PODIVNÍ

PODIVNÍ

6.0

Americký stredozápad je nevyčerpateľnou pôrodnicou vypudzujúcou bezpočet filmových kreatúr. Pierce County chýba spojenie so svetom, lebo tamojšie mestečko zachvátila panika. Obyvateľov prepadáva čudný amok, besnie krviprelievanie, vypukujú požiare, mesto sa vyľudňuje od racionálne zmýšľajúcich jedincov. Kto má všetko na svedomí – odpoveď na túto otázku visí kdesi na pomedzí nadprirodzena a programovo utajovanej reality.

Americký režisér Breck Eisner (akčno-dobrodružná komédia Sahara, 2005) nakrútil koprodukčný remake Romerovho filmu z roku 1973 Podivní (2010). Slávny zombie-chrlič George A. Romero (Noc živých mŕtvych, 1968, Úsvit mŕtvych, 1978, Krajina mŕtvych, 2005 či fakt podarený Denník mŕtvych, 2007) sa na ňom podieľa len ako výkonný producent. Eisnerovi dramatický sci-fi horor Podivní predstavuje vierohodný obraz zapadnutého poľnohospodárskeho mikrosveta s realisticky vykresaným obyvateľstvom, kde pozvoľný život pretne ničivá neznáma sila. Hlavná dvojica šerif David Dutton (Timothy Olyphant) - doktorka Judy Dutton (Radha Mitchell) štartujú bezhlavý útek nikam. Zákulisím lomcujú vyvražďovanie a tajomné detoxy nakazených. Pôvodne blízke susedské vzťahy nahrádza nedôvera i vo vlastnú rodinu.

Podivní Podivní Podivní

Ľahko stráviteľná a aj rýchlo strávená zápletka ustupuje únikovému majstrovstvu hlavných protagonistov s ďalej sa komplikujúcou možnosťou dôverovať najbližším. Živnú pôdu poskytuje postava šerifovho zástupcu Russella Clanka (Joe Anderson) v rozohrávaní neistého súputníctva so svojím šéfom. Podivní vyznievajú nanajvýš seriózne, obetavo, uveriteľne a komorne (rozpočet 20 mil. dolárov).

Tempo síce v druhej polovici filmu stráca na intenzite, keďže pomoc je tak veľmi v nedohľadne, že divák prestáva dúfať v relevantné vysvetlenie nastoleného skazonosného humbuku. Eisnerovi ale efektívne sekunduje pustinná scenéria a dokonca prezentuje určité vtipné záblesky mysle v tomto ponurom smerovaní utečencov (starostova „rezidencia“ s veľkým bazénom uprostred poľa, nápaditá akčná scéna v autoumývačke). Nevyhol sa ale žánrovým klišé, kedy očividne tušíme, kto „to má zrátané“, odkiaľ asi „podivný“ zaútočí, ako funguje schematizovaná ľudská veľkodušnosť v pomoci blížnemu.

Podivní Podivní Podivní

Radha Mitchell má ako skúsená únikárka (sexi kosť zo Sillent Hill) režisérom pridelenú prax Judy v malíčku a Timothy Olyphant sa osvedčil už v minuloročnom Dokonalom úniku. V Podivných Eisner dávkuje bezmocnosť ľudí v područí neznámej hybnej sily vyvážene v intenciách nízkorozpočtového hororu vhodného na ideálne oddychovo strávených 100 minút v kine pre fanúšika ultralacných strašidelných snímok. Prehľadný dej korenia rovnomerne rozložené úľakové momenty, bezútešnosť zapadákova, v závere prichádza burácajúci efekt skazy - jednoducho tu máme do činenia s príjemne nenáročnou hororovou jednohubkou.

The Crazies (USA/Arab. Emiráty, 2010, 101 min.)
Réžia: Breck Eisner. Scenár: Scott Kosar, Ray Wright. Kamera: Maxime Alexandre. Hudba: Mark Isham. Hrajú: Timothy Olyphant, Radha Mitchell, Joe Anderson, Danielle Panabaker, Brett Rickaby.

autor Zuzana Ondriśová 23.6.2010