MILIONÁR Z CHATRČE

MILIONÁR Z CHATRČE

7.0

Milionár z chatrče. Názov, ktorý vystihuje film samotný. Na prvý pohľad „malý“ príbeh o tom, čo je dané (resp. „napísané“), ktorý pri udeľovaní Oscarov za rok 2008 vytrel zrak konkurentom hneď v ôsmich kategóriách. A povedzme si, súperi boli skutočne silní. Zjavne, Milionár z chatrče mal Niečo navyše: možno optimizmus, bezstarostnosť, Boylovu štylistickú hravosť a neviazanosť. Možno tým, že bol iný než jeho konkurenti. Alebo to jednoducho bolo dané.

Jamal Malik (odzbrojujúco úprimný Dev Patel) sedí v horúcom kresle a čelí pravidelne dávkovaným otázkam. Nie, ešte sa nehrá o peniaze. Zatiaľ „len“ sedí na policajnej stanici a podrobuje sa výsluchu. Chudobný mladík, chaiwalla (nosič chai-u/čaju-korenistého), má za sebou skoro všetky kolá hry Milionár a čaká ho veľké finále. Vo vzduchu visí otázka: ako sa tento mladík bez vzdelania mohol svojimi odpoveďami dopracovať až tak ďaleko? Ako to, že vie, kto je na stodolárovej bankovke a nevie, koho tvár zdobí tisícrupiovku? Je to podvodník, neodhalený génius – produkt onoho múdra „neuč sa, život ťa naučí“, alebo má šťastie ako sviňa? Pozerajte a uvidíte, pretože výsluch je len odrazový mostík pre rozprávanie, ktoré má svoje počiatky v dobe asi dvadsať rokov dozadu.

Milionár z chatrče Milionár z chatrče Milionár z chatrče

Príbeh moslimského Inda, jeho brata Salima (Madhur Mittal) a  životnej lásky Latiky (odzbrojujúco krásna Freida Pinto), je vyrozprávaný vo forme flashbackov dokresľujúcich bizarné vyšetrovanie možného podvodu v hre Milionár, aby vyústil do finále hodného 20 miliónov indických rupií. Na pohľad milý, „ľudský“ príbeh, v ktorom sa však vďaka „voľnému“ štylistickému prístupu len postupne odkrýva, o čo vlastne ide. Nieže by to u Boyla bola novinka: začať niečím neškodne „serióznejším“, uhladenejším, a postupne sa prepracovať až k niečomu divokejšiemu. Teda, ono často je problém ani nie tak v tom, odkiaľ kam sa film dopracuje, ale v tom, že sa tam dostáva zvláštnymi skokmi. Veď aj Milionár z chatrče začína ako drsná krimi s prvkami kritiky porušovania ľudských práv, aby skončil ako... no, niečo iné. A pomedzi to bol ešte aj sociálno-kritickou (melo)drámou, romancou, trochu gangsterkou (a tak ďalej) s rôznou dávkou humoru, irónie a cynizmu.

Film spája a strieda miesta, čas, osobné, spoločenské, indické a britské. Raz v plynulých scénach, inokedy v dravých a dravších strihových kolážach. Mieša indické mäkké svetlo s drsnosťou typickou pre Britov. Dynamika obrazového štýlu so sebou nesie aj zmeny v štýle hudby a jej strihu. Súčasne však nehrozí, že by bol prístup k rozprávaniu „šitý na telo“ rozprávaniu, respektíve jeho fragmentom – jednotlivým historkám. Masakre medzi hindu a moslimami sú podané s rovnakou dravosťou a odstupom ako scény, kde decká utekajú pred policajtmi, alebo kradnú jedlo vo vlaku. Majestátny Tádž Mahál je degradovaný na päťhviezdičkový hotel a my ním preletíme prostredníctvom strihovej koláže s akcentom na „vylomeniny“ Jamala a Salema. Samo rozčlenenie rozprávania na scény „tu a teraz“ – výsluch na policajnej stanici, finále Milionára, a scény z minulosti – zodpovedanie jednotlivých otázok a historky z detstva, je tak trochu „strojovou“ záležitosťou, no práve rozdielny prístup v štýle dodáva deju rytmus.

Celý ten bezstarostný prístup však v sebe nesie výrazný prvok precíznosti, pričom sa oba vzájomne vyrušujú. Všetka dravosť, hravosť, farebnosť a špinavosť až príliš bijú do očí. Krutosť je príliš krutá a odmena po útrpných útrapách nepozná hraníc. V istom momente je toho jednoducho priveľa. Práve to „príliš“ presvitá a narúša úvodné „upozornenie“, že veci sa vo filme dejú, pretože „je to tak dané“ – takže si netreba lámať hlavu nad šialenosťami a náhodami.

Milionár z chatrče neustále predkladá koncentrované informácie rôznej dôležitosti zo života Jamala, Salima, Latiky a Indie ako takej, že je miestami obtiažne sa v ňom orientovať. Samotný záver kolidujúci s finálovou otázkou v Milionárovi je emocionálnou bombou, ktorá kde sa vzala, tu sa vzala a celá India bola zjednotená v napätí. Na druhej strane, môžete to vnímať ako prejav vrstevnatosti filmu a opakovane v ňom nachádzať nové a nové línie, alebo ako prejav zvláštneho humoru – bod pre vás.

Milionár z chatrče je o nehodách a náhodách a osudovosti a o tom, ako dobro a láska prekonajú všetko. Dravý, živelný, farebný, milý, drsný. Nadšenie, napätie, dojatie a ostatné emócie rôznych chutí, vôní a tvarov však prichádzajú a odchádzajú v dávkach a megadávke na záver, ale nezotrvávajú. Jednoducho, po skončení filmu prchajú a spomienky na film sa menia na popis scén. Je dobrý, je „fajn“, ale... hoci je šťastný a milionár, rytiera z predmestia to z neho nerobí.

Slumdog Millionare (V. Británia/USA, 2008, 120 min.)
Réžia: Danny Boyle. Námet: Vikas Swarup – román Q&A. Scenár: Simon Beaufoy. Kamera: Anthony Dod Mantle. Strih: Christopher Dickens. Hudba: A.R. Rahman. Hrajú: Dev Patel, Anil Kapoor, Irrfan Khan, Madhur Mittal, Freida Pinto

7.0
5.6

Žner: Krimi/Dráma