HAPPIEST SEASON

HAPPIEST SEASON

7.0

Podľa názvu to vyzerá na ďalšiu vianočnú či decembrovú romantickú komédiu. Ale Happiest Season sa snaží vybočiť z preplneného žánru a do klasického kolotoča vianočných návštev, patálií a prekvapení vrhá lesbický vzťah dvoch žien, ktorý sa má naplno prejaviť práve pri sviatočnom stole. Pred sebou máme celok, ktorý sa snaží umne pokryť oba subžánre: vianočnú veselicu a coming-out v rodnom mestečku nielen pred rodičmi.

Clea DuVall sa zmenila z herečky na režisérku a rozhodla sa pre čiastočne osobný postoj k sviatočnej komédii. Jej námet ráta s tým, že posiela dve lesbičky na sviatky k rodičom jednej z nich, ale až po ceste sa napokon Abby dozvie, že ju čaká podstatne ťažší pobyt. Jej partnerka Harper totiž v lete trošku klamala, že sa priznala rodičom o svojej sexuálnej orientácii, takže napokon cestujú oficiálne ako spolubývajúce. A Abby ide k nim, lebo prišla o rodičov a nemala by byť na sviatky sama. Akurát v prvých minútach je vidieť, ako je ktorá žena nad vecou – zatiaľ čo Abby má orientáciu jasne priznanú, sama zistí, že o Harper to nevedia nielen rodičia, ale aj ďalší ľudia z mestečka, čo vedie k nečakaným pointám.

Pokiaľ ide o vianočný ráz komédie, Clea DuVall poskladala bizarnú filmovú famíliu. Tatko chce kandidovať za starostu, Vianoce by rád využil do kampane. Mamka mu chce maximálne pomáhať, vytvorila si aj instagram účet a všetko chce zverejňovať. Harper má dve sestry – Jane je skôr do počtu a pôsobí ako bláznivá, Sloane je bývala top právnička a skončila s dvomi deťmi a rozbiehajúcim sa novým biznisom s manželom (očividne im to veľmi nejde). No domáce mestečko je nabité ďalšími postavami: okolo Harper sa točí bývalý frajer Connor (dúfa, že má stále šancu o ňu zabojovať) či najprv nejasná Riley (že by sokyňa zo strednej školy?).

Pri hodnotení si uvedomíte, že na 102-minútovej ploche toho rozohráva DuVall pomerne veľa. Vo sviatočnej línii sa venuje okázalým stretnutiam, galavečerom či domácej párty, kde je priestor pre problémy, ktoré plynú najmä z toho, že spočiatku Abby všade berú a tá len gáni na Harper, ktorá pomáha otcovi pri kampani. Je to náročná misia: Harper chce byť otcovým miláčikom, čo nevytvára pôdu pre potenciálne priznanie sa. Večere, párty a stretnutia slúžia na odstrkávanie iných sestier, ktorým sa to prirodzene nepáči.

Happiest Season

Všetky ostatné postavy sú do počtu, ale minimálne dvojičky slúžia na nepríjemné situácie a Abby začínajú liezť do možného pokoja. V predvianočnej fáze sa dočkáme bežných scén, rodina je pokope, občas to neklape a najmä snaživá mama je zlovestná i milá zároveň. Tatko je dlho vykreslený ako prísny chlapík, čo musí všetko vydýchať a ide si svoje.

Čo nás privádza k zaujímavejšej línii: lesbický vzťah a nápad s odhalením je pre konvenčnú komédiu i rodinu správny efekt ako premiešať karty i hrať sa s postavami. Kristen Stewart (Abby) podá lepší výkon ako trpiteľka – rýchlo zistí, že ju ako návštevu šupnú do suterénu, neustále ju riešia ako sirotu, väčšinu času ju ignorujú či odsúvajú na vedľajšiu koľaj. Pestrejšiu líniu má dodať Harper, no Mackenzie Davis sa snaží skrývať tajomstvá a neskôr ich odhaľovať, no nemá veľa priestoru, vždy uteká zo scény a potom sa všetko snaží zbrklo dobehnúť.

Happiest Season

Páči sa mi ako sa okolo jej orientácie točia viaceré postavy a vysvetlia sa viaceré motivácie z jej minulosti, na druhej strane čakáme pomerne dlho, kým sa udeje očakávaný coming-out v rodinnom kruhu. Odporúčam sa naň nesústrediť a užívať si ostatné aspekty filmu, aby ste neostali sklamaní. Parádne mu však predchádza scéna s kamošom Johnom, ktorý má aj vlastnú líniu zaskakovania za Abby.

Je prekvapivé vidieť širokú plejádu známych hercov pokope. Vďaka nim vyniknú rôzne scény a chváliť treba Aubrey Plaza ako špičkovú Riley, Mary Steenburgen ako starostlivú mamu, Alison Brie ako preťaženú sestru. Mierne výhrady však smerujú k hlavnej dvojici – chémia medzi nimi je sčasti diskutabilná a nejde iba o počet bozkov či spoločných scén. Každopádne, Kristen Stewart má mierne navrch.

Happiest Season

Hoci nejde o prelomový projekt a coming-out filmy bývajú aj na vyššej úrovni (kde je parádny Love, Simon), napokon možno tento mix hodnotiť nadpriemerne. Obe línie sa mu darí naplniť, navzájom existujú v harmónii. Kombinácia návratu domov, sviatočnej atmosféry i ťažkých životných rozhodnutí je vykreslená solídne, hoci viac či menej vtipné scény Vianoc sa miešajú s vážnymi priznaniami či vysvetleniami. No určite je film lepším príspevkom do vianočného žánru ako nedávne braky Netflixu či inej produkcie.

Happiest Season (USA / Kanada, 2020, 102 min.)
Réžia: Clea DuVall. Scenár: Clea DuVall, Mary Holland. Hrajú: Kristen Stewart, Mackenzie Davis, Mary Steenburgen, Victor Garber, Alison Brie, Mary Holland, Dan Levy, Burl Moseley, Aubrey Plaza ...

autor Michal Korec 29.11.2020