KOCÚR V ČIŽMÁCH

KOCÚR V ČIŽMÁCH

5.0

Pri štúdiu DreamWorks začína čoraz viac platiť, že je výborné pri objavovaní nových látok a dať im do rúk jeden-dva diely filmovej série znamená zisk pútavých výsledkov. A keď vidíte osudy a nevýrazné pokračovania Shreka, pýtate sa, či za nimi stojí to isté štúdio. A kde patrí Kocúr?

Príbeh sa odohráva ešte v čase ďaleko pred Shrekom, keď bol Kocúr aktívny renegát. Kedysi ho parádne obalamutil najlepší kamoš z detstva – Hupky Dupky a odvtedy idú mnohí po ňom. Kocúr sa naháňa po tajomstve troch kúzelných fazuliek, v partii má zlodejku Cicu Labku a je iba otázka času, kedy sa dávna rivalita opäť prehĺbi. V ceste mu stoja mnohé prekážky, zločinci Jack a Jill či neprebádané územia. Výprava je akčná, bojuje najmä za svoju česť, záchranu tých, čo potrebujú.

S Kocúrom v čižmách je hneď na začiatku drobná starosť – na jednej strane si berie do hlavnej úlohy vedľajší charakter z inej série (na ktorú len zriedkavo odkazuje), zároveň však tvorí akoby nový svet, v ktorom sa snaží ponúknuť veľa nového. Kopa nových atribútov vyzerá ako zhluk častí iných rozprávok, niektoré postavy nedajú zmysel a zdá sa, akoby sa tu tri scenáre premiešali. Prekomplikované flashbacky (samoúčelné a len na vyplnenie stopáže vhodné) i epizódny stav, kedy Kocúr putuje z jedného miesta na druhé ako mu scenáristi prikázali, nerobia výsledku žiadnu česť. Chýba tu jasné vyčlenenie žánru, ktorý si chce Kocúr ctiť, preto treba akceptovať, že si robí srandu rad radom zo všetkého – raz chce parodovať akčné filmy, inokedy western a ešte vykradne pár rozprávok.

Kocúr v čižmách Kocúr v čižmách

Problém číslo jedna je v roztrieštenosti – dejovej línie a vzápätí aj obsahu, ktorý je predkladaný. Kocúr sa totiž chabre všade, no nadpriemerne dobre mu ide len jedna-dve časti. Akčné scény sú zručne natočené a je radosť vidieť pár dobrých nápadov. Horšie je to s ďalšími líniami – tie vzťahy medzi hrdinami, rivalita či podobné taľafatky sú do počtu a neúmerne zneužívajú stopáž. Obávam sa, že niektoré deti sa budú počas nich aj nudiť, lebo im nemajú čo povedať. A dospelí si budú musieť odtrpieť povinné jazdy infantilného humoru. A potom je tu aj troška westernu, no v tej sa autori môžu len ťažko zrovnávať v roku, keď vyšiel fantastický Rango!

Problém číslo dva – nie je tu nič nové, nič nevídané. Je to aj plus filmu, pretože vo svojich 90 minútach nechce ani veľa pokaziť a rodiny dostanú čo treba. Akciu, napätie, zábavu, poučenie a zajtra nebudú vedieť, na čom vlastne boli, ak si hneď nepozrú odložený lístok z kina. No o čo by bol Kocúr zaujímavejší, ak by získal viac humoru, dobrých dialógov a vtipných narážok?

Kocúr v čižmách Kocúr v čižmách

Problém číslo tri – relatívne lokálny, ale podstatný. Slovenské deti (ani rodičia) zrejme správne nevycítia množstvo odkazov na cudzie rozprávky a vedľajšie postavy. Nie sú to mexické reálie, ale charaktery, o ktorých nemáme šancu nič vidieť, lebo to nie je skrátka náš Kocúr v čižmách.

Zásadný problém je však v hlavnom hrdinovi. Dreamworks skrátka neodhadol esenciálny fakt, že Kocúr je borec vhodný na pár minút v Shrekovi, no samostatný film neutiahne. Na konci dňa je to stále iba spin-off z iného sveta s postavou, ktorá mala pár dobrých grifov, no opakovanie vám ich parádne sprotiví. Hovorím o starom známom pohľade do mačacích očí, ktorý vám poriadne bude liezť na nervy. Podobných kúskov nájdete viac, po hodine viac fandíte vedľajším postavám.

Kocúr v čižmách je teda málo uveriteľný charakter a v redakcii sme sa ho prejedli dávno. Teraz môžete za 90 minút prísť na to isté aj vy. Vaše deti si ho užijú. a pár gagov asi nepochopia. No divák nad 12 rokov môže len mávnuť rukou – a ísť radšej na lepšieho Arthura do vedľajšej sály.

Puss in Boots (USA, 2011, 90 min.)
Réžia: Chris Miller. Námet: Brian Lynch, Will Davies, Wheeler. Scenár: Tom Wheeler. Strih: Eric Dapkewicz. Hudba: Henry Jackman. Hrajú: v slovenskom znení: Dušan Szabo, Peter Sklár, Soňa Norisová, Pavol Topoľský, Táňa Radeva, Ivan Vojtek, Gabriela Dzúriková, Boris Farkaš

autor Michal Korec 2.12.2011
5.0
-