BABYLON A.D.

BABYLON A.D.

4.0

Babylon A.D. je priemerný akčný film, ktorý zaujme len neskorým dátumom premiéry u nás.

Vin Diesel a akčné sci-fi, to je jasná kombinácia, pri ktorej nemáte čo stratiť. Kde Vin začne strieľať vo veľkom a nie sú to len drogové kartely, tam sa sypú pekné bubáky a film sa pekne zaplatí. No pri Babylon A.D. zrejme asi táto rovnica neplatí, keď sa k nám dostáva na Štedrý deň (k tomu azda len skratku WTF) a 9 mesiacov po českej a 16 mesiacov po americkej premiére. Hm, tak to asi hit nebude.

Nože sa opäť raz pozrieme do nevľúdnej budúcnosti, kde ľudstvo čaká na pokraji vyhynutia a pomôcť mu môže len veľká akčná misia. Na jednej strane žoldnier Thoorop s extrémnou úlohou – dopraviť cez polovicu sveta (ehm, z Ruska do Kanady) mladé dievča. Problém je, že táto slečinka je infikovaná špeciálnym genetickým vírusom a keď sa dostane k veľkej populácii, môže ju úplne nakaziť, až vyhynie nadobro. Preto sa netreba čudovať, že cesta po Zemi sa mení na survival misiu, kde o život mladuchy bude usilovať kde-kto a najmä smrtonosná sekta so skutočne originálnym záporákom...

Znie to dobre a už po 10-15 minútach som si pomyslel, aký je to kvalitný akčný matroš pre akčnú hru na PS3 či X360 v HD grafike, DTS a aspoň 15 misiami. Problém je, že tento sen sa nekoná a námet ledva postačujúci do deja akčnej videohry sa tu naťahuje na 90 minút (riadne zostrihanej verzie, ku ktorej sa ani režisér priznať nechce) nie veľmi dobrého akčného filmu. Predovšetkým jeho pasívne sledovanie nepôsobí príliš dobre ani na prvú signálnu, nie to ešte eventuálne rozoberanie tou druhou.

Babylon A.D. Babylon A.D. Babylon A.D.

Čo sa týka ťahu na zmysly, Mathieu Kassovitz (meno povedomé z Purpurových riekGothiky) stavil na svojský vizuál, solídne efekty (v rámci možností rozpočtu) a dunivý zvuk sadajúci na plátno dobre, hoci nie výnimočne. Povinná akčná jazda zložená z typického kvarteta scén (pästný súboj, naháňačka, prestrelka a finále pritiahnuté za vlasy) čaká na vaše odškrtávanie v pomyselnom zozname. Všetko je očakávané – a ako-tak vás naplní, no ani jedna scéna nie je koncepčne príliš originálna. Za to sú slušne strihané, nenudíte sa. Aj kvantita akcie celkom poteší. A ak sa vám páčil formálny štýl Purpurových riek (môj prípad), Kassovitzova vízia vám príde pozerateľná.

To druhá signálna môže začať zívať do polhodinky, pretože tu objaví všetko možné. Budúcnosť a la Šialený Max až po boj za záchranu ľudstva ako v Potomkoch ľudí. Divák sleduje celkom dobrý vizuál s nulovým potenciálom objavovania nových dejových nitiek, posunu v deji alebo čo len jedinej, aspoň trošku zapamätateľnej scény, či dôvodu pre boj, skok, krok, pád či všetko x-krát. Najhoršie je, že po zhliadnutí vám asi len ťažko príde na um, že toto mal byť áčkový hit za 70 miliónov, pretože pocity sa majú skôr k slabším scénam v Resident Evil či druhému xXx.

Babylon A.D. Babylon A.D. Babylon A.D.

Je to celkom blbý pocit, naťahovať sa 90 minút na plátno a dúfať, že príde konečne nejaká dobrá scéna a Vin Diesel sa v nej mihne, aby ste si povedali, že táto návšteva je hodná 5-6 eur. To sa samozrejme nestane – Diesela je dosť, jeho štandardný výkon neprehliadnete, inak čakáte na koniec s premrštenou pointou (práve také sa dnes nesú, podobne ako pri Klonoch či x iných filmoch tejto dekády vás chcú tvorcovia šokovať, aby ste ešte pred odchodom zo sály nadávali, že to bola echt riadna hovadina). Záverečné titulky, zistenie, že tam hrá aj Michelle Yeoh (ale málo bojuje) či GeGé Depardieu (joj, hlboko klesol od čias Dobývania raja Ridley Scottom) a Mark Strong (je skoro neviditeľný).

Babylon A.D. je malé sústo. Rýchle, stráviteľné a také nevýrazné, že pri návšteve v multiplexe budete pomaly potrebovať ešte jeden film, aby ste nadobudli pocit, že ste na niečom vôbec boli. Na druhej strane, dá sa pozerať do roka a do dňa opakovane, ako v mojom prípade – z minuloročného sledovania Blu-Ray v januári, som si totiž z neho nepamätal skutočne nič a pred písaním som si potreboval osviežiť spomienky a nájsť aspoň pár námetov k textu. Smutná vizitka.

Babylon A. D. (USA/Francúzsko/UK, 2008, 90 min.)
Réžia: Mathieu Kassovitz. Námet: Maurice G. Dantec – román Babylon Babies (1999). Scenár: Mathieu Kassovitz, Eric Besnard, Joseph Simas. Kamera: Thierry Arbogast. Strih: Benjamin Weill. Hudba: Atli Örvarsson. Hrajú: Vin Diesel, Gérard Depardieu, Charlotte Rampling, Michelle Yeoh, Mélanie Thierry, Mark Strong, Lambert Wilson

autor Michal Korec 30.12.2009
4.0
-