STATION ELEVEN

STATION ELEVEN

7.0

Filmová recenzia



Filmové a seriálové univerzum už dávno neignoruje pandemickú situáciu, s ktorou v každodennej realite bojujeme takmer dva roky. Miesto toho, aby nám ponúkalo iba úniky do svetov, v ktorých obdobná hrozba nevyčíňa, sa práve naopak čoraz viac stáva aj jeho prirodzenou súčasťou. Či už ide o verné zachytenie tiesnivých pocitov bezmocnosti z radov prvej línie (Help, 2021), o odľahčenú verziu karantény v balíku láska + akcia (Lockdown, 2021) alebo smrtiacu katastrofu zaobalenú do kométy rútiacej sa na Zem (Don’t Look Up, 2021), v každej z verzií je existencia votrelca nevyvrátiteľná a v mnohých smeroch vyžadujúca nové začiatky.

Podobu jedného z nich odkrýva limitovaná 10-dielna séria Station Eleven (2021–2022), nachádzajúca sa v ponuke streamovacej služby HBO Max. Hoci jej natáčanie odštartovalo ešte v januári 2020, hneď v marci toho roka bolo potrebné produkciu pozastaviť a to práve z dôvodu pandémie COVID-19. Na mysterióznu sci-fi drámu môže nalákať prítomnosť spolurežiséra Hiroa Muraia, ktorý stojí aj za oceňovaným seriálom Atlanta (2016–2022) či meno samotného tvorcu Patricka Somervilleho.

Pokiaľ vás v minulosti uchvátila svojská atmosféra príznačná pre diela ako Maniac (2018) a The Leftovers (2014–2017), jeho scenáristický rukopis zreteľne cítiť aj v post-apokalyptickej novinke podľa oceňovaného rovnomenného románu kanadskej spisovateľky Emily St. John Mandelovej z roku 2014. V opačnom prípade je viac ako pravdepodobné, že sa pocitový stret nedostaví ani tentokrát. Station Eleven vyžaduje trpezlivosť a intenzívne navnímanie atmosféry deja, ktorý neprináša na všetky zvedavé otázky okamžitú odpoveď.

Seriál nás zavedie do Chicaga, na predstavenie Shakespearovej tragédie, počas ktorej známy hollywoodsky herec Arthur Leander (Gael Garcia Bernal) stvárňujúci kráľa Leara, náhle skolabuje. Diváci spočiatku nechápu, či jeho pád možno považovať za súčasť hry. Jediný, kto okamžite vníma vážnosť situácie je Jeevan (Himesh Patel) a tak priamo z obecenstva beží na pódium a snaží sa ho zachrániť. Hoci bez úspechu, no jeho čin i tak výrazne ovplyvní nasledujúci sled udalostí a osudy niekoľkých ľudí.

Station Eleven

Ešte v onen večer sa po svete začnú šíriť znepokojivé správy o existencii gruzínskej chrípky, ktoré sa rýchlosťou svetla menia na zdrvujúcu realitu. Jeevan ho trávi u svojho brata, nečakane aj s malou divadelníčkou Kirsten (Matilda Lawler), ktorú si dočasne vzal pod patronát. V priebehu niekoľkých hodín smrtiaci vírus zdevastuje 99,9% populácie. Následne sa ocitáme v roku Dvadsať po Konci. Odhaľuje nám nový svet preživších, v ktorom vznikajú rôzne spolky, pričom ich samotným epicentrom je Symfónia na cestách. Táto skupinka ľudí na čele s už dospelou Kirsten (Mackenzie Davis) putuje po spustošenej Amerike a cez hranie Shakespearových hier sa snaží vniesť radosť a kultúru do životov pocestných.

Od tohto momentu dej sústavne skáče v časových rovinách. Prítomnosť striedajú posledné hodiny pred spustošením sveta a odkrývajú sa aj dôležité čriepky z dávnejšej minulosti pred vypuknutím pandémie. Každá epizóda si berie pod lupu vybrané postavy a pitve nielen ich vnútro, ale aj hĺbku zasiahnutia minulosťou. Naproti tomu je v jednotlivých dieloch prítomnosť iných dôležitých článkov potlačená či úplne absentujúca. Režisér si tým istým spôsobom pletie na seba bič, pretože nielenže diváka bez upozornenia vodí rôznymi časovými obdobiami, najmä v začiatkoch mu pomerne sťažuje cestu silnejšieho pripútania sa k niektorej z postáv.

Station Eleven

Počas sledovania sa niekoľkokrát dostaví akýsi déjà vu pocit, známy z čias sledovania The Leftovers. Podobne tak ani v Station Eleven nedostáva divák nič zadarmo a to je len dobré. Výrazne sa pracuje s jeho ochotou prijatia nového bez znalosti širšieho kontextu a so schopnosťou precítenia a stupňom porozumenia vo vzťahu k pozostalým. Stačí len zotrvať, pretože každá ďalšia epizóda vťahuje do príbehu čoraz viac a ponúka trofeje v podobe informačných vlákien, ktoré postupným prepájaním vytvárajú čoraz kompaktnejší celok.

A hoci by sa tak sprvu mohlo zdať, seriál ani zďaleka nestavia na piedestál tému apokalypsy. Pokiaľ ste lačný po akcii a očakávate typický katastrofický scenár, s touto sériou ste vošli do slepej uličky. Station Eleven je ovplyvnená nostalgiou a osobnými stratami, no súčasne disponuje aj silou ľudskosti a nádejou, ktorá sa z nášho bežného sveta miestami vytráca. Prežiť nestačí, to je hlavnou myšlienkou post-apokalyptického príbehu, ktorý plynie pomalou dynamikou, no jeho sila o to viac vystúpi v drobných detailoch.

Station Eleven

Veľmi príjemné obsadenie a uveriteľné herectvo dopĺňa výborný scenár a lyrická hudba. Načasovanie seriálu, ktorý zachytáva snahu preživších o vybudovanie nového domova s ohľadom na dôležitosť minulosti, nespornú silu umenia a generačného odovzdávania si tradícií v časoch, kedy je naša kultúra dokonale prehliadaná, už ani nemohlo byť trefnejšie. Koniec sveta môže znamenať vždy iba jedno. Nový začiatok. A je iba na nás, aké hodnoty mu budú vládnuť.

Hodnotenie sa vzťahuje na epizódy 1-3


Station Eleven (USA, 2021-2022, 500 min.)
Réžia: Hiro Murai, Jeremy Podeswa, Helen Shaver, Lucy Tcherniak. Scenár: Mauricio Katz, Emily St. John Mandel, Patrick Somerville, Sarah McCarron, Kim Steele, Nick Cuse, Shannon Houston, Cord Jefferson, Will Weggel. Hrajú: Mackenzie Davis, Himesh Patel, Matilda Lawler, David Wilmot, Nabhaan Rizwan, Daniel Zovatto, Philippine Velge, Lori Petty, Enrico Colantoni ...


autor Simona Sopiaková 11.1.2022
7.0
STATION ELEVEN
+ kvalitné herectvo
+ netradičné uchopenie pandemickej témy
+ pripomínanie dôležitosti postavenia kultúry a tradícií, s ohľadom na minulosť
+ akciu a napätie strieda poetično
+ scenár a silné myšlienky
- pomalá dynamika deja
- postupné odkrývanie súvislostí si vyžaduje divákovu trpezlivosť
Kinema
7.0
Diváci
8.5
Ohodnotiť

Žner: Dobrodružný/Dráma
Minutáž˝: 500 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2021

Premiéra: 16.12. 2021
Premiéra SK:
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
8.5
Ohodnotiť

Žáner: Dobrodružný/Dráma
Minutáż˝: 500 min
Krajina: USA
Rok výroby: 2021

Premiéra: 16.12. 2021
Premiéra SK:
0 z 10
0 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
13.1 |
hodnotenie 7/10
13.1 |
hodnotenie 8/10
20.1 |
20.1 |
20.1 |
hodnotenie 7/10
20.1 |
hodnotenie 6/10
20.1 |
hodnotenie 9/10
20.1 |
hodnotenie 6/10
27.1 |
hodnotenie 6/10
27.1 |
hodnotenie 7/10
27.1 |
NAJČÍTANEŠIE
|SPIDER-MAN: BEZ DOMOVA
0
hodnotenie 9/10
|KINGSMAN: PRVÁ MISIA
0
hodnotenie 8/10
|NAJHORŠÍ ČLOVEK NA SVETE
0
hodnotenie 8/10
|THE LOST DAUGHTER
0
hodnotenie 8/10
|UTIECŤ
2
hodnotenie 9/10
|KROTITELIA DUCHOV: DEDIČSTVO
3
hodnotenie 7/10
|SWAN SONG
0
hodnotenie 7/10
|STATION ELEVEN
3
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 38454
02 |
návšt. 8494
03 |
návšt. 4851
04 |
návšt. 1524
05 |
návšt. 938
06 |
návšt. 747
07 |
návšt. 806
08 |
návšt. 521
09 |
návšt. 404
10 |
návšt. 511
REBRÍČEK US
01 |
$30,0 mil.
02 |
$20,1 mil.
03 |
$8,0 mil.
04 |
$2,3 mil.
05 |
$2,2 mil.
06 |
$1,6 mil.
07 |
$1,6 mil.
08 |
$0,942 mil.
09 |
$0,883 mil.
10 |
$0,823 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2022 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk