RON MÁ CHYBU

RON MÁ CHYBU

7.0

O najnovšom animáku Ron má chybu pred premiérou málokto tušil. Bola by obrovská škoda, ak by prefičal len tak a videlo ho sotva pár tisíc detí, lebo núka oveľa lepšiu produkciu, animáciu i témy ako veľká časť konkurencie. Hoci niektoré idey sme videli, celok má solídny potenciál a mohol by prehovoriť k súčasným deťom a upozorniť ich na úskalia digitálnej doby.

V blízkej budúcnosti nebudú mať deti iba smartfóny – ich najväčšími kamošmi budú malí roboti. Vyzerajú ako väčšie vajcia, chodia všade s nimi (len hodiny vyučovania v škole majú pasé) a práve cez ne interagujú aj s okolím. Kto chce mať čo najväčšiu popularitu, ten si cez robotov zbiera liky, zdieľania či nahráva videá. Malý Barney je presne na opačnej strane. Cez prestávky sedí na lavičke hanby/priateľstva úplne sám a túži po robotovi. Tatko mu nevenuje pozornosť a hrdlačí v neperspektívnom predaji somarín cez internet. Babka mu dáva darčeky, na ktoré je alergický. Netreba sa diviť, že posledná narodeninová party u neho dopadla katastrofálne a na popularite mu veľmi nepridala.

Všetko sa mení v momente, keď si Barney vyprosí robota, ale keďže tatko s babkou nevedeli splašiť jedného oficiálne, vynašli sa po svojom. A tento model je skutočne svojský, možno inak naprogramovaný. Barney spočiatku tuší, že niečo na ňom nesedí, ale nechá si ho a najmä ocení jeho originalitu, ktorá ho vedie k nevídaným kúskom. Akurát šéfovia z výrobnej firmy si začnú všímať, že sa v meste deje čosi netradičné a nebude to iba tým, že robot Ron je stále off-line.

Ron má chybu

Ron má chybu vychádza prvú polhodinu z klasického princípu chalana-outsidera. Popíše jeho situáciu (je cudzinec v USA, mamu nemá), hanbu v škole i nepochopenie doma. Už v úvodnej časti nám šikovne ukáže neduh doby: deti majú viac interakcií cez robotov ako priamy kontakt. No Ron má iný algorytmus správania, čím dokáže sprostredkovať potrebné aktivity, ale bizarne: prenáša online princípy fungovania do reálneho sveta. Ak chce požiadať o priateľstvo, behá po meste a každému lepí nálepku „staň sa mojím kamošom“. Klasika parodovaná x-krát, ale vhodne vložená do kontextu. Keď má spoznať svojho pána, pretriedi mu celú izbu, potrebuje fyzické vstupy. Keď Barney získa robota, dostane prvého kamoša. No princíp Rona je inde: nemá byť iba kamošom, ale mal by nových skôr zháňať. A to je ťažšie!

Filmu však nestačí iba poukázať na súčasné správanie detí a ich závislosť na smartfónoch, ktoré povýšil na robotov. Zájde ďalej, keď začne s robotmi stvárať ďalšie kúsky – ako anarchiu, keď na chvíľu idú kopírovať Ronove správanie a zbláznia sa na školskom dvore. Nechtiac spôsobia majiteľom nové problémy, keď im začnú popularizovať nepríjemné momenty (scéna s dievčinou, ktorá už nechce byť populárna, je citlivá – z hviezdičky sa stáva nový outsider). A to nehovorím o paradoxe, že keď ide osoba do lesa, je to považované za niečo neprijateľné: tam nikto nechodí, nevie sa tam správať a nie je tam signál. Ďalšia forma spoločenskej kritiky, kam sme sa dnes dostali.

Ron má chybu

Do filmu je vložená korporátna línia, kde sa šéfovia firmy snažia cez robotov monetizovať detské správanie. Ale zároveň prebieha u nich rozkol, že prvý šéf je programátor, druhý je chamtivec a súperia o moc. Scény z centrály sú klasické, už sme ich pár ráz videli a najmä finále je sčasti otrepané, lebo opäť musí ponúknuť dramatickú sekvenciu medzi servermi. Presah IT a smartfónov do filmov začína byť prevarený – digitálny detox by občas prospel aj scenáristom, aby našli svieže idey.

Ron má chybu

Za spoločenskú polemiku, spracovanie i posolstvá si však film zaslúži pochvalu. Na druhej strane časť scén či epizód bude povedomých. Ron má chybu má nevyrovnané tempo – niekedy je výborný, inokedy sa vlečie. A nie je vhodný pre najmenšie deti, návštevnosť by som nastavil cca od 7-8 rokov, na mojom premietaní to škôlkari po hodine vzdali a začali behať po sále. Rozhodne tu máme nadpriemerný kúsok s pár témami, ktoré treba v súčasnosti otvoriť a prediskutovať hneď po návšteve kina.

Ron's Gone Wrong (USA / UK / Kanada, 2021, 106 min.)
Réžia: Sarah Smith, Jean-Philippe Vine, Octavio E. Rodriguez. Scenár: Peter Baynham, Sarah Smith. V originálnom znení: Jack Dylan Grazer, Zach Galifianakis, Ed Helms, Olivia Colman, Rob Delaney, Justice Smith, Kylie Cantrall, Ricardo Hurtado, Cullen McCarthy, Ava Morse...

autor Michal Korec 25.10.2021
7.0
RON MÁ CHYBU