AMERICKÝ OSTREĽOVAČ

AMERICKÝ OSTREĽOVAČ

7.0

Tú ukážku ste museli vidieť aspoň päťkrát. A je skutočne pôsobivá, zhutnila celý film do dvoch minút a nastolila veľké očakávania. Film trvá 60-násobne dlhšie, má čas na vysvetľovanie, napätie, dilemy, pre niekoho azda až príliš. Má viac amerických vlajok ako priemerný hit Michaela Baya, ale pozor, na Eastwooda nesiahať, lebo v 84 rokoch nakrúca presne, čo chce.

Chris Kyle sa chcel pôvodne venovať rodeu a byť kovbojom, no pri pohľade na správy z TV ho mátala predstava (i tvrdá výchova), čo urobil pre svoju krajinu, a tak sa rozhodol naverbovať k SEALS. Po tvrdom tréningu prišiel ďalší výber a tu zvíťazila odstreľovačka. Naučil sa jemné finesy na cvičisku a keď narazili lietadlá do WTC, prišla nielen jeho svadba, ale aj prvá Tour a šanca začať zabíjať živé ciele. Postupne mu rástol počet zabití na konte, dostal novú prezývku Legenda, vypísali na neho tučnú odmenu a on začal pendlovať medzi bojiskom a domovom, kde sa mu rodia deti, no návrat domov už nebude nikdy ako predtým. Lebo aj v tichu obývačky počuť streľbu či číhajúce nebezpečenstvo.

Clint sa vracia do našich kín po šiestich rokoch a posledné filmy ste zrejme nevideli. Nevadí, tento hit (po neuveriteľných tržbách v USA) si môžete užiť, ale musíte akceptovať viaceré jeho atribúty. Podľa očakávania je to vojnová dráma, ktorá mieša napínavé zásahy na Blízkom východe s traumou vojaka doma v USA ako nedokáže žiť bez svojich chalošov a armády. Kontrast dvoch rodín sa derie navonok postupne, nie sú tu vypointované ostré scény či križovatka, kde sa hrdina musí rozhodnúť či padnúť.

Skôr ako vznikne kontrast dvoch svetov a jednej mysle nás čaká relatívne dlhá sonda do detstva či výcviku Chrisa Kylea. Prestrihy s jednou akčnou scénou (a budete prekvapení ktorou) sú dobré, už po polhodine však zistíte, že Eastwood si dáva načas. Nepotrebuje strihať príliš rýchlo, radšej nechá znieť scénu dlhšie a vás nechá uprostred nej. Je to podobný štýl ako uplatnil vo svojich viacerých filmoch, pod 120 minút zásadne netočí a osobne neberiem stopáž ako negatívum – mnohí diváci však budú reptať, že film nemá spád, nie je dostatočne napínavý, mohol mať viac akčných scén atď.

Americký ostreľovač Americký ostreľovač

Pritom akcie vo filme nie je málo, niektoré záťahy sú pamätné a finále je výborné. Lenže subžáner irackej vojny už priniesol viacero silných zástupcov a za posledných 15 rokov (resp. buďme úprimní, od čias Black Hawk Down) sme videli pár nebezpečných misií. A Eastwood skôr staví na morálne dilemy: áno, ukážková s matkou a dieťaťom či ďalšie podobné sa objavia, atakujú zmysly ostreľovača i diváka. Misie sú pritom dobre plánované, ani jedna netrvá príliš dlho, dokonca tu máme opäť jednu scénu pri prestretom stole, ktorá končí inak ako tipujete. Ale áno, mnohí budú namietať, že oproti Zero Dark Thirty nie je film taký kompaktný – lenže tam bolo 10-ročné pátranie a tu sú akurát štyri rotácie. Na druhej strane výborne využíva strih a zvuk, často namiesto hudby nasadí dunenie, prestrih, efekt.

Iracká trauma nie je zle vykreslená, rýchlo ju odčítate. Každá ďalšia misia je náročna na návrat, najmä keď ide do tuhého a začínajú za obeť padať kamoši či sa vracajú so šrapnelmi. Všadeprítomný strach je zvýraznený najmä cez strih zvuku, okolitý nepokoj či sústavný nesúlad s civilným životom. Pritom jej Eastwood nevenuje toľko času ako akcii, no postupom času vidieť ako Chris Kyle stráca kontrolu.

Americký ostreľovač Americký ostreľovač

A je to Bradley Cooper, ktorý tu odohráva obrovský a uveriteľný part. Ako kovboj v širáku, no neskôr najmä ako večne zarastený strelec a nezaradený vojak v civile – po druhej až štvrtej rotácii sa v jeho tvári zračí beznádej, snaha zapadnúť, strate sa nevyhne. Má pamätné momenty, kedy aj na manželku rozpráva ako na kamoša z jednotky či výborne reaguje na odohraný part Sienny Miller. Nehovoriac o finále (I am coming home), kde si na dvoch miestach pýta Oscara – no tento rok to ešte nebude.

Áno, American Sniperovi sa dá veľa vytknúť. Prečo nie je stopáž kratšia, akcie hutnejšie, trauma ešte hlbšia, amerických vlajok menej či prečo neuvidíme na konci vysvetlenie so smrťou. Ale súčasne je to výborný počin Clinta Eastwooda miešajúci klasiku: kvalitné akčné misie s nepohodlným civilom. Nie je to prvý, ani posledný film s touto tematikou, no zaberá dobre. Hoci možno viac na Američanov.

American Sniper (USA, 2014, 141 min.)
Réžia: Clint Eastwood. Scenár: Jason Hall a Chris Kyle, Scott McEwen, James Defelice (kniha). Hrajú: Bradley Cooper, Sienna Miller, Kyle Gallner, Luke Grimes, Jake McDorman, Sam Jaeger

autor Michal Korec 19.2.2015