SCOOB!

SCOOB!

5.0

Scooby-Doo je animovaný seriál dostatočne známy aj u nás. Deti rozveseľuje už od prelomu 60. a 70. rokov. Vznikol v produkcii Williama Hannu a Josepha Barberu (Tom a Jerry, Flintstonovci). Ponúka príjemné mysteriózne príbehy aj skvelú zábavu. Aj keď občas trochu podvratnú. Z dobrodružstiev kamarátov z Mystery Machine bol evidentný vplyv kultúry kvetinových detí. Občas je teda trochu „zhúlenejší“ než tradičná detská zábava. Už len preto je otázkou ako sa v dobe prílišnej politickej korektnosti podarilo nadviazať na atmosféru predlohy. A mnoho z vás čaká kruté vytriezvenie.

Scooby, Shaggy, Velma, Fred a Daphne pracujú ako lovci záhad. Ich priateľstvo ale dostane trhliny a ich cesty sa rozdelia. Objaví sa však nové nebezpečenstvo a budú musieť opäť spojiť svoje sily. A na pomoc im prídu aj nečakané posily.

Scoob! nie je typickou celovečernou verziou populárneho seriálu. Tvorcovia sa tu pokúšajú o akýsi Hanna-Barbera Cinematic Universe. Veľmi výrazné úlohy tu zohrávajú napríklad Blue Falcon, Dynomutt alebo Dastardly. Ak vám tieto mená nič nehovoria, tak máte trochu problém. Populárne (ale zďaleka nie tak prevarené) postavy majú prekvapivo veľa priestoru na úkor pôvodnej pätice. Čo by síce nevadilo, keby sa aspoň trochu približovali nálade Scoobyho predlohy.

Povinné príbehové a atmosferické jazdy skončia veľmi skoro a potom sa už prepína do tradičného detského akčného dobrodružstva. Respektíve klasickej tímovky z rôznych seriálov. Nejde teda o zapojenie „guest stars“ do sveta Scoobyho, ale budovanie nového sveta, kde sa zhodou okolností vyskytujú postavy okolo bojazlivého psa. Hyperbolicky napísané je to podobný problém ako v prípade Batman v Superman vo vzťahu k Man of Steel. Možno divoký príklad, ale aspoň máte predstavu o tom ako nepoučiteľne Warner buduje prepojené vesmíry.

A pritom úvod dýchne nostalgiou aj prekvapivým originom Scoobyho a Shaggyho, ktorý má ako jediný dostatočnú príbehovú silu. Zvyšok je iba dramaturgický bordel, pri ktorom som začal zisťovať, kde sú sólovky jednotlivých postáv. Nie sú. Všetko je rýchle, náhodné a bez dostatočného zázemia zmätené. Video crossover Batman versus Nindža korytnačky (fakt existuje a je dosť dobrý!) spájal výrazne odlišné atmosféry predlôh omnoho nápaditejšie (pretože použité charaktery sú rokmi definovanejšie a nepotrebujú backup).

Scoob!

Zatiaľ to vyzerá že Scoob! sa veľmi nevydaril. To však nie je úplne pravda. Keď sa zhruba po polhodinke všetko uprace a nastavia sa témy so zápletkami, nie je čas na nudu. Divoké tempo je zrazu výhodou, vtipy sú síce infantilné, ale občas sa objaví nejaký sofistikovanejší fór a občasné cameá potešia (Muttleyho smiech sa proste nikdy neopočúva).

Animácia má do prvej ligy pravdaže ďaleko, no technické aspekty spĺňa bez problémov, hudba duní, lokácie sa menia a charaktery postupne získavajú svoje pôvodné čaro. Navyše v závere sa vytasí jedna skutočne dojímavá scéna a je škoda, že tvorcovia nemali odvahu na parádny cliffhanger. Stále totiž ide o produkt pre najmenšie publikum a to by mohlo byť z ponúkaného záveru dosť šokované.

Čím sa dostávame k cieľovke. Budú sa deti baviť? Veľmi pravdepodobne áno a ak v sebe vydolujete dostatočnú dávku nostalgie, tak vy s nimi tiež. Režisér Tony Servais má za sebou iba tvorbu pre domáce nosiče, no jeho počin je zábavnejší než kadejaké Životy maznáčikov alebo Mimoni. Zdrojový materiál je proste dostatočne silný a keď nevie kam, stále môže z rukávu vytiahnuť rokmi osvedčený fór alebo postup.

Scoob!

Silným prvkom je aj pôvodný dabing. Mark Wahlberg, Jason Isaacs, Amanda Seyfried, Ken Jeong alebo Zac Efron si svoje úlohy užívajú, ale bohužiaľ o nich prídeme. Film totiž pôjde v našich kinách pochopiteľne s dabingom, ktorý som nepočul, ale pochybujem, že sa originálu vyrovná. No nakoniec je vlastne aj zázrak, že sa na plátnach objaví. Má už totiž za sebou úspešné uvedenie na streamoch. Absencia pôvodného znenia však nie je dostatočným dôvodom prečo sa s deckami nevydať do kina. Tým to bude jedno a hlavne, že sa budú dobre baviť. Aj keď nie na úplne dobrom filme. Warner proste nie je Disney a do kvalít detských filmov a budovania prepojených filmových vesmírov stále nemá konkurenciu.

Scoob! je vo výsledku slušný priemerný animák, ktorému mnoho uberá prílišná zbrklosť a prílišný odklon od predlohy. Na druhej strane ponúka aj množstvo svižnej zábavy v modernom šate. Teraz treba dúfať, že v pokračovaní sa nájde stroj času a k partii sa bude môcť pridať aj prehistorická rodinka z Bedrocku.

Scoob! (USA, 2020, 94 min.)
Réžia: Tony Cervone. Scenár: Kelly Fremon Craig, Matt Lieberman. Hrajú v slovenskom znení: Marián Slovák, Miroslav Noga, Viktor Horján, Táňa Pauhofová, Dávid Hartl a ďalší ...

autor Peter Pavlík 23.7.2020