ČERVENÝ KAPITÁN

ČERVENÝ KAPITÁN

6.0

Filmová recenzia



Vo svete vládne Brown, Larson, Nesbø, u nás Dominik Dán. Popularita jeho detektívok je nesporná, adaptácia teda bola len otázkou času. Červený kapitán sa od začiatku javil v tomto ohľade ako najvhodnejší. Odkaz ŠTB, doznievajúci socík a kresťanské peripetie totiž stále žijú, aj keď po minulej sobote klesla nálada u kresťanov a komunistov pod 5%.

Aspoň si však teraz môžeme naplno vychutnať pozostatky starého režimu cez klinec v hlave, partiu namosúrených detektívov, neznesiteľné teplo a príbehový výlet od Brna až po „Naše mesto“ – Bratislavu. Všetko v retro nádychu, s veľkým rozpočtom a prognózou komerčného úspechu. Divácke očakávania sú na maxime a upútavky znova potvrdzujú, že Slováci poznajú Hollywood, podobne ako pri Kandidátovi.

Aj ja som bol zvedavý, veľmi. Z pútavého čítania mal vzniknúť podobne ladený detektívny neo-noir so slovenským rukopisom, napriek „brownovským“ prvkom a ukrižovanej pointe v druhej polovici knihy. Niečo však zaškrípalo. Najviac to schytáva divák neznalý knižnej predlohy. Scenáristi z nej vyberajú tie najzásadnejšie pasáže na zachovanie základných čŕt príbehu – nájdenie klinca v hlave mŕtvoly neznámeho Kloknera, napojenie na cirkev, ŠTB prieniky, naháňačky. To by bolo ešte v norme.

Čo je však alfou a omegou sú postavy a tu filmový Červený kapitán prehráva. Ich motivácie sú nejasné, jednotlivé prepojenia charakterov chaotické a vôbec nie je zrejmé kto s kým a za koľko. Čriepky post-komunistickej nasratosti a predieranie sa novým svetom ako hybné sily drzého Krauza a frflavého Burgera skrátka vidno len minimálne.

Červený kapitán Červený kapitán

Dialógové konštatovanie stavu Bratislavy na začiatku 90. rokov a miestami silené využívanie nadávok sú odľahčujúcimi prvkami, cez ktoré výborní herci Maciej Stuhr a Marián Geišberg predávajú postavy, ale podstatu ich charakterov to nevysvetlí. A ešte im musíte odpustiť občasnú vadu reči alebo rovno dabing zahraničného herca (pozdravujem do tímu Lídy Baarovej). Najviac si aj tak užijete famózneho Michala Suchánka alebo policajného koronera z úvodu filmu, kde sú najvydarenejšie scény.

Postupne sa však objavuje viac otázok prečo postavy konajú tak zvláštne. Ak ste čítali knihu, v pomykove budete menej. Ale čo divák nedotknutý knihou, ktorý chce vidieť sľubovaný kvalitný slovenský film? Stráca sa, bohužiaľ. Nie je to samotným príbehom, ale následnosťou scén a najmä dramaturgiou filmu. A tak zostáva znova len známa formulka „na slovenské pomery...“ a zameranie sa na vizuálnu stránku.

Tu ponúka kapitán omnoho viac. Produkčný kapitál je vážne vidieť a konečne sme svedkami slušnej komerčnej dobovky (ešte jedna pravica pre Baarovú). Vizuál mesta kopíruje federatívne obdobie, autenticita cez ošarpané budovy a staré autá funguje. Rodený Bratislavčan zaplesá. Pocit dokresľuje vhodná hudba a žánrová vychytenosť úvodných titulkov.

Červený kapitán Červený kapitán

Poľský kameraman si ale okrem skvelých atmosférických záberov v interiéroch občas nájde zvláštny uhol, samoúčelný moment na nájazd alebo sa ukája na podhľadoch. Bez významu a cieľa, z čoho vychádza absencia oku lahodiacich thrillerových prvkov na navodenie správneho žánrového tónu. Až toľko si veru z tej americkej tvorby brať nemuseli, pretože bez poriadnej dramaturgie to potom vyzerá ako formalistický experiment, v ktorom musí byť vyskúšané všetko, čo je poruke, dokonca aj vertigo efekt – bez efektu. Netreba sa ani čudovať chaotickému strihu.

Prístupy k Červenému kapitánovi sa budú niesť najmä v duchu vyššie spomenutej formulky. A áno, na slovenské pomery je to vhodný komerčný hit do kina, ktorý ako jednohubka nasýti davy. V porovnaní so zahraničnou tvorbou ale stále máme čo do žánrovej tvorby doháňať a slušilo by nájsť si vlastný smer než kopírovať. Červený kapitán ponúkal potenciál a ambície, ktoré nezostali len v strižni, ale mám pocit, že ešte v preprodukčnej fáze. Zbehlejší divák, žánrový nadšenec alebo obdivovateľ Dánovej tvorby by si mal preto aspoň bod z hodnotenia ubrať.


Červený kapitán (SR/ČR/Poľsko, 2016, 115 min.)
Réžia: Michal Kollár. Scenár: Miro Šifra, Michal Kollár, Anna Fifíková. Hrajú: Maciej Stuhr, Oldřich Kaiser, Martin Finger, Michal Suchánek, Marián Geišberg, Zuzana Kronerová, Ladislav Chudík, Martin Pechlát, Ondřej Malý, Helena Krajčiová, Ivan Vodochodský, Jan Vlasák, Mário Kubec


autor Lukáš Slovák 10.3.2016
#FOLLOWME
[RECENZIA ]
HAVEL
[RECENZIA ]
RELIC
[RECENZIA ]
NEDOTKNUTÍ
[RECENZIA ]
PROXIMA
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
-
Ohodnotiť

Žáner: Krimi/Dráma
Minutáž: 115 min
Krajina: SR ČR Poľsko
Rok výroby: 2016

Premiéra: 10.3. 2015
Premiéra SK: 10.3. 2015
0 z 10
0 z 10
FILMOVÉ PREMIÉRY
6.8 |
hodnotenie 7/10
6.8 |
hodnotenie 1/10
13.8 |
20.8 |
20.8 |
hodnotenie 6/10
27.8 |
hodnotenie 6/10
27.8 |
27.8 |
NAJČÍTANEJŠIE
|TAKMER DOKONALÉ TAJOMSTVÁ
1
hodnotenie 6/10
|PROXIMA
0
hodnotenie 8/10
|ARTEMIS FOWL
2
hodnotenie 4/10
|3BOBULE
0
hodnotenie 5/10
|BOURÁK
0
hodnotenie 5/10
|THE KING OF STATEN ISLAND
0
hodnotenie 8/10
|CHRISTO: CHÔDZA PO VODE
0
hodnotenie 7/10
|ATHLETE A
0
hodnotenie 7/10
|HOKEJOVÝ SEN
0
hodnotenie 7/10
|BECKY
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 5303
02 |
návšt. 2299
03 |
návšt. 2090
04 |
návšt. 1581
05 |
návšt. 1079
06 |
návšt. 814
07 |
návšt. 743
08 |
návšt. 1560
09 |
návšt. 446
10 |
návšt. 423
REBRÍČEK US
01 |
$0,2 mil.
02 |
$0,0 mil.
03 |
$0,0 mil.
04 |
$0,0 mil.
05 |
$0,0 mil.
06 |
$0,0 mil.
07 |
$0,0 mil.
08 |
$0,0 mil.
09 |
$0,0 mil.
10 |
$0,0 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2020 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk