MOJA MALÁ SESTRA

MOJA MALÁ SESTRA

6.5

Lisa (Nina Hoss) bývala uznávanou spisovateľkou a dramatičkou, no už niekoľko rokov nenapísala ani riadok. Tvorivý blok prišiel vo chvíli, keď jej dvojčaťu Svenovi (Lars Eidinger), úspešnému divadelnému hercovi, diagnostikovali zákernú leukémiu. Napriek všemožným liečbam vrátane transplantácie sestrinej kostnej drene sa Sven blíži k trpkému koncu a Lisa tápe, ako posledné chvíle s bratom prežiť naplno. Život navôkol však plynie ďalej, na nič a na nikoho neberúc ohľady...

Moja malá sestra je komorný, citlivý a vnímavý film o živote, umieraní a o tom, čo jedno aj druhé robí s medziľudskými vzťahmi. Hoci sme jeho ústrednú tému už na plátne či obrazovke videli mnohokrát (a neraz aj výraznejšie a komplexnejšie vystihnutú), so svojou civilnou atmosférou, autentickými postavami a skvelým hereckým obsadením si film fanúšikov určite nájde. Na svedomí ho má švajčiarska scenáristicko-režisérska dvojka Stéphanie Chuat a Véronique Reymond. Vlani ho priniesla do hlavnej súťaže na Berlinale a film dokonca Švajčiari skúšali vyslať aj na Oscary. Vidieť ho teraz môžete v programe stramovacej služby HBO GO.

Keď mladého človeka „v rozlete” zabrzdí smrteľná choroba, je to tragédia, ku ktorej ťažko hľadať prirovnania. Zo dňa na deň sa svet obráti naruby, menia sa priority, rušia sa plány, strach sa mieša s hnevom a beznádejou. Ak je, navyše, dotyčný extrovertným umelcom, ktorý k životu bezpodmienečne potrebuje spoločnosť a potlesk, kontúry jeho utrpenia sú ešte ostrejšie.

Sven svojou prácou doslova žil, no teraz sa už na javisko zrejme nikdy nepostaví – nik si predsa nevezme na zodpovednosť náročnú prípravu inscenácie s hercom, ktorý sa možno ani nedožije premiéry. Miesto vysnívanej roly Hamleta sa tak Sven ponára do sebaľútosti a snahy žiť ako-tak naplno až do konca. Lars Eidinger (Babylon Berlín, Sils Maria, Proxima) je výborný charakterový herec, ktorý výstredného Svena ukrývajúceho vypadané vlasy pod bláznivé parochne stvárňuje silne a presvedčivo.

Moja malá sestra

Film však v skutočnosti nie je až tak veľmi o ňom. Hlavnou postavou je tu skôr Lisa, ktorú hrá nemenej skvelá Nina Hoss (Fénix, Žena v Berlíne, Barbara). Na príbeh umierajúceho Svena sa pozeráme práve jej očami, vnímame ho skrz jej emócie a vnútorné dilemy. Kým o Svenovi sa okrem jeho aktuálneho stavu zas tak veľa nedozvedáme, Lisa sa nám odhaľuje pomerne do hĺbky. Spoznávame jej deti a karieristického manžela, chronicky nezodpovednú matku, ktorá stále akosi nedokáže „dospieť”. Neúnavne spolu s ňou hľadáme spôsob, ako bratovi dopriať vytúžený návrat na javisko – aspoň posledný raz.

Moja malá sestra však nie je žiadnym naivným honom na happy end či odškrtávaním bucket listu, ktoré má zdanlivo zmierniť ťažobu neodvratného konca. Práve naopak – v situáciách, keď sa Sven snaží prebiť strach extrémnymi zážitkami (ožrať sa, skočiť si s padákom, nadväzovať chvíľkové vzťahy) sa len naplno prejaví márnosť týchto výkrikov do tmy. Následne je mu obvykle ešte horšie.

Moja malá sestra

Filmu sa ale celkom úspešne snaží vyhýbať aj vyslovenej depke. Netlačí na pílu drásavými detailmi ani expresívnymi emóciami. Miesto toho rozvíja paralelný príbeh Lisinho manželského konfliktu, ktorý síce s hlavnou dejovou líniou až tak veľmi nesúvisí, no ďalej posilňuje jej autenticitu. Život sa, skrátka, musí žiť ďalej aj zoči-voči smrti.

Ak filmu divák môže čosi vyčítať, najskôr to bude jeho krotkosť, možno až prílišná opatrnosť, ktorá v kontraste s existenciálnou témou umierania pôsobí trochu mdlo. Celé to tak nejako príde a zase odíde, nikoho neurazí, no ani nezanechá trvácne stopy a dojmy. V scenári je pritom načrtnutých viacero bočných námetov, ktoré by za hlbší ponor určite stáli: Prečo je, napríklad, Svenova a Lisina matka taká, aká je? Kde vlastne (okrem prirodzeného súrodeneckého puta) pramení nesmierna blízkosť medzi bratom a sestrou? Aká symbolika sa skrýva za témou, ktorú si Lisa vyberie pri svojom návrate k písaniu? A ako to napokon dopadne s jej manželstvom?

Moja malá sestra

Nieže by človeku vo filme chýbala úplná doslovnosť alebo jednoznačná bodka na záver, no zdá sa, akoby letmým poletovaním od námetu k námetu film zbytočne strácal silu práve tam, kde mohol byť originálny a zapamätateľný. Do popredia sa tak možno zbytočne dostávajú niektoré opozeranejšie klišé. Napriek všetkému film Moja malá sestra za pozretie určite stojí – už len kvôli jeho výbornému obsadeniu si s ním večer rozhodne nepokazíte.

Schwesterlein (Švajčiarsko, 2020, 99 min.)
Réžia: Stéphanie Chuat, Véronique Reymond. Scenár: Stéphanie Chuat, Véronique Reymond. Hrajú: Nina Hoss, Lars Eidinger, Marthe Keller, Jens Albinus, Thomas Ostermeier, Linne-Lu Lungershausen, Noah Tscharland, Isabelle Caillat, Moritz Gottwald, Jenny König, Urs Jucker

autor Hana Lippová 24.5.2021
6.5
MOJA MALÁ SESTRA