ROCKY BALBOA

ROCKY BALBOA

7.0

Labutia pieseň pre Slya? Áno, ale zároveň aj príjemná nostalgia pre tých, ktorí žijú touto postavou rovnako, ako jej herec, od roku 1976.

Možno si to viacerí z nás neuvedomia, ale keď si premietneme tohtotýždňový ošiaľ okolo Oscarov a prichádzajúcu premiéru Rocky Balboa, nájdeme medzi nimi zaujímavý spoj. Sylvester Stallone bol presne pred 30 rokmi nominovaný na dve sošky ako herec i scenárista. Ale to už sú dávne časy, ktoré si niektorá generácia už ani nepamätá, rovnako ako jeho životnú rolu, ktorá ešte kedysi dávala tušiť, že tento chlapík menom Sly môže byť charakterný herec obsadzovaný skôr do drám, ako bezduchých akcií.

Za 30 rokov dospel Sly do momentu, keď o neho žiadne veľké štúdio nezavadí a potáca sa medzi rôznymi béčkovými roličkami. Môžu byť sebelepšie (skôr však nie), ale už sa ťažko dokáže vrátiť späť. Ale nepodceňujte nádej jednotlivca! A tak sa Stallone zaprel sám do seba, zavrel pred svetom na rôčik-dva, aby vyšiel z neho s bláznivým nápadom šiesteho dielu série svojej životnej úlohy, ktorú si dokonca aj zrežíroval.

Rocky Balboa Rocky Balboa

Výsledok nie je mizerný, ako mnohí predpokladali a svedčí o ňom vyrieknutý ortieľ i hviezdičkové hodnotenie. Dej je síce jednoduchý, ale taký bol aj v ostatných dieloch série. Rockymu zomrela pred piatimi rokmi žena, jeho synovi prekáža bývalá boxerská sláva otca a tak trávi svoje dni iba spomienkami na staré dobré časy a každý večer rozpráva hosťom v reštaurácii u Adriany o svojich spomienkach z dávnych čias, keď bol šampión v ringu. Zvyšný čas trávi s torzom svojej rodiny alebo pri hrobe svojej ženy. Je to ťažký životný osud, z ktorého ho občas vytrhne rozhovor so servírkou Marie, ktorú pozná ešte od detstva, alebo pohľad na jej syna, ktorého žienka sama vychováva. Je celkom možné, že Rocky by týmto živorením dospel až na koniec svojho života, ale to sa nemohla objaviť zaujímavá boxová simulácia súboja Rockyho z 70. rokov a súčasným šampiónom Masonom Dixonom, ktorý porazí každého, čo mu príde do cesty. A pretože simulácia vzbudí dostatočne veľký rozruch, Rocky sa po momentoch váhania rozhodne do ringu vrátiť a vloží do posledného súboja úplne všetko.

Hneď po prečítaní opisu dejovej línie si treba uvedomiť jeden zásadný fakt. Rocky Balboa nie je akčný film, v ktorom ide Sly rozbíjať držky ako v iných trhákoch. To len tak na okraj a vymedzenie žánru, aby mladší diváci nečakali, že Rocky prejde sériou súbojov a na konci ho čaká samotný šampión Dixon, s ktorým zvedie ten najtvrdší boj. Nový Rocky sa viac ako kedykoľvek predtým sústredí na svojho protagonistu a žmýka z jeho života skutočne veľa. Svojím spôsobom sa snaží prekročiť medze ako vlani Rozchod – zatiaľ čo tam sa pozerajú tvorcovia na to, čo sa deje po romantickom happy-ende (po úspechu môže rýchlo prísť citový pád), v prípade Rockyho nás čaká sonda do života po niekoľkých úspechoch v ringu. Čo máte z toho, že ste boli kedysi svetový šampión a mlátili ste svetové esá? Nič. Najmä keď vám z rodiny i milovanej práce ostane iba pár spomienok.

Rocky Balboa Rocky Balboa

Rocky Balboa je svojím spôsobom smutná letargická sonda do pokročilého veku hrdinu, ktorého kedysi mnohí milovali, no dnes si už naňho iba občas spomenú. Preto by vás nemal prekvapiť fakt, že film ponúka iba dva súboje v ringu – simuláciu zápasu Rockyho a Dixona a potom ostrý súboj. Rovnako by vás nemusela šokovať skutočnosť, že tréning nezaberie polovicu filmu a gradácia z tréningu až do finálneho ringu nie je úplne prepracovaná a netiahne sa polovicou filmu. O čom je celý film? O truchlení nad životom. O hrdinovi, ktorého sme pred desiatkami rokov milovali, no dnes je takmer na pokraji záujmu. O tom, ako sa možno prebíjať životom a nestratiť nádej i neupadnúť do zabudnutia.

Práve spomienkové či nostalgické pasáže (ktoré bezmála presahujú polovicu filmovej stopáže) ostávajú jadrom filmu a symbolikou pre mnohých zúčastnených. Či už pre charakter Rockyho v scenári, ktorý si písal Stallone na telo. Alebo aj pre samotného Stalloneho, ktorý už bol skutočne na okraji Hollywoodu a len svojou húževnatosťou i veľkou snahou sa mu podarilo presvedčiť štúdiá, aby mu prispeli sumou 24 miliónov na realizáciu filmu. Pokiaľ by bol toto jeho posledný film, odišiel by skutočne so cťou. Uvidíme, ako dopadne jeho pokus o Ramba IV, ale tam sa také milé prekvapenie ako u Rockyho asi čakať nedá... A nostalgia z celého projektu je napokon prenášaná aj na divákov – je zrejmé, že tento kúsok si najviac užijú tí, ktorí majú napozeranú celú sériu a minimálne prvého Rockyho videli aspoň päťkrát. Aj pre nich je film zaujímavý po stránke pocitov, pretože zrazu sa môžu preniesť do časov starých dvadsať či tridsať rokov.

Rocky Balboa Rocky Balboa

Aj kvôli spracovaniu celého filmu. Sly totiž nemá veľké skúsenosti so scenáristikou či réžiou, a tak sa rozhodol postupovať skôr opatrne ako viac experimentovať. Príbeh je jednoducho načrtnutý a dialógy vyznievajú milo a občas s humorom. Netreba sa púšťať do zbytočných lovestory (s Máriou) alebo rozvíjať množstvo vedľajších línií, aby sa naplnila stopáž. A dokonca aj tá réžia pôsobí, ako z minulého storočia. Kto vie, možno je to zámer a možno menšie množstvo skúseností samotného režiséra. Preto aj snaha o vykročenie k budúcnosti a modernej technike pôsobí trošku zvláštne, najmä pri finálnom súboji, ktorý je zrazu nakrúcaný na digitálnu kameru. Našťastie, kontrast medzi digitálom a klasikou nie je takou šupou medzi oči, ako v prípade Apocalypta...

Rocky Balboa je dobrá športová dráma. Ničím vás neprekvapí, pôsobí ako spred 30 rokov, no v spojení s nostalgiou pre všetkých zúčastnených, je príjemným retrom. Život bojovníka totiž nekončí víťazstvom v súboji, ale pokračuje. Život je totiž boj nielen v ringu, ale odohráva sa vo svojom vnútri. A preto sa môžete aj vy tento týždeň vydať do moderného multiplexu, aby ste zažili dve sťa archaické prekvapenia – návraty do 70. rokov 20. storočia. V jednej sále sa bude hrať zaujímavá variácia na vojnový epos Clinta Eastwooda a v druhej bude boxovať Rocky v rovnakom filmovom štýle, ako v roku 1976. Ani jedna voľba nepadne navnivoč.

Rocky Balboa (USA, 2006, 102 min.)
Réžia: Sylvester Stallone. Scenár: Sylvester Stallone. Kamera: J. Clark Mathis. Hudba: Bill Conti. Hrajú: Sylvester Stallone, Burt Young, Milo Ventimiglia, Geraldine Hughes, James Francis Kelly, Tony Burton, A.J. Benza, Talia Shire, Henry G. Sanders, Antonio Tarver

autor Michal Korec 2.3.2007
7.0
9.7