PIESEŇ MORA

PIESEŇ MORA

9.0

Zosadí tulenia víla z trónu princeznú Mononoke? Prekoná Tomm Moore svoj vzor Hayaoa Miyazakiho alebo nájde svoje čestné miesto po jeho pravici? Jedno je jasné. Európa našla majstra animácie práve v osobe írskeho autora kreslených príbehov. Jeho druhý celovečerný film naznačuje, že prvotina Brendan, tajomstvo Kellsu nebola len šťastím začiatočníka. Írsky režisér a animátor (dvakrát nominovaný na Oscara) ním predznamenal úchvatný štýl, ktorým sa bude uberať.

Moore ohlásil návrat ku kultúrnym koreňom a ku klasickej animácii a robí to veľkolepo. Keltské mýty a ich symbolika sa preňho stali zdrojom inšpirácie. Čerpá z nich nielen krásu a múdrosť, ale aj silu a atmosféru. Čarovná animácia v štýle ručnej kresby sa snúbi s mystikou a s takmer zabudnutou mytológiou starých Keltov, ktorých dedičstvo sa režisér snaží uchovať. Populárnou formou ho sprístupňuje všetkým vekovým kategóriám a posiela ho do sveta.

Írsky objav prepája prapôvodné bájne bytosti s moderným svetom a darí sa mu to až magicky atraktívne. Každá do detailov vypracovaná ilustrácia by mohla zastupovať samostatný obraz. Obraz plný jedného z najstarších symbolov, ktorý nájdeme takmer v každej mytológii. Špirála ako symbol večného kolobehu zrodení zhmotňuje a zároveň skrýva nevypovedané významy.

Výtvarná bohatosť odkazuje nielen na staré mýty, ale aj na secesné motívy a na moderných majstrov Kandinského či Basquiata. Takú sofistikovaná estetiku azda nemožno nájsť v žiadnej animovanej snímke. Krása sála z každého momentu a Moore spoločne s vedúcim výpravy Adrienom Merigeauom nás ňou opíjajú.

Pieseň mora Pieseň mora

Krása však netkvie len vo forme. Autorský príbeh o poslednej tulenej víle selkie pritiahne pozornosť, zabaví a dojme. Nádherný je v emóciách, ktoré vyvolá u malých i veľkých. Účinok znásobuje hudba Francúza Bruna Coulaisa. Ten spolupracoval s Mooreom už na predošlej snímke a známy je vďaka skomponovaniu nadzmyslovej hudby k filmu Himaláje, ale aj k snímkam Purpurové rieky, Koralína a svet za tajnými dverami či Tri srdcia aktuálne premietané v kinách. Nomináciu na Oscara získal za hudbu k filmu Slávici v klietke.

Zahanbiť sa nedal ani český dabing. V jeho prospech svedčí aj ústredná pieseň interpretovaná Markétou Irglovou. Hlasový prejav oscarovej hudobníčky maximálne sadol českej verzii, keďže jemnosti anglického originálu sa vyrovná. Hudobná zložka sa tak stala dôležitou súčasťou snímky a prispieva k ďalšej kvalite bohatého filmového i výtvarného diela v jednom.

Pieseň mora Pieseň mora

Autorský príbeh vychádzajúci z folklóru Zeleného ostrova nás prevedie snovým svetom čarovných bytostí, aby ich zachránil pred zánikom. Čarovné však nie sú len bytosti z neznámej ríše, ale aj celkom prozaické rodinné puto a znovuzrodená súrodenecká láska ako hlavné posolstvo príbehu. Filmová báseň Pieseň mora sa neprihovára len k dieťaťu. Dospelý divák takisto dostane priestor na rozpletanie nitiek príbehu a dekódovanie presahov.

Univerzálny príbeh primárne určený pre deti netradične distribuuje Asociácia slovenských filmových klubov. Máte možnosť ho vidieť aj v niektorých multiplexoch, no  oplatí sa už najmenšiemu divákovi ukázať cestu do filmového klubu. Dieťa by totiž malo okúsiť atmosféru klubového prostredia a najmä vyrastať práve na takýchto animákoch.

Song of the Sea (Belgicko/Dánsko/Francúzsko/Írsko/Luxembursko, 2014, 93 min.)
Réžia: Tomm Moore. Námet: Will Collins, Tomm Moore

autor Barbora Bačíková 20.4.2015