NAJHĽADANEJŠÍ MUŽ

NAJHĽADANEJŠÍ MUŽ

8.0

Milovníkom špionážnych románov netreba predstavovať meno bývalého príslušníka britských tajných služieb a v súčasnosti spisovateľa na plný úväzok Johna le Carrého. Kto videl filmy ako Nepohodlný či Niekto musí z kola von takisto vie, že ani v ďalšej adaptácii jeho románu nemožno očakávať atraktívnu akčnú bondovku, ale nenápadnú hru ešte nenápadnejších agentov.

Najhľadanejší muž patrí do kategórie filmov, ktoré dokážu s chladným minimalistickým prístupom zabezpečiť maximalistický účinok. Sofistikovanú výstavbu predlohy zachováva v najväčšej možnej miere, pričom sa neobáva vlastnej interpretácie. A práve na splnenie tejto požiadavky potrebovali producenti zohnať niekoho, kto by bez pátosu a s vlastnou dávkou vybrúseného rukopisu stvoril snímku, ktorá by zarezonovala silnejšie ako prchavý americký blockbuster.

Najhľadanejší muž Najhľadanejší muž

Na európskej pôde objavili Antona Corbijna, holandského režiséra, autora životopisnej snímky o hudobníkovi z postpunkovej kapely Joy Division Ianovi Curtisovi, a postavili pred neho výzvu, ktorej sa s nadšením chopil. K dispozícii mal navyše skupinku vyformovaných hereckých osobností na čele s nedávno zosnulým Philipom Seymourom Hoffmanom.

V úlohe šéfa protiteroristickej skupiny monitoruje islamskú komunitu v nemeckom Hamburgu a snaží sa odhaľovať praktiky, čo by mohli viesť k podobným činom, k akým došlo 11. septembra 2001 v USA. Jedného dňa do prístavu pripláva podozrivý muž. Jeho identitu čoskoro zistia a ako údajného člena militantných džihádistov ho zaradia na poprednú priečku potenciálne nebezpečných indivíduí. Issa Karpov, mladík rusko-čečenského pôvodu, nájde útočisko u tureckej prisťahovalkyne a jej syna, ktorý ju skontaktuje s právničkou pracujúcou pre utečeneckú organizáciu.

Mladá idealistka Annabel sa rozhodne držať nad Issom ochrannú ruku, čím sa zapletie do neočakávanej mašinérie. Issa navyše disponuje obrovskou sumou peňazí, ktoré získal ako dedičstvo po otcovi. S ranami na tele i na duši musí však aj naďalej čeliť hrozbám, pred ktorými unikol z východu na západ. Paranoja a latentná xenofóbia mocných ohrozujú jeho zámer začať nový život.

Najhľadanejší muž Najhľadanejší muž

Pohrávanie moci s bezmocnosťou ako ústredný motív príbehu prevyšuje potrebu dozvedieť sa niečo viac o hrdinoch. Náznaky sú hlavným výrazovým prostriedkom snímky a téma a postavy vyžadujú, aby všetko ostávalo nedopovedané. Preto sú práve náznaky v každom ohľade pôsobivejšie ako inokedy nevyhnutná hĺbková psychologizácia postáv. Veľavravnosť nevypovedaného vynikajúco zastupuje agent Günter Bachmann, ambivalentný hrdina, ktorého osobný život je podriadený vyšším profesionálnym záujmom. Hoffman vtisol svojej poslednej hlavnej filmovej role všetky atribúty osamelého agenta pasujúceho sa nielen s odkrývaním teroristov, ale aj s bojom proti legálnemu terorizmu na strane západnej kultúry.

Teror proti teroru speje k absolútnemu rozčarovaniu a k nemohúcnosti pravdy. Herecký výkon majstra Hoffmana treba postaviť na piedestál kvalít snímky a nemožno sa vyhnúť klišé fráze o dôstojnej rozlúčke s filmovým svetom ilúzií ako i s reálnym svetom plnom ilúzií. Záverečná pointa strhujúcej snímky podobne ako u iných Carrého predlôh vnímavého diváka zamrazí a ilúzií dozaista zbaví.

A Most Wanted Man (UK/USA/Nemecko, 2014, 122 min.)
Réžia: Anton Corbijn. Hrajú: Grigoriy Dobrygin, Philip Seymour Hoffman, Homayoun Ershadi

autor Barbora Bačíková 7.9.2014