ZBAV NÁS ZLÉHO

ZBAV NÁS ZLÉHO

4.0

V kinách sa zbavujeme zlého už od čias slávneho Friedkinovho Exorcistu. Dokonalo poznáme postupy vymietania, občas ho umocní herecká ikona (Anthony Hopkins), inokedy moderne využívaná handycam verzia (The Last Exorcism) evokujúca nespochybniteľnú autenticitu. Naposledy zabodoval s touto témou James Wan s presvedčivým The Conjuring a tento rok scenáristi Deliver Us from Evil Scott Derrickson a Paul Harris Boardman bystro naservírovali myšlienku tzv. primárneho a sekundárneho zla.

Režiséra Scotta Derricksona, samozrejme, zaujíma to čisté prvotné zlo pochádzajúce z moci diabla, no vo svojom filme Zbav nás zlého rád zabŕda aj do ľuďmi páchaných brutalít. Všetko preto, aby skĺbil klasický vymietačský subžáner s akčným policajným pozadím a aby sa Deliver Us from Evil mohol pýšiť nálepkou „krimihoror“.

Zbav nás zlého Zbav nás zlého

Ralph Sarchie (Eric Bana) sa ako newyorský policajt dostane k prípadu ženy, ktorá v ZOO prehodí svoje dieťa do levieho výbehu. Vojnový veterán nevysvetliteľne driape všetko, čo mu príde pod ruku, a navyše mláti svoju manželku. Na scénu prichádza fešácky kňaz Mendoza (Édgar Ramírez), aby pri whisky s cigou v ústach oboznamoval Sarchieho s temnou diabolskou podstatou zla. Sarchieho, ktorý zatiaľ pozná iba druhotnú ľudskú zlobu, pohlcuje tento výklad a pri riešení prípadov musí brať do úvahy možnosť posadnutia démonom. Zlo sa postupne vkráda i do jeho príbytku, kde nič netušiaca manželka Jen (Olivia Munn) s dcérkou Christinou (Lulu Wilson) sú vystavené tajomnému škrabotaniu.

Nejde o klasický vymietačský horor, Eric Bana rád tasí revolver a neštíti sa pouličnej brutality. Ochotne s ním preto naskočíme na sľubný vlak akcie s nádychom ducháriny naočkovanej kdesi v jaskyni na Strednom Východe. Vojnového besnenia si užijeme len v úvode, po zvyšok príbehu nás atakujú len prejavy zdémonizovaných veteránov, ktorým učaroval tajomný nápis v latinčine. Ako posadnutí streetartisti ním zdobia steny budov, vlastných príbytkov či dokonca si ho vyrývajú na telo (Santino). Ralph Sarchie dospieva k presvedčeniu, že bežné policajné vyšetrovanie nestačí a bez Mendozovej pomoci sa nezaobíde. Opäť si musíme vypočuť, ako postupovať pri vymietaní, tentoraz z úst vlasatého nonkonformného kňaza.

Zbav nás zlého Zbav nás zlého

Zbav nás zlého je lacným vagónom exorcistického vlaku, ktorému pomaly, ale isto dochádzajú nápady, ako inovatívne zaujať hororového diváka. Sípavá rétorika uslintaných obetí už nemá čím prekvapiť, Deliver použije zopár potenciálnych indícií, ako dej ozvláštniť, no Sarchieho „radarovosť“ sa neúročí v zaujímavom rozvíjaní deja a Mendozovo životné tajomstvo je len variáciou na tému „ako sa prefetovaný k Bohu obrátil“. Navyše mu plynú z úst úboho školské repliky a korunu trápnosti filmu dodáva mantricky recitovaný refrén z Break On Through od The Doors, kde sa zvažuje možnosť existencie akéhosi portálu (!) do iného sveta. Veľká škoda, že sa takýto prešľap „podaril“ práve Derricksonovi, ktorý má na konte pútavo „právnický“ The Exorcism of Emily Rose či podmanivo temný Sinister.

Deliver Us from Evil (USA, 2014, 118 min.)
Réžia: Scott Derrickson. Scenár: Scott Derrickson, Paul Harris Boardman. Hrajú: Eric Bana, Édgar Ramírez, Olivia Munn

autor Zuzana Ondrišová 5.7.2014