HRDINOVIA A ZBABELCI

HRDINOVIA A ZBABELCI

3.0

Politická téma je v kinematografii vždy výzvou. Pri dobrom spracovaní sa film stáva brilantnou analýzou či presvedčivým argumentom. V prípade ostatného počinu Roberta Redforda silné ambície narážajú na množstvo nedostatkov.

Americká vláda rozbieha novú ofenzívnu stratégiu v Afganistane a úlohou senátora Jaspera Irvinga je získať pre ňu verejnosť. V jeho kancelárii preto sedí reportérka Janine Roth, s ktorou zvádza elegantný, no vôbec nie šetrný duel. V tom istom čase sa v inej kancelárii profesor Stephen Malley snaží vyhovoriť Toddovi Hayesovi, nadanému študentovi, apatiu voči veciam verejným. Zároveň sa v afgánskych horách čata výsadkárov chystá na prvý úder...

Základným problémom snímky je jej ťažkopádna koncepcia. Scenárista Matthew Michael Carnahan nenapísal ani tak príbeh, ako skôr beletrizovanú úvahu vo forme sokratovského dialógu. Prakticky celých 88 minút je naštopaných konverzačnými scénami ako pečená hus (alebo moriak na Vďakyvzdanie, ak chcete). Ešte aj “akčné” časti, v ktorých dvaja uviaznutí vojaci konfrontujú presilu Talibov, vyznievajú ako rozhovor v univerzálnom jazyku zbraní.

Na množstve dialógov by nebolo nič zlé, keby boli presvedčivé, alebo keby prekvapovali, stimulovali či provokovali. Väčšinou iba nudia. Sčasti má na tom podiel Carnahanov otravne mravoučný prístup, sčasti fakt, že repliky sú písané s ohľadom na amerického masového diváka. Súvislosti sú opakovane a dopodrobna vysvetlené, medzi vetami nikdy nie je náročnejší logický skok. Inými slovami, postavy rozprávajú, akoby ich poslucháčom bol žiak tretej triedy základnej školy. Výsledok nepôsobí práve dynamicky a už vôbec nie autenticky.

Hrdinovia a zbabelci Hrdinovia a zbabelci Hrdinovia a zbabelci

Carnahanovi a Redfordovi nemožno uprieť snahu o napätie. Rozhovor mladého senátora so skúsenou reportérkou stavia proti sebe zručného republikánskeho demagóga a cynickú ľavičiarsku novinárku. I v tejto situácii však chýba iskra: senátor, obrnený štandardnými frázami, postupuje s absolútnou istotou a Janine Roth vie, že cenou za exkluzívnu informáciu je “korektnosť” reportáže. Ich konverzácia teda pozostáva z vzájomného hádzania hrachu na stenu, čo sa pomerne skoro obohrá. Obaja navyše operujú s neuveriteľným množstvom klišé, od “áno, priznajme si chyby” až po analógie s vojnou vo Vietname. Jediným zaujímavým momentom je téma podielu médií na fiasku v Iraku, tej sa však konverzácia dotkne len letmo.

V prípade profesora Malleyho a Todda Hayesa je situácia ešte horšia. Na plátne prebieha toporná, nepresvedčivá konfrontácia generácií, pri ktorej sa profesor snaží byť “cool” a študent sa tvári, že je “smart”. Opäť – repliky sú šité na mieru bežného amerického diváka, ktorý má (z nášho pohľadu) mizivý rozhľad a takmer žiadnu chuť rozšíriť si ho. Agitačné úsilie profesora Malleyho potom vyzerá akosi naivne. Z desiatok minút “hlbokého” psychologicko-filozofického duelu stáli za pozornosť asi dve hlášky.

“Akčné” vsuvky z Afganistanu slúžia vyslovene na pretrhnutie súvislého toku konverzácií. Spolu tvoria chudokrvnú a nezaujímavú dejovú líniu v nízkorozpočtovom prevedení. Jej najväčším pozitívom je zmena vizuálov, pretože prináša vítané rozptýlenie.

Jedinou neodškriepiteľnou devízou snímky sú herci. Tom Cruise a Meryl Streep, rovnako ako Robert Redford a Andrew Garfield, udatne bojujú o to, aby ich umelé repliky nejako fungovali. Ich snaha síce nemá šancu uspieť, no aj tak dokážu svoje scény prekvapujúco oživiť. Riedky tok konverzácie zvádza pozornosť na ich neverbálnu komunikáciu, ktorú (až na monotónneho Garfielda) zvládajú s ľahkosťou skutočných majstrov. Keby na ich miestach sedeli menej kvalitní herci, výsledok by bol skutočne žalostný až nepozerateľný.

Suma sumárum: otázka, prečo a kvôli čomu sa angažovať (prípadne aj so zbraňou v ruke), sa týka každého z nás, no v Hrdinoch a zbabelcoch je spracovaná tak nemotorne, že apatiu voči politike skôr prehĺbi než zvráti. Tento film navyše funguje veľmi slabo mimo svojho amerického kontextu. Myslím, že aj v rámci žánru, aj v rámci súčasnej ponuky kín sa nájdu lepšie kúsky.

Lions for Lambs (USA, 2007, 92 min.)
Réžia: Robert Redford. Scenár: Matthew Michael Carnahan. Kamera: Philippe Rousselot. Hudba: Mark Isham. Hrajú: Robert Redford, Meryl Streep, Tom Cruise, Peter Berg, Michael PeËa, Derek Luke

autor Ján Hušták 9.11.2007