TOM A JERRY

TOM A JERRY

4.0

A máme to tu opäť. Hollywoodska továreň je lenivá snívať a opäť sa vracia do minulosti. Recyklácia starých populárnych značiek je stále v kurze aj napriek niektorým nepríjemným karambolom (Predator, Terminator a s trochou zveličenia vlastne aj Star Wars). Tentoraz nejakému producentovi napadlo, že by bolo úžasným nápadom spraviť hranú verziu Toma a Jerryho.

Postavičky z dielne Hanna / Barbera sa objavovali od roku 1940, pozbierali niekoľko Oscarov a patria k absolútnemu vrcholu svojho žánru. Svoju slávu si udržiavajú od vzniku a renomé im neskazili ani novšie nevydarené série a ani slabučký celovečerák z roku 1992. Takže prečo to znovu neskúsiť, že? Nakoniec sa ukázalo, že v určitom paralelnom vesmíre by nešlo o tak zlý nápad ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Napríklad takom, kde by na post režiséra nenajali Tima Storyho (slabučké Fantastické štvorky, príšerný remake Taxi, či Ride Along).

O deji asi nie je potrebné sa rozpisovať. Je to klasické scenáristické bla, bla, bla na ktoré sú navliekané šialené eskapády hlavnej dvojice. Problémom je, že bla, bla, bla sa nesústredí na populárne postavičky ale na ľudských hrdinov.

Tom a Jerry sa odohráva v podobne vymyslenom svete ako legendárna Falošná hra s Králikom Rogerom / Who Framed Roger Rabbit?. Animované postavičky (v tomto prípade všetky zvieratá) sú samozrejmou súčasťou života a nikto sa nediví ich existencii. Na rozdiel od Zemeckisovej klasiky nie je vysvetlené, kde sa vzali a aký je ich účel. No tento typ projektu si to nevyžaduje.

Základom je zábava. A v prvej trištvrte hodine to celkom funguje. Určitá časť bla, bla, bla totiž spočíva v tom, že z luxusného hotela je potrebné vyhnať myš a hlavná ľudská hrdinka (Chloë Grace Moretz) najme na túto úlohu kocúra. Naháňačky sú do bla, bla, bla umne zakomponované a keby sa okolo nich točil celý film mohlo ísť o najlepší počin svojho druhu od zmieneného Rogera.

Tom a Jerry

Jednotlivé eskapády sú nápadité, roztomilo infantilné a podobne brutálne ako pred osemdesiatimi rokmi. Jerry je sympaťák ako kedysi a Tom je stále rovnaký smoliar. Spočiatku ich je dosť a vidieť, že tým okolo Storyho pôvodné kraťasy miluje. Občas sa objaví vykrádačka pôvodného materiálu, no väčšinu času sa šikovne variuje. Problémom je, že nie sú tak dobré ako originál (pretože okrem Road Runnera a Coyota sa im nič nikdy nedokázalo vyrovnať). Na tom má najväčší podiel hudba. Animované grotesky ju mali zložené na mieru a skladateľ podporoval dianie na plátne. Mnohokrát tak gag vypáli kvôli správnemu zvukovému timingu. Tu hrá do týchto pasáží rap. Čo myslím, že ako argument stačí.

Po tomto svižnom rozbehu sa ale bla, bla, bla presunie k ľudským hrdinom. Tí sú bohužiaľ všetci do jedného nesympatickí. A nemyslím tým, že sú zle obsadení a napísaní. Na každom vidieť, že sa na pľaci bavili. No väčšina z nich by mohla byť v hocakom inom filme za hlavného záporáka. Nedá sa im teda fandiť.

Tom a Jerry

Ešte horšie však je, že ide o rodinný film a je potrebné predávať rodinné hodnoty. Stane sa teda presne to, čo očakávate (a zabilo to aj celovečený animák pred 30. rokmi). Tom a Jerry začnú ťahať za jeden povraz (ups spoiler). Z prepínania medzi cynizmom a infantilitou sa prepne do druhého stavu. A počin sa preklopí do klasického detského hávu, kde sa navyše tvorcovia neboja vyťahovať tromfy s fekálnym humorom. Celý dobrý dojem z úvodu sa tak postupne ničí. Nastupuje nuda a finále už je takmer na neprežitie.

Tim Story tak opäť ukázal, že nie je muž na správnom mieste. Na vine je samozrejme aj producentské zadanie. Scenárista Kevin Costello (seriál Jean-Claude Van Johnson) navyše nie je príliš skúsený s korčuľovaním medzi pripomienkami a vlastnou víziou. Občas však ukazuje ako by mohol výsledok vyzerať, no je brzdený v rozlete človekom za kormidlom a ľuďmi za účtovníctvom. Viem si ale predstaviť, že aj toto bla, bla, bla sa pri správnom uchopení mohlo dočkať solídneho výsledku.

Tom a Jerry

Technicky je samozrejme všetko úplne v správnych štandardoch, no za to sa body naozaj nedajú prihadzovať. Zamrzí to o to viac, že spočiatku to vyzeralo na menší zázrak. Tvorcovia dokázali nájsť ideálnu cestu modernizácie a správne bla, bla, bla ku kreatívnemu šanteniu. Síce by to bolo ako skateboard s wifi (je zbytočný, ale prečo nie?), no výsledok by dokázal pobaviť. Občas je zbytočné veci komplikovať a jednoduchá priamočiarosť môže byť výhodou. Alebo paradoxne úplne uhnúť z konvencií detskej infantilnosti a dodať autorský dotyk cynizmu. Na túto cestu sa ale nenašlo dostatok odvahy (aj keď v náznakoch tam je).

Tom a Jerry po sľubnom rozbehu skĺzne do vôd novodobých verzií Šmolkov, Chipmunkov alebo Garfielda. Zaujať môže akurát decká, no nevidím dôvod, prečo by si namiesto tohto nemohli radšej pustiť 20 pôvodných dielov za sebou. Pobavilo by ich to viac. O dospelých divákoch nehovoriac. Škoda. Pokiaľ máte menej než 10 rokov a nevideli ste žiadny kraťas Toma a Jerryho, tak si smelo môžete nejaký bodík pripočítať.

Tom and Jerry (UK / Francúzsko / Nemecko / USA, 2021, 101 min.)
Réžia: Tim Story. Scenár: Kevin Costello, charaktery - William Hanna, Joseph Barbera. Hrajú: Chloë Grace Moretz, Michael Peña, Colin Jost, Jordan Bolger, Rob Delaney, Patsy Ferran, Pallavi Sharda, Colin Jost, Somi De Souza, Ajay Chhabra ...

autor Peter Pavlík 28.2.2021
4.0
TOM A JERRY