JUDAS AND THE BLACK MESSIAH

JUDAS AND THE BLACK MESSIAH

7.5

Čo sa vám vybaví, keď sa povie Čierny panter? Tri roky po rovnomennej marvelovke je jasné, že na 99% to bude práve tento komiks. Posledné percento ľudí si možno priradí toto pomenovanie k černošskému hnutiu, ktoré v 60. rokoch 20. storočia zastupovalo práva menšín. A hoci malo veľa nápadov a popularita mu aj dosť rýchlo stúpla, najmä po vražde Martina Luther Kinga, občas sa prejavilo militantnými výpadmi a o potýčky s policajtmi u nich nebola núdza. Jedným z hlavných predstaviteľov bol Fred Hampton a toto je jeho príbeh.

Aby to však nebolo také jednoduché a zachytili sme podstatu titulného názvu. Fred Hampton bol líder strany v Chicagu, snažil sa presadiť viaceré práva černochov i pomáhať ľuďom cez sociálne programy typu - voľné raňajky pre deti. Do jeho blízkosti sa dostal chlapík menom William O’Neal, ktorý sa najprv snažil kradnúť autá a šermoval falošným policajným preukazom až skončil u FBI a tí mu dali šancu vyhnúť sa väzeniu. Aby sa infiltroval do strany Čiernych panterov, musí využiť nejednu lesť a získať si Fredovu priazeň. Je zrejmé, že do role Čierneho mesiáša pasuje práve líder hnutia a Divokému Billovi ostane pozícia Judáša.

Ak poznáte životný príbeh Freda Hamptona, tušíte, ako film dopadne. Ak nie, nemusíte si načítať veľa vecí vopred a možno sa vám bude lepšie sledovať príbeh podľa známej mustry. Prvá tretina nám predstaví oboch hrdinov a ich životné púte, aj vtedajšiu situáciu v spoločnosti. Spoznáme viaceré vedľajšie postavy a treba sa pripraviť na množstvo mien a prekvapivo i ženské postavy.

Druhá tretina funguje v scénach zbližovania dvoch hrdinov a do toho sa miešajú nové udalosti: prehlbuje sa spolupráca Willa s FBI, Fred Hampton čelí aj nátlaku počas svojich aktivít. Situácia sa začína zauzľovať, prichádzajú nové požiadavky na oboch stranách. Finálna tretina razantne pridá na napätí, blížime sa k dramatickému koncu a začíname sa sústrediť na formu, ktorú nám má servírovať.

Judas and the Black Messiah

Samotná forma je kľúčová, ak poznáte udalosti a treba sa na ňu sústrediť. Na solídnu réžiu Shaka Kinga (Newlyweeds), dobovú výpravu i sprievodnú hudbu, často výborne zvolenú do vybraných momentov. Ale Judas and the Black Messiah má aj premyslený a dôkladne vystavaný scenár, o čom svedčí nominácia na ocenenie WGA. Aj našincom dokáže načrtnúť postavy, situáciu a ak si ju spojíte s daným obdobím, rýchlo zistíte, kam smeruje. Má viaceré očakávané scény, ale predsa vás dokážu prekvapiť, potešiť i držať v napätí.

Keď sa Fred etabluje ako líder a cibrí aj rečnícke schopnosti – práve tie najlepšie nechajú vyznieť herecký výkon Daniela Kaluuyu, ktorý zbiera rad za radom nominácie za vedľajšiu rolu (Zlatý glóbus, SAG, Critics Choice). Osobne mi ešte viac imponuje jeho pozícia v civilných dialógoch, kde v dvojici alebo trojici predkladá svoje názory. Tu sa snažíte odčítať jeho postavu, kde simuluje predlohu s mnohými detailmi, prízvukom či postojmi. Výborná je scéna jeho návštevy inej frakcie so svojou skupinou.

Judas and the Black Messiah

Pozadu neostáva ani Lakeith Stanfield, no má ešte ťažšiu úlohu a musí ju poriadne uchopiť. Najprv zlodej, potom odhodlané eso a vnútri mladý búrlivák, ktorý si chce splniť životný sen a mať sa dobre. Jeho dilema sa však vynára neustále a pri zločinoch či podrazoch zvažuje, či sa mu počínanie nevypomstí. Keď pôjde do tuhého, nezradí niekto aj jeho? No Stanfield nie je taký silný ako Kaluuya, hoci má väčší priestor – veríte mu a jeho výkon vstrebávate, ale potreboval by pár strhujúcich momentov. Takto odohrá solídny štandard.

Na filme sú zaujímavé aj iné okolnosti. Hoci poníma o judášskej zrade v černošskej réžii, vystupujú tu ďalšie aspekty hnutia Čiernych panterov. Motivácie a činy nie sú vykreslené čiernobielo (aj napriek silnej prestrelke s jasne rozhodenými farbami pleti strelcov), napríklad vzniká paralela s KKK a inými organizáciami. Kde sa ešte realizuje politika a kde už nastupuje paľba, či kontroverzná snaha vytýčiť si ciele aj s krvou obetí?

Judas and the Black Messiah

Judas and the Black Messiah je kvalitne nakrútená biografická dráma a dlho som pri bodovom hodnotení váhal medzi silnou sedmičkou i osmičkou. Ak zoberiem do úvahy podobné filmy či celkové spracovanie témy, je tu silný nadštandard, ale zároveň mi tu chýba čosi nezabudnuteľné. Domáci kritici i priemyselné skupiny sú priaznivé vzhľadom na pálčivé domáce okolnosti, ale u nás je to stále hodnotný životopisný kúsok, ku ktorému si treba aj čosi doštudovať.

Judas and the Black Messiah (USA, 2021, 126 min.)
Réžia: Shaka King. Scenár: Will Berson, Shaka King, Kenneth Lucas, Keith Lucas, Will Berson. Hrajú: Daniel Kaluuya, LaKeith Stanfield, Jesse Plemons, Dominique Fishback, Ashton Sanders, Algee Smith, Darrell Britt-Gibson, Lil Rel Howery, Dominique Thorne, Martin Sheen ...

autor Michal Korec 27.2.2021
7.5
JUDAS AND THE BLACK MESSIAH