SMEČKA

SMEČKA

3.0

Hokejová vlčia svorka zo Zlína si potrebuje zachovať postup v juniorskej reprezentácii. Do precízne plánovaných tréningov i zápasov dostáva tréner "vlkov" do svojej svorky šikovného synčeka svojho ešte šikovnejšieho otecka. Hokej je o tíme, súzvuku a podpore, ktorým zazobaný workoholický  otec (Jiří Vyorálek z výbornej smutnej komédie Největší z Čechu) odmieta porozumieť, keďže všetko sa dá pohodlne uplatiť.

Tomáš Polenský sa svojím filmom Smečka nezaoberá ani tak na pohľad ústrednou postavou šestnásťročného Davida (Tomáš Dalecký), jeho scenár šťavnatia predovšetkým zabehaní členovia "smečky" s celkom rozumne prijatou filozofiou "tímu" (Tomáš Mrvík zo Všechno bude). Že občas dakto dostane na hubu, alebo sa zosmiešnene objaví na nejakom pubertálnom videu, sa predsa dá čakať. O to viac prekvapuje rodičovská bariéra a naivnosť manželského páru v prípade Davidových najbližších.

Avizovanú formu šikany ako prioritný problém medzi chalanmi úplne chápeme, pretože ide o začlenenie nováčika do týmu, ktorému vadia dospelácke praktiky jeho otca. Syn úplne submisívne spadá do roviny úbožiatka, ktorému maminka (Vlastina Svátková) s oteckom za každú cenu musia kryť chrbát, až je na smiech sama Davidova nemohúcnosť.

Jednoducho, primitívny scenár nedovolí sa postavám prirodzene rozviť, zastupujú tu len určité prototypy ochrany a väzniacej dobrotivosti. Nazmar tak vychádza prirodzený tímový duch ostatných hráčov, dokonca u opačného pohlavia vidno až príliš lacné presedlávanie na objekt s ani nie tak väčšou názorovou váhou u samotného mužstva, ako so schopnosťami ľahkomyselne a zámerne strápniť pôvodného frajera.

Smečka

Polenského režijný debut Smečka obsahuje všetky klišéovité podnety na rozvíjanie poučného tínedžerského filmu. No cieľovke učené dialógy bolestne lezú do uší, scenár totálne pochováva status rodiča ako aspoň trocha chápavého parťáka svojho pubertálneho syna. Lacné premisy s neférovým úplatkárstvom, bezobsažná partnerská psychológia mladých ľudí, účelovo nastavované modelové situácie - to všetko prvoplánovo naservírované v akože dravom a nebezpečnom prostredí hokejového zápolenia.

Problematika šikany atraktívne funguje vo férovom či podlom chápaní prirodzenej hierarchie mužstva. Mladého Davida ale vôbec neľutujeme. Pohybuje sa v novom prostredí ako úplné teliatko. Vodcovské ruky trenérov (Václav Vašák, Patrik Děrgel) poslušne manévrujú svojich zverencov len v čisto pracovnej rovine, veď ani kouči nie sú až takými pánmi sami sebe. Prach okolo seba víria len v prípadoch nátlaku zhora alebo zo strany Davidových rodičov. Frajerka (Anastasia Chocholatá) len poplatne napĺňa svoju úlohu lacnej potreby byť s tým väčším samcom svorky. Maniere zámožných spravodlivo narážajú na odpor chudiny. Všetko pracuje čisto plošne a striktne výchovne, čiže zaujímavejších zvratov či psychologického podhubia sa nedočkáme.

Smečka

Rovnica filmu dosiahne správny výsledok. Sila versus peniaze, poslušnosť versus vzdor, Bauer versus Bayer. David totiž trpí cukrovkou, čo len prehlbuje jeho opodstatnenosť chúliť sa do vlastnej úbohosti, kde si drzo ťuká do mobilu počas porady v šatni, čuduje sa, že neskorý príchod na tréning má svoje následky a nezačína sa hnevať sám na seba, že si dovolil stať sa v očiach frajerky len synonymom úspechu. Všetci ho asi majú ľutovať, že si musí strážiť hladinu cukru v krvi.

Režisér Polenský nešťastne uchopuje Davidovu postavu ako stranu zaslúženého a kladného hrdinu-trpiča, jeho Smečka však právom žne ovácie medzi hráčmi v mužstve. Pretože, bohužiaľ, len v šatni dochádza k logickým záverom a spravodlivým odplatám. Od začiatku do konca hlúpo vedený scenár tak dáva vykvitnúť naozajstnému boju dobra a zla, pričom Davida musia chalani naprávať ako kedysi rozprávkovú „pyšnú princeznú“.

Smečka

Celkovo je Smečka svojou schematickosťou ponúka absolútne predvídateľný príbeh. S nenávistným rapom v pozadí, smiešnym hlavným hrdinom a dobabraným „výkvetom“ rodičovského postoja. Predvádza akože nemilosrdný hokej s hosťujúcim Haškom, láka nás na signály toho správneho filmu pre mladých. No Polenský sa len strápňuje, ako veľmi nevyťažil hocičo zaujímavejšie zo svojho scenáristicky uchopeného hokejového prostredia dorastencov s potenciálom oveľa lepších nápadov na spracovanie, a zabrzdil pri tej najlapidárnejšej téme, aby s istotou šiel do boja s lacným stvárnenim moci peňazí a toporne rozťahovaným problémom šikany.

Smečka (ČR / SR, 2020, 95 min.)
Réžia: Tomáš Polenský. Hrajú: Tomáš Dalecký, Tomáš Mrvík, Anastasia Chocholatá, Denisa Biskupová, Jiří Vyorálek, Vlastina Svátková, Václav Vašák, Patrik Děrgel, Michal Dluhoš

autor Zuzana Ondrišová 13.8.2021