POSSESSOR

POSSESSOR

7.0

Porekadlo, že jablko nepadá príliš ďaleko od stromu je už dosť sprofanované, v prípade syna Davida Cronenberga, Davida, ale platí na sto percent. Z tohto uhla pohľadu si môžeme veľmi jednoducho predstaviť, ako vyzerá jeho celovečerná tvorba, ktorú započal roku 2012 celovečerným debutom Antiviral. Už v ňom naznačil svoj autorský rukopis, nie nepodobný explicitným a zároveň inteligentným dielam svojho otca.

Snímka získala cenu na medzinárodnom filmovom festivale v Toronte v kategórii najlepší kanadský celovečerný debut. Najznámejšou tvárou castingu bol Malcolm McDowell, avšak objavil sa iba ako jedna z vedľajších postáv. Druhý Brandonov „celovečerák“ s názvom Possessor je už obsadený hviezdnejšie a dočkal sa aj väčšej mediálnej pozornosti, čo ale môžeme pričítať aj väčšiemu záujmu publika o „filmy mimo kino- distribúcie “ v čase korony. Film mal premiéru na minuloročnom festivale Sundance a získal si tu značnú pozornosť.

Príbeh sa točí okolo Tasyi Vosovej (Andrea Riseborough), pracujúcej ako nájomný vrah pre istú bohatú spoločnosť. Nie je to však tak jednoduché ako to znie, Tasyi nestačí iba zobrať zbraň, vyliezť na strechu a z nej zastreliť nepohodlného jedinca a potom sa v pokoji odobrať domov na gauč. Chudákom obetiam organizácia tajne vloží do mozgu špeciálny čip. Cez neho sa do mysli postavy dostáva samotný zabijak, stáva sa z neho avatar a začína sa oboznamovať s povahou jedinca.

Úlohou je jeho myseľ nakoniec ovládnuť tak, aby vybraný cieľ spáchal sebevraždu, čo nie v každom prípade prebieha podľa predpokladov. Problémom sa môže ukázať silná voľa obete bojujúca s neželaným „votrelcom“ v hlave. Vosovej zamestnávateľka a bývalý zabijak Girderová (Jennifer Jason Leigh) si navyše myslí, že by pracovala sústredenejšie po pretrhnutí väzieb s vlastnou rodinou. Tasyu samozrejme čaká veľmi nebezpečná zákazka, ktorá bude predstavovať aj hlavnú dejovú líniu snímky.

Possessor

Námet znie veľmi zaujímavo a pomerne originálne. Látka ako stvorená pre Davida Cronenberga, povedali by ste si možno aj bez toho, aby ste vedeli, že na režisérsku stoličku zasadol jeho syn. Ten sa však rovnako sústredí na výrazne explicitné zobrazenie násilia, sexu a rôznych ľudských úchyliek. Robí tak ale výrazne autorským spôsobom, jeho prístup je možno ešte chladnejší, ako sme boli svedkami v tých najlegendárnejších hororoch Davida Cronenberga. Dá sa to samozrejme pričítať pretechnizovanej spoločnosti, v akej sa príbeh odohráva.

Na druhú stranu vo filme ale vystupujú viac menej iba nesympatické postavy a divák si k nim v priebehu deja ťažšie hľadá chodníčky. Vzhľadom na rozhodnutie do deja zapracovať aj rodinnú líniu a obligátnu traumu z minulosti v kombinácii so spomínaným chladom ide trocha o kontraproduktívne rozhodnutie. Najviac vás ale upúta akási všeobjímajúca hypnotickosť nového fikčného sveta. Tá pomerne šikovne zakrýva aj niektoré nedostatky scenára.

Possessor

Klady Possessora by sa asi viac vynímali v seriálovom spracovaní. Tam by sme každý jeden diel mohli sledovať stále novú a novú zákazku hlavnej postavy a nesporne by si podobný prístup získal množstvo fanúšikov. Takto sledujeme na ploche 104 minút prípad jeden, kedy neostáva veľa času na predstavenie zaujímavého alternatívneho sveta s podobnými technickými vymoženosťami.

V Possessore trochu absentuje správne tempo a občas sa tak dostavuje nuda. Ak si ale dokážete nájsť cestu k postavám, podobné výčitky budete považovať za bezpredmetné. V hlavnej úlohe sa predstavila skúsená britská herečka Andrea Riseborough a v tých vedľajších hereckí veteráni Jennifer Jason Leigh a Sean Bean. Ich skúsenosti sa prenášajú aj na obrazovku / plátno a herecké výkony patria jednoznačne k pozitívam neortodoxnej snímky.

Possessor

Possessor nie je stopercentne dopečeným sci-fi hororom, buď sa malo ešte viac popracovať na scenári, alebo ísť spomínanou cestou televíznej série. Každopádne ponúka v žánri niečo netradičné, originálne a je isté, že Brandon Cronenberg má veľký talent a časom by sa mohol bez problémov vymaniť z otcovho tieňa. Na záver môžeme skonštatovať, že tretí celovečerný film by mohol veľa napovedať o tom, či sa z neho stane nová režisérska hviezda a jeho meno bude synonymom kvality v subžánri hororovej sci-fi.

Possessor (Kanada, 2020, 103 min.)
Réžia: Brandon Cronenberg. Scenár: Brandon Cronenberg. Hrajú: Andrea Riseborough, Christopher Abbott, Jennifer Jason Leigh, Gabrielle Graham, Hanneke Talbot, Hrant Alianak, Rachael Crawford ...

autor Erik Binder 14.2.2021