PADDINGTON

PADDINGTON

8.0

Vo Veľkej Británii knižný bestseller a súčasť literárnej tradície, u nás relatívne neznámy detský román. Príbehy medvedíka Paddingtona boli prvýkrát publikované už v roku 1958 a čoskoro sa stali povinným kúskom takmer každej detskej knižnice. Hoci televíznych spracovaní už existuje niekoľko, najslávnejší je britský seriál z roku 1975, na filmové plátno ho preniesol až režisér Paul King.

Ako milovník knižnej predlohy sa podujal nakrútiť snímku o outsiderovi, ktorý hľadá svoj domov. King zaujal filmový svet snímkou Bunny a býk a naznačil ňou štýl, ktorým sa bude uberať. Estetika farebnosti a hravosti pripomína Michela Gondryho, nápaditosťou ho však ešte nedostihol. King vo svojej adaptácii využíva množstvo alúzií (Oliver Twist Charlesa Dickensa a Kid Charlieho Chaplina)a citácií z iných známych filmov, no v rozprávkovom podaní získavajú celkom iný význam a dodávajú filmu vtip nevyhnutný pre rodinnú komédiu.

Kingovo spracovanie dokonale prepája do detailov vykreslenú animáciu so živými postavami a v obsahu úprimne dojíma a hreje. Osudy medvedíka z hlbín Peru síce vznikli pred vyše 50 rokmi, no nestratili nič zo svojej aktuálnosti. Prichýliť živú bytosť v núdzi malo a bude mať vždy zmysel a ako spojovací článok v súdržnosti rodiny takisto pôsobí živo a ľudsky.

Paddington Paddington

Roztomilý medvedík sa po zemetrasení, ktoré zničilo príbytok tety a strýka, rozhodne odísť do Anglicka, ktoré pozná z rozprávania svojich príbuzných. Tým ho zase predstavil cestovateľ, čo si rodinku neznámeho druhu medveďov zamiloval a počas svojho pobytu v pralese ich naučil ľudskej reči. Pri rozlúčke im daroval klobúk a ten sa stal neoddeliteľnou súčasťou neskoršieho Paddingtonovho outfitu. Keď sa medvedík tajne doplaví loďou do Londýna, nečaká ho tu také vrelé prijatie, ako očakával. Našťastie netrvá dlho a všimne si ho pani Brownová. Manžel a deti spočiatku nezdieľajú jej nadšenie z príchodu nového podnájomníka, no časom si ich svojou čistotou a prostotou získa. Jeho adaptovanie na nové prostredie prináša množstvo situácií plných humoru a gagov.

Situačná komika a sofistikovanejšie prvky zabávajú dospelého i maloletého diváka a chvíle, keď treba zapojiť súciť, zlomia i cynického pozorovateľa. Hlavným pilierom príbehu je totiž veta: „Prosím, postarajte sa o tohto medvedíka. Ďakujem.“ A jej odkaz vytvára celú atmosféru i poetiku. Hľadanie domova na neznámom kontinente nie je pre rozprávajúce zvieratko ľahké, navyše mu to neuľahčuje ani bezcitná preparátorka (Nicole Kidman), ktorá túži mať vzorku medveďa za presklenou vitrínou.

Paddington Paddington

Herecké obsadenie je pridanou hodnotou filmu, ktorej dominuje okrem dokonalej počítačovej animácie medvedíka Sally Hawkins ako pani Brownová a Hugh Bonneville ako pán Brown. Za zmienku stojí i diabolský výkon Nicole Kidman a srdečné predstavenie Jima Broadbenta v úlohe starožitníka.

Hoci všetko už bolo videné a použité, v príbehu malého medvedíka vyznievajú známe motívy originálne. Paddington sa preto zaradil medzi postmoderné rozprávky čerpajúce myšlienky z iných diel, no formálnou líniou sa posúvajú k výnimočnosti a zároveň k nadčasovosti.

Paddington (UK/Francúzsko/Kanada, 2014, 98 min.)
Réžia: Paul King. Scenár: Michal Bond, Paul King. Hrajú: Marek Fašíang (hlas Paddingtona), Hugh Bonneville ( v slovenskom znení Peter Sklár), Sally Hawkins (Zuzana Porubjaková), Nicole Kidman (Renata Rudová), Jim Broadbent (František Kovár) a ďalší

autor Barbora Bačíková 28.12.2014
8.0
7.7