EXPEDÍCIA DŽUNGĽA

EXPEDÍCIA DŽUNGĽA

7.5

Ak si odpočítame Marvel, remaky či animáky, Disney čaká na poriadnu letnú akciu s možnosťou naštartovania série už dlho. Piráti Karibiku pred 18 rokmi ukázali veľký potenciál a najnovšie sa snaží podľa podobného vzorca ponúknuť Disney aj Expedíciu: Džungľu.

Rovnomenná atrakcia z Disneylandu ponúka zábavu s objavovaním riek i rôznych nástrah. Filmová verzia je zasadená do roku 1916 a uprostred Veľkej vojny sa do amazonskej džungle vydajú dva tímy s rovnakým cieľom: dôjsť ku Stromu života a získať jeho listy. Zatiaľ čo botanička Lily Houhgton by chcela využiť objav na medicínske účely, istý šľachtic v ňom vidí potenciál na ovládnutie sveta vzhľadom na vývoj udalostí a frontov...

Lily sa najprv dostáva k istému artefaktu v Londýne, aby sme sa s ňou neskôr vydali do džungle, kde si potrebuje najať niekoho šikovného na plavbu po rieke, kde môžu číhať všelijaké nebezpečenstvá. Voľba padne napokon na Franka Wolffa, ktorý prevádzkuje svoju bárku už roky, v paničke z Anglicka vidí solídny prísun peniažkov. Angažmán nezačína najľahšie, ale po pár akciách sa na bárke La Quila plaví trio Frank, Lily a jej brat (ktorý by radšej objavoval hotely a kúpele) do náročného terénu. A čím ďalej sa dostávajú, tým viac záhad sa vynára z minulosti i okolia.

Nájsť nový zábavný film v zmesi remakov a pokračovaní je dnes rarita, ale Expedícia Džungľa prináša svieži závan do kinosál, ktorý sa skutočne podobá na hity ako Múmia z roku 1999 i prvých Pirátov Karibiku (odkiaľ tvorcovia čosi aj odpísali).

Efektný prológ nám porozpráva legendu z minulosti, na ktorú už nadviaže pekná akcia v Londýne, kde sa Lily ukáže byť veľmi mrštná a zdatná lovkyňa. Jej schopnosti by ste pri povolaní botaničky netipovali, no aj Rachel Weisz ako knihovníčka dokázala kedysi v egyptskej púšti veľké veci. Prechod do džungle ju síce vytiahne z domáceho revíru, ale aj tam sa dokáže neraz vynájsť – sympatické je, že scenáristi jej venovali aj istú slabinu, ktorá môže pri okolí vyznieť pomerne vtipne, ale nastolí peknú prekážku na vlastné prekonanie.

Expedícia Džungľa

Frank alias The Rock je kombinácia malého podvodníka a veľkého dobrodruha. Džungľou sa pretĺka dostatočne dlho, takže mu ľahko uveríte, že je najlepší tip pre Lily. Ich doťahovanie vyjde z perfektnej chémie a vynikajúcich hereckých výkonov, je uveriteľné a oceňujem, že tvorcovia sa sem nesnažia za každú cenu napchať milostný motív. Obaja si idú za svojím: Lily chce dôjsť do cieľa, Frank si zarobiť a ich laškovanie vychádza z iných pováh.

McGregor alias mladší brat na výprave je typický zábavný vedľajší element, čo sa ocitne na najhoršom mieste vzhľadom k náture. Kvantum batožiny, krásne obleky či golfové palice sú využité na vtipné situácie, ale aj jeho postavička získa priestor na vyzretie. Spočiatku nie je ťažké určiť ani základného zloducha, no scenáristi sa pohrali s rôznymi legendami a postupne servírujú rôzne prehmaty a zvraty.

Kvôli nim možno film rozdeliť na dve polovice. Prvá je dosť hravá a nemá príliš hutný dej (ale nedá sa označiť ako riedky), druhá sa začne ponárať do vlastnej mytológie a seká nečakané otočky, motivácie postáv a občas nemá čas na ich poriadne vykreslenie. Niektoré pasáže sú trošku zbrklé, iné zapadnú do skladačky parádne, ale vytráca sa kohézny pocit z úvodu, kde bolo všetko zrejmé. Ale aj to je daň za postupné odkrývanie mystéria a ako to už býva, čím sme bližšie k pointe dobrodružných filmov, tým viac fantastických prvkov vyskakuje z deja. V prípade Expedície Džungľa to znamená aj oveľa väčšie množstvo efektov – i keď niektoré sú parádne ako napríklad postava zložená takmer iba z hadov...

Expedícia Džungľa

Filmu nechýbajú veľké akčné scény, ktoré by vynikli na veľkom plátne – jedna v prvej polovici, druhá sa šetrí na finále, ale v blockbustri za 200 miliónov by ste čakali ešte čosi viac. Azda môže za to réžia Jaume-Collet Serru (Muž vo vlaku, Smrtiaci príliv, Nočný bežec), ktorý doteraz držal v ruke skôr pätinové projekty. A možno aj to, že scenáristi ku koncu občas už príliš špekulujú, gradujú niektoré momenty na dva razy alebo skúsia lacný trik.

Ale z hľadiska formy máločo vyčítať. Parádnu výpravu, ktorá vás pohltí v džungli? Ťažko! Skvostnú hudbu Jamesa Newtona Howarda, ktorú odhalíte v prvej polhodine a svojimi motívmi určite nesklame, lebo dokáže parádne vyplniť akciu i milé momenty medzi ňou. Kamera i dobrý strih, ktoré dajú náboj najmä stredne veľkým akčným scénam (vždy keď niekde Lily visí či upaľuje).

Expedícia Džungľa

A rozhodne treba chváliť casting, lebo Dwayne Johnson je výborný, vtipný a pasuje sem. Emily Blunt po Mary Poppins či Tichom mieste zvládne tiež hocičo a svojím šarmom obohacuje skvelú postavu botaničky. Pasujú aj vedľajšie úlohy typu Paul Giamatti.

Bola by obrovská škoda, ak by táto Expedícia v kinách prepadla, alebo ste ju minuli. Na svete je veľké množstvo riek či miest, ktoré by sa dali ešte objaviť – a je to jeden z najsvižnejších blockbustrov leta.

Jungle Cruise (USA, 2021, 127 min.)
Réžia: Jaume Collet-Serra. Scenár: Glenn Ficarra, Michael Green, John Requa. Hrajú: Dwayne Johnson, Emily Blunt, Edgar Ramirez, Jack Whitehall, Jesse Plemons, Paul Giamatti, Veronica Falcón, Dani Rovira ...

autor Michal Korec 30.7.2021
7.5
EXPEDÍCIA DŽUNGĽA