TO TA MONARCHIA

TO TA MONARCHIA

7.0

Príbeh Spišského Hrhova patrí k tzv. success stories. Stalo sa tu niečo, s čím sa borí mnoho obcí a miest na Slovensku. Hrhov sa dokonca dostal aj na titulku prestížneho amerického denníka The New York Times.

Starostovi Vladimírovi Ledeckému sa podarilo totiž takmer nemožné. V obci, s počtom 1600 obyvateľov, žije okrem bielej majority aj početná rómska menšina. Ledecký svojím prístupom dokázal, že tieto dve skupiny obyvateľstva vedia a môžu spolunažívať vedľa seba v relatívnom pokoji. Pozície starostu sa vzdal až pri vstupe do politiky, po dvadsiatom prvom roku starostovania.

Komplexnejšie sa podujala na tento fenomén pozrieť režisérka Vladislava Sárkány Plančíková, ktorá o Hrhove natočila dokumentárny film To ta monarchia. Prvýkrát bol uvedený na festivale Jeden svet na jeseň minulého roka a kvôli pochopiteľným pandemickým opatreniam len v online priestore. Po dlhšom čakaní sa 80-minútová časozberná snímka v oneskorenej distribučnej premiére konečne dostáva aj na plátna slovenských kín.

Pred oficiálnou premiérou priamo v Spišskom Hrhove pán starosta zaspomínal: „Z detstva si pamätám rozprávku, v ktorej hlavní hrdinovia hľadali zasľúbenú zem Haligandu. V tejto krajine nik nemusel nič robiť a pečené holuby padali z neba priamo do úst. Podobné asociácie mi zídu na um vždy, keď začujem správu, čo v našej obci je zle. Čo nefunguje. Čo je potrebné opraviť. Haliganda žiaľ neexistuje. Obec sú ľudia, čo v nej žijú. Len my môžeme toto miesto skrášľovať a zdokonaľovať. Každá rozprávka má šťastný koniec. Aj naša dedinka má tak našliapnuté. Tak buďme aktívni, aby tu rozhodoval hlas dobrých riešení. Každým dňom tu prejavujme láskavosť. Je to hodnota, nestrácajme ju. Pocit vzájomnosti, ľudskej spolupatričnosti je dnes korením exkluzívneho života. Spomeňme si na to dobré, čo sa tu aj dnes deje, usmievajme sa okolo seba, snívajme a realizujme svoje sny… Dnešná rozprávka nebude končiť ´... a zazvonil zvonec a rozprávky je koniec´. Dnes to bude ´... a žili dobre až kým nepomreli´.“

To ta monarchia

V podobnom duchu vidieť Vladimíra Ledeckého aj na plátne. Pred slnkom zaliatym kaštieľom stojí so svojimi dvoma radcami s korunou na hlave hovoriac: „Vždy sa delím rovno na polovicu“ a jednu polku jablka dáva svojim radcom, nech sa rozdelia. „A teraz sa poďme pozrieť do nášho kráľovstva!“. Okrem starostu Ledeckého, ktorý tvorivý štáb obcou sprevádza, tu vystupujú aj ďalší obyvatelia „kráľovského“ Hrhova.

Mozaiku rôznosti pohľadov dokresľujú manželia, ktorí si napríklad neprajú, aby ich maloletá dcéra chodila do jednej školy s rómskymi vrstovníkmi. Nie všetci sú z prítomnosti Rómov nadšení. Mnohé výhrady sú častokrát založené na osobnej skúsenosti. Ani starosta nie je k rómskym spoluobčanom vždy len ústretový. Hoci je priamy a neústupný, náročnejšie témy si dokáže vydiskutovať vecne a pragmaticky. Nekompromisný býva najmä v prípade meškania platieb na nájomnom. Avšak Ledecký, ktorý sa objavuje takmer v každom zábere, pôsobí nanajvýš ľudsky. Kiežby takýchto prístupov bolo vidieť čoraz viac a častejšie.

To ta monarchia

Nápad, že si pán starosta nasadí korunu na hlavu, do ruky chytí jablko a prehodí cez seba šarlátový plášť pôsobí kreatívne, ale prevedenie mierne pokrivkáva. Ani ďalšie naznačené metafory, ako napríklad prirovnanie včelieho úľu k spoločnosti či k rodine, nie sú dotiahnuté do konca. Tvorcovia sa mohli zahryznúť o čosi hlbšie.

Plančíková debutovala snímkou Felvídek / Horná zem (2014), v ktorom prepojila dokument s animáciou. Následne režírovala viacero častí série pre RTVS Fetiše socializmu (2015 - 2016). Podobne kreatívny prístup k témam si preniesla aj do ostatného diela. Je príjemným prekvapením, že výsledný počin nevyznieva „bombasticky“.

To ta monarchia

To ta monarchia je určená všetkým, ktorí o dedinke nikdy nepočuli, ale aj tým, ktorí chcú zabehnuté veci meniť a pozerajú na svet z tej lepšej stránky. Hoci je výsledný tvar formálne aj obsahovo zvládnutý (režisérka Sárkány sa s kamerou za Hrhovčanmi vracala niekoľko rokov), niečo mu predsa len chýba. Je cesta úspešného panovníka, ktorý pre svoju myšlienku dokázal strhnúť viacerých ľudí, na konci? Ako to bude vyzerať o pätnásť rokov neskôr? Ako budú spolunažívať občania Spišského Hrhova, keď bude ich „monarcha“ už zabudnutý? Rozšíri sa „Hrhovská monarchia“ do ďalších obcí a miest Slovenska? Potenciál tu viditeľne je.

To ta monarchia (Slovensko, 2020, 80 min.)
Réžia: Vladislava Sárkány Plančíková

autor Barbora Gvozdjáková 19.7.2021