IMPEACHMENT: AMERICAN CRIME STORY

IMPEACHMENT: AMERICAN CRIME STORY

6.5

Séria americkej televízie FX – American Crime Story – prišla na televízne obrazovky v roku 2016. Odvtedy v nej už tretiu sezónu za sebou dokumentujú spoločensky a mediálne známe udalosti. Aby mohli tvorcovia divákom predostrieť komplexnosť udalostí, série sú zostavené z viacerých epizód.

Hneď prvou desiatkou dielov tvorcovia zarúbali poriadne vysoko. Kreatívny tím sa zameral na verejnosťou sledovaný súdny proces s futbalistom a hercom O. J. Simpsonom, ktorého obvinili z dvojnásobnej vraždy jeho druhej manželky s priateľom. Dráma z prostredia súdov, ktorá má v amerických filmoch dlhodobú tradíciu, pôsobila ako jazda na húsenkovej dráhe – hojdanie zo strany na stranu a nakoniec si nie ste vôbec istí, či Simpson skutok spáchal alebo nie. Prvá séria bola sfilmovaná podľa knižky Jefreyho Toobina The Run of His Life: The People v. O. J. Simspson. Producentovi a režisérovi Ryanovi Murphyovi sa v konečnom dôsledku podarilo natočiť divákmi aj kritikou cenené dielo, čím dostal koncept kriminálnych prípadov zelenú aj na ďalšie sezóny.

Adaptáciou je aj druhá deviatka epizód z roku 2018, ktorá sa venuje vražde módneho návrhára Gianniho Versaceho. The Assassination of Gianni Versace: American Crime Story je, na rozdiel od prvej série, poňatý ako retrospektíva. V úlohe módneho návrhára sa predstavil Édgar Ramirez, jeho obdivovateľa a zároveň vraha stvárnil Andrew Cunanan a rolu Donatelly Versace si strihla španielska herečka Penélope Cruz. Zmena v narácii deja však výsledku nepomohla, skôr ho spravila neprehľadnejším.

Do tretice si do centra svojho záujmu režisér Ryan Murphy postavil jeden z najznámejších škandálov americkej politickej histórie – aféru medzi mladou stážistkou Monikou Lewinsky a vtedajším prezidentom Billom Clintonom. Monika sa stala tiež spoluproducentkou série. Aby rozprávanie nepôsobilo čiernobielo, nepriala si, aby jej postavu v príbehu prikrášľovali.

Impeachment: American Crime Story

Výber témy vzbudil okamžite veľké očakávania. Dejová linka je prekvapivo postavená na troch ženách – Monike (Beanie Feldstein), Linde (Sarah Paulson) a Paule (Annaleigh Ashford), ktoré spája samotný Bill Clinton. Impeachment: American Crime Story má desať epizód. Prvý titulok prvej epizódy nás vtiahne do januára roku 1998. Mladé čiernovlasé dievča stojí v prostriedku hotelovej izby plnej krabíc. V ruke drží aktuálne vydanie novín s novým americkým prezidentom na titulke. Dievčina sa sťahuje do New Yorku. Volá sa Monika. Avšak všetko zmení telefonát od kamarátky...

Následne sa vraciame do júla roku 1993, aby sme spoznali Lindu Trippovú. Linda po rokoch práce pre Georgea W. Busha nastupuje do „demokratického“ Bieleho domu. Politikou a finančnými výstrelkami Clintonovcov však začína byť frustrovaná. Nevyhnú sa jej ani reči, ktoré sa šíria v kuloároch. Prezident Clinton totiž nevie odolať pekným mladým dievčatám. Keď Lindu presunú na Oddelenie obrany do Pentagonu, stretáva Moniku Lewinsky a rozhodne sa s ňou skamarátiť...

Impeachment: American Crime Story

Tretia z hlavných hrdiniek Paula Jones sa práve nachádza v kole právnych prieťahov. Dovolila si obviniť zo sexuálneho obťažovania exprezidenta. Prípad sa stal v čase jeho pôsobenia v štáte Arkansas, kde bol guvernérom. Obraz Clintona sa postupne dokresľuje. Opakuje sa pri ňom ten istý vzorec, a to zneužívanie mocenského postavenia pre svoje potešenie.

Z dôvodu mimoriadne známeho prípadu nájsť protagonistov ústrednej dvojice bolo výnimočne náročné. Do úlohy prezidenta obsadili britského herca Clivea Owena. Moniku si zahrala Beanie Feldstein, ktorá prináša akurátne množstvo mladíckej naivity. Vďaka tomu, že pôsobí milo a úprimne, jej zamilovanosti sa dá ľahko uveriť.

Impeachment: American Crime Story

Seriálový príbeh skáče v čase a zároveň aj medzi jednotlivými líniami hlavných hrdiniek. Ak nepoznáte chronológiu či súvislosti daného prípadu do detailu, v slede udalostí sa orientuje ťažšie. Novinka Impeachment: American Crime Story televízie FX sa urputne snaží pozrieť sa na príbeh z iného (aj politického) uhlu. Hoci najnovší exkurz do nedávnej americkej minulosti prináša pútavý dej, kvalita nasadená prvými sériami sa Murphymu nedarí prekonať. Uvidíme, kam posadnutosť skutočnými príbehmi dovedie producenta nabudúce.

Impeachment: American Crime Story (USA, 2021, 590 min.)
Réžia: Ryan Murphy, Michael Uppendahl, Laure de Clermont-Tonnerre, Rachel Morrison. Scenár: Sarah Burgess, Jeffrey Toobin (na základe knihy "A Vast Conspiracy" by), Daniel Pearle. Hrajú: Sarah Paulson, Beanie Feldstein, Annaleigh Ashford, Margo Martindale, Edie Falco, Clive Owen, Colin Hanks, Mira Sorvino, Dan Bakkedahl, Billy Eichner

autor Barbora Gvozdjáková 11.11.2021
6.5
IMPEACHMENT: AMERICAN CRIME STORY