DOHODA

DOHODA

6.5

Keď začínajúceho básnika pozve na čaj literárna legenda, je to príležitosť nažehliť si na nohaviciach puky, začesať vlasy dozadu a nacvičiť pár obdivných fráz a komplimentov. Karen Blixen však o nič z toho nestojí. Thorkilda Bjørnviga k sebe totiž pozvala preto, aby mu pomohla naplniť jeho vlastný umelecký potenciál. Lákavá ponuka má však háčik. Starnúca spisovateľka bude od mladíka na oplátku vyžadovať absolútnu oddanosť, ku ktorej sa zaviaže rituálnym paktom. Dánsky film Dohoda, v ktorom ožíva pohnutý osud jednej z najúspešnejších autoriek minulého storočia, prišiel do znovuotvorených slovenských kín v rámci prehliadky škandinávskych filmov Scandi.

Dánsku spisovateľku Karen Blixen určite filmovým fanúšikom netreba predstavovať. Jej najznámejší román Spomienky na Afriku (1937) sa stal predlohou pre rovnomenný, siedmymi oscarmi ovenčený film z roku 1985, v ktorom si autobiografickú úlohu mladej Dánky žijúcej v Keni strihla Meryl Streep. Blixen so svojou vtedy len druhou knihou získala nehynúcu slávu – a takmer aj Nobelovu cenu, ktorá jej však hneď dvakrát unikla.

No vo filme Dohoda už sú Karenine (Birthe Neumann) „spomienky na Afriku” trošku vyblednuté. Má 63 rokov, v honosnom vidieckom sídle žije len so slúžkou a pre dávnu nákazu syfilisom trpí bolesťami, osamelosťou aj zatrpknutím. Jedinú radosť jej prinášajú stretnutia s priateľmi – bohatými mecenášmi, umelcami, rovesníkmi aj mladými ľuďmi. Keď do tejto noblesnej spoločnosti pozve chudobného básnika, otvorí mu celkom nový svet plný nekonečných možností. Spočiatku po ňom chce, aby napísal jej životopis. No i keď ponuku odmietne, nepošle ho preč. Namiesto toho mu navrhne zvláštnu dohodu.

Karen ponúka Thorkildovi (Simon Bennebjerg) svoje kontakty, podporu, ale najmä samú seba. Nie, nie je taká naivná, aby s o polovicu mladším mužom chcela nadviazať milostný vzťah. Navyše, Thorkild má doma manželku (Nanna Skaarup Voss) a malého syna. Vzťah, ktorý po ňom Karen chce, je však ešte nebezpečnejší – a najmä zaväzujúcejší. Thorkild jej musí podľa dohody bezvýhradne dôverovať, vždy dať na jej úsudok a nechať sa ňou v každom ohľade viesť. Čoskoro sa pritom ukáže, že nemala na mysli len jeho tvorbu. Karen je totiž presvedčená, že najväčšou prekážkou medzi Thorkildom a úspechom je jeho usadlý rodinný život...

Dohoda

Belgický filmár Bille August sa v celosvetovom meradle presadil ešte v 90. rokoch. Určite poznáte napríklad jeho hviezdnu romantickú drámu Dom duchov (1993). Nakrútil ju podľa literárnej predlohy, rovnako ako neskôr filmy Zbohom, Bafana! (2007), Nočný vlak do Lisabonu (2013) či najnovšiu Dohodu. Tá vznikla na motívy rovnomennej autobiografickej knihy, ktorú Thorkild Bjørnvig o Karen napokon predsa len napísal. Asi to nebola kniha, akú si sama predstavovala – no my dnes vďaka nej máme možnosť predstaviť si ju, takú, akou bola dávno po skončení svojich afrických dobrodružstiev.

Nie je to práve radostný pohľad. Aj keď barónka (titul získala sobášom) aj vo vysokom veku skvelo vyzerala, bola výbornou hostiteľkou a uznávanou mysliteľkou, Bjørnvig ju v memoároch, ktoré vydal až 12 rokov po Kareninej smrti, vykresľuje ako strápenú, bláznivú a osamelú ženu, ktorá sa vlastného života vzdala, len aby sa snažila žiť životy všetkých navôkol. Jej vzťah s mladým a neskúseným básnikom, ktorého dohnala až na pokraj osobného rozvratu, je pre film vďačným materiálom. Problémom Dohody však je, že svojská „chémia” medzi hlavnými hrdinami na plátne akosi nefunguje.

Dohoda

Karenina majstrovská zručnosť pri manipulácii by sa mala okrem slávy a peňazí opierať aj o jej až magickú charizmu. Napokon, ako sama tvrdí, dušu upísala výmenou za úspech diablovi – a teraz sa ním sama snaží byť vo vzťahu k Thorkildovi. Birthe Neumann túto úlohu zvláda s gráciou aj presvedčivosťou. Jej Karen je okúzľujúca aj neznesiteľná, láskavá aj zlomyseľná, hrdá aj zlomená. Simonovi Bennebjergovi blúznivú oddanosť Thorkilda však už až tak neveríme. Aj po dvoch hodinách filmu sa zdá, akoby si hlavní hrdinovia vlastne vôbec neboli blízki a spájala ich len akási nemastná-neslaná symbióza. A to je celkom problém, pretože všetko, čo sa vo filme deje, závisí práve od pokrivkávajúcej dynamiky tohto vzťahu.

Vo filme, ktorý je o sklonku dramatického života svojráznej umelkyne, je však vo všeobecnosti až prekvapivo málo dynamiky a ruchu. Príbeh pritom vypätých či emotívnych okamihov prináša kopec, režisérovi sa však akosi nedarí prenášať ich „iskrenie” do akcie. Takmer celkom tu napríklad tiež absentuje humor, hoci svojráznej Karen by pár sarkastických replík na odľahčenie vyslovene sadlo.

Dohoda

Našťastie nám toho ale na príjemné a chvíľami aj podnetné pozeranie stále v Dohode ostalo pomerne dosť. Krásne dobové interiéry a čarovné dánske exteriéry, nápaditá kamera, pestré kostýmy, atmosféra zafajčených tanečných salónikov a vášnivých umeleckých debát – a ako bonus, zaujímavá drobnokresba komplikovanej povahy jednej z najslávnejších spisovateliek sveta. Nie je toho málo – ale mohlo byť aj viac.

Pagten (Dánsko, 2021, 115 min.)
Réžia: Bille August. Scenár: Thorkild Bjørnvig, Christian Torpe. Hrajú: Birthe Neumann, Simon Bennebjerg, Nanna Skaarup Voss ...

autor Hana Lippová 31.1.2022