. Ich herecké výkony aspoň čiastočne vykrývajú nie veľmi presvedčivý príbeh nabitý silnými, no nesúrodo namiešanými témami.

Psychologička Sibyl (Virginie Efira) má na prvý pohľad v živote skvelo upratané. Vo svojej práci je úspešná a uznávaná, doma má milujúceho muža a dve šikovné dcérky, roky úspešne abstinuje od alkoholu, s ktorým mala v minulosti problémy. Neprestáva sa však pohrávať s myšlienkou, že by sa mohla vrátiť k svojej ozajstnej životnej vášni – písaniu románov. Kde však hľadať inšpiráciu?

Najlepšie príbehy píše život, radí Sibyl hneď v úvode jej vydavateľ, a už čoskoro sa to potvrdí, keď stretáva Margot (Adèle Exarchopoulos). Začínajúca herečka sa na psychologičku obráti v obzvlášť chúlostivej situácii – nečakane uprostred nakrúcania otehotnela s kolegom, ktorý je zároveň partnerom režisérky ich spoločnej snímky. Teraz potrebuje poradiť, či si má dieťa za takýchto nezávideniahodných okolností nechať.

Sibyl

Hoci sa Sibyl v snahe nájsť si čo najviac času na písanie zbavuje väčšiny pacientov, Margot si nechá. O pomoc zúfalej hviezdičke jej však ide až v druhom rade. V jej pikantnom príbehu vidí predovšetkým dokonalú inšpiráciu pre svoj román, ktorý aj hneď začína písať. Čím viac sa však do príbehu ponára, tým viac podobností v ňom vidí so svojím vlastným osudom. Hoci sa do ľúbostného a pracovného života svojej slávnej pacientky nechá najskôr vtiahnuť len z čistej vypočítavosti, onedlho začína aj ona sama strácať pevnú pôdu pod nohami...

Sibyl je pomerne komorným príbehom o pár svojských postavách a niekoľkých krátkych dejstvách. Má však nemalé ambície otvoriť na takomto skromnom priestore celú plejádu vážnych tém. Od neľahkého rozhodovania o ukončení tehotenstva (s dvoma rozdielnymi výsledkami) cez krehkosť abstinencie a sebakontroly až po zrkadlo všadeprítomnej pretvárke v milostných, rodinných aj pracovných vzťahoch – režisérka a scenáristka Justine Triet skáče od témy k téme a v každej z nich, napokon, necháva svoju hrdinku pekne sa potrápiť.

Sibyl

Napriek tomu vo filme akási celistvosť a jednoznačná myšlienka chýba – alebo sa aspoň stráca v zbytočne prekomplikovanom a neveľmi uveriteľnom príbehu. Obe hlavné postavy sú síce napísané zaujímavo a plasticky, no ich vzájomné interakcie neraz škrípu falošnými tónmi. Veci sa často dejú skôr na efekt než v rámci vnútornej logiky príbehu – či už ide o intenzívne erotické scény, emocionálne výbuchy jednotlivcov alebo premrštené opilecké epizódky, ktoré daným postavám len ťažko veriť.

Celkovému dojmu veľmi nepomáhajú ani zmätočné prestrihy do minulosti, ktorým začíname naozaj rozumieť až kdesi v polke filmu, alebo banálne dejové skratky, keď sa, napríklad, tajomstvá prevalia pomocou zabudnutého mikrofónu na klope. Napriek slušnému záberu do viacerých hlbších tém tak napokon Sibyl vyznieva skoro rovnako „cheesy” ako ten román, ktorý sama píše.

Sibyl

Film však aj napriek viacerým slabinám asi nebudete mať výraznejší problém dopozerať, a to najmä zásluhou jeho výborných (a pravidelne sa zmyselne odhaľujúcich) hereckých hviezd. Ansámbel popri Efira a Exarchopoulos dopĺňa aj nemenej zdatná Sanda Hüller či jedinečný Gaspard Ulliel. Ich vedľajšie postavy už sú ale pomerne ploché, chvíľami pôsobia možno až skoro komediálne.

Ďalšou silnou devízou snímky sú krásne kulisy. Nakrúcanie filmu, v ktorom účinkuje nešťastná Margot spolu so svojím milencom, sa odohráva na talianskom sopečnom ostrove Stromboli, a tak do tohto exotického prostredia dostáva spolu so Sibyl pozvanie aj divák. Je plné krásnych kontrastov a obzvlášť takto na jar nám už môže slúžiť aj ako príjemný teaser na blížiace sa letné dobrodružstvá. Film je vizuálne vo všeobecnosti veľmi pekný a dobrou voľbou bola aj jeho nepremrštená dĺžka. Ako celok je, žiaľ, napriek tomu dosť nepresvedčivý.

Sibyl (Francúzsko, 2019, 99 min.)
Réžia: Justine Triet. Scenár: Justine Triet, Arthur Harari. Hrajú: Virginie Efira, Adèle Exarchopoulos, Gaspard Ulliel, Sandra Hüller ...

autor Hana Lippová 27.3.2022