MADAGASKAR 3

MADAGASKAR 3

9.0

Séria Madagascar je na Slovensku mimoriadne úspešná – aj keď, úprimne, prvý diel bol fajn, lebo priniesol zapamätateľné postavičky a druhý mal zopár dobrých gagov, aj keď chabý dej. Trojka je úplne iný film, akoby sa pri ňom vymenili všetci tvorcovia, od animátorov po scenáristov a najmä najali bláznivého strihača, ktorý doterajšie poloprázdne dobrodružstvá vymenil za totálne tempo!

Štyria kamoši z New Yorku stále trčia v Afrike a snívajú o tom, ako sa jedného dňa do svojej zoo vrátia. Tučniaci odlietajú do Monte Carla rozbiť bank v kasínach a kvarteto sa po čase tiež plaví do Európy. No v Monaku im zrazu ide po krku lovkyňa zvierat s tvrdými metódami a hrdinom sa po neúspešnej naháňačke podarí priplichtiť akurát k cirkusu, ktorý križuje starý kontinent. A keď noví známi spomenú americký angažmán, motivácia putovať je jasná a domov azda bližšie...

Madagascar 3 je snáď prvá animovaná séria, ktorej tretí diel je definitívne najlepší. Autori sa síce občas sústredia na tému štyri zvieratká chcú/nechcú byť v New Yorku, no tá je potlačená na úkor hlavnej línie – v podstate road-movie naprieč celou Európou. Starí známi vystupujú v plnej akcii, a autori nasypali do deja množstvo nových a veľmi zábavných postáv, ktoré všetky scény výrazne oživujú. Druhý diel trpel vyprahnutou Afrikou a podobne pôsobili aj iné charaktery.

No bláznivý európsky cirkus má hneď tri perfektné postavy: ruského tigra Vitalyho s traumou, talianskeho tuleňa Stefana i pôvabnú Giu. Každý z tria dodá nové momenty, ktoré sa zapíšu do pamäti a interakciu s pôvodnou štvoricou, tučniakmi či lemurmi majú vynikajúcu.

Madagaskar 3 Madagaskar 3

Novému dielu najviac prospieva rozmanité európske prostredie a naša nátura. Akoby africké črty už boli príliš suché (a videli sme ich v dvoch filmoch), ale kombinácia francúzskej, španielskej či talianskej príchute celé dianie výrazne oživí. Jednak prostrediami, kde sa zvieratká pohybujú (sú minimálne štyri výborné: Monte Carlo, Rím, Alpy i Londýn) a aj povahovými črtami nováčikov.

Vďaka novým lokalitam sa môžu zrazu vyšantiť animátori, ktorí majú tony nápadov a vedia, ako ich využiť. Úvodná scéna v Monaku servíruje všetky známe miesta, Rím na tom nie je o nič horšie a keď sa dostanete do Vatikánu, v kontexte scény prevrhnete popcorn! Navyše cirkusový aranžmán si priamo pýta vizuálne bohaté scény, ktoré sa pri jednom vystúpení a najmä v totálnom finále vyšvihnú do nevídaných výšin na pomery série. Zabudnite na vyprahnutú savanu, pretože keď Fur Power rozbalí skoky, výstrely z kanónu a neskutočný farebný mix, budete nadšení. Hoci tretí diel vznikal toľko času ako dvojka (tri a pol roka), núka podstatne väčšie množstvo nápadov.

Madagaskar 3 Madagaskar 3

Tým najdôležitejším elementom a vzácnym prvkom je však popri kvalitnom scenári, nováčikoch a skvelej animácii práve strih. Akčná scéna v Monaku vás pribije do sedadla a za bláznivej jazdy predstaví novú zápornú postavu (lovkyňu a kapitánku Chantel DuBois), ktorá sa ako terminátorka prebíja stenami v budove a skáče v štýle Matrixu po vysokých hoteloch. Jasné, je to groteska, do kontextu sedí vďaka výborne zostrihaným sekvenciám. Má oveľa viac kratších scén a vrcholom je kombinácia cirkusu, zvieratiek, bláznivých farieb a piesne Firework od Katy Perry v 3D! Sekvencia vyznie na veľkom plátne famózne, je to totálne víťazstvo animácie.

Čerešničkou na torte je popri desiatkach gagov (konečne viac zameraných na dospelého diváka) aj soundtrack. Hans Zimmer tu mieša absolútne všetko od svojich známych tónov cez piesne pre kráľa Juliena (srandu si robí z eurodance i disco), operu i francúzske šansóny (a zase Edith Piaf).

Odpúšťam filmu počiatočnú nedôveru i pomalší rozbeh a dávam parádne hodnotenie. Skutočne neviem, ako bude Doba ľadová 4 Statočná konkurovať rozbehnutému Madagascaru 3. Plus, a to nerobím často, chválim slovenský dabing. Elena Podzámska a spol. odviedli parádny džob.

Madagascar 3: Europe’s Most Wanted (USA, 2012, 90 min.)
Réžia: Eric Darnell, Tom McGrath, Conrad Vernon. Scenár: Eric Darnell, Noah Baumbach

autor Michal Korec 14.6.2012