SAMARITÁNKA

SAMARITÁNKA

9.0

Pozná ho už celý kultúrny svet a asi nikdy sa nezbaví nálepky – kontroverzný. Na jednej strane zbožňovaný, na strane druhej odsudzovaný, buď za prílišnú agresiu, sexizmus a násilie vo svojich filmoch, alebo proste za to, že si nedáva servítku pred ústa a ponúka nám jedno šokujúce ale zároveň neodolateľné predstavenie za druhým. Reč je samozrejme o mágovi z ďalekej Kórei s impozantným menom Kim Ki-duk.

Ranná Kimova tvorba sa k bežnému konzumentovi dostane len veľmi sporadicky a aj preto by som naše rozprávanie začal od filmov, ktorými sa Kim Ki-duk dostal do povedomia slovenského diváka. Na mysli mám samozrejme drsne poetický Ostrov zaradený do Projektu 100 a excelentný duchovný opus Jar, leto, jeseň, zima... a jar (2003), ktorým tento Kórejec dobil nielen Európu, ale aj celý svet. Už o rok neskôr vznikla veľmi úspešná snímka 3-iron (v našich kinách film bežal v prvej polovici minulého roka) po ktorej bolo hneď jasné, že by s distribúciou Kimových filmov na Slovensku nemal byť problém.

A tak sa aj stalo. Ešte v spomínanom roku 2004 vznikol ďalší, o nič menej úspešný produkt Samaritánka, ktorý po dvoch rokoch od svojej premiéry prichádza aj do našich kín (už onedlho sa môžeme tešiť aj na ďalšie dva filmy z dielne tohto režiséra, Luk /25.1.2007/ a Čas /5.4.2007/).

Samaritánka Samaritánka Samaritánka

Samaritánka je krutým svedectvom pojednávajúcim o nezlomnom priateľstve dvoch kórejských maloletých dievčat zo Soulu, ktoré sa rozhodli zarobiť si určitú sumu peňazí na to, aby mohli uskutočniť svoj veľký sen - cestu do Európy. Keďže sa peniaze nezarábajú ľahko (a Kim Ki-dukove pero vie otvorene hovoriť o veciach, ktoré sú zväčša tabu aj napriek tomu, že bijú v celom svete otvorene na poplach) jedna z nich, Jae-yeong sa rozhodne predávať svoje telo nadržaným mužom so záľubou v mladých dievčatách. Kšefty jej dohadzuje tá druhá, o niečo triezvejšie uvažujúca Yeo-jin. Takto to určitý čas funguje až...

Až nastane okamih vytriezvenia a krutej pravdy, že zahrávanie si s otvoreným ohňom nemusí vždy dopadnúť dobre. Pri jednej rutinnej schôdzke so zákazníkom nastanú komplikácie s políciou vďaka ktorým preľaknutá detská duša v koži Jae-yeong neunesie predstavu skončenia veľkého sna a rozhodne sa zobrať pravdu do svojich rúk tak, že nekompromisne vyskočí von oknom. Už isto tušíte, že to nebolo z prvého poschodia.

Dej naberá silnejšie obrátky. Situácia sa vyhrotila až do takého štádia, že Jae-yeong prišla vďaka osudnému zoskoku o to najcennejšie, čo mala (o svoj život) a jej verná životná kamarátka Yeo-jin sa teraz okrem psychického zrútenia musí boriť aj s ďalšími skutočnosťami. Ak si myslíte, že prostitúcii odzvonilo, mýlite sa, pretože Yeo-jin sa rozhodla, že zarobené peniaze nielenže nikam neinvestuje, tobôž nie do ďalekej cesty, ale poctivo ich vráti pôvodným majiteľom, po sexuálnom akte samozrejme.

Samaritánka Samaritánka Samaritánka

Čo by však čert nechcel, jedného dňa pri vyšetrovaní jednej z vrážd, zhodou okolností taktiež maloletej dievčiny, sa stane svedkom Yeo-jinho sexuálneho opojenia detektív a jej otec v jednej osobe. Tomu sa daná skutočnosť nestravuje pochopiteľne ľahko. Prekvapujúco však zakročí iným spôsobom, ako by sme možno čakali. Namiesto ráznej kázne sa rozhodne, že si dá postupne rande s Yeoinými zákazníkmi. A tu už pôjde hra na mačku a myš bokom.

Toľko v skratke k hlavnej dejovej línii filmu, ktorá je už ako tradične pri Kimových filmoch, krásnou predohrou pred šokujúcim finále -  a to zase raz dopadlo nad všetky očakávania. Na pointu, nevtieravú pointu si Kim Ki-duk dáva pozor a jeho pokus sa ani tentoraz neminul účinku, to si však divák už bude musieť overiť na vlastnej koži pri návšteve kina.

Dodajme, že prostredie a rôzne mestské alebo horské scenérie sú citlivo vyberané a dokonale snímané kvalitnou kamerou, preto aj po vizuálnej stránke je Samaritánka podmanivým divadlom. Čo sa týka hereckého zoskupenia, taktiež nemám výhrady. Mladé duo Yeo-reum Han a Ji-min Kwak si s rolami poradilo na výsosť statočne a s razanciou ostrieľaných herečiek dávajú zabudnúť na svoje veľké debutantstvo.

Preto, ak vám chutí ázijská kuchyňa, ste milovníkmi dobrého filmu so značnou štipkou inteligencie a nedokážete ignorovať majstrovstvo Kim Ki-dukovej tvorby, neváhajte a už dnes sa vyberte do najbližšieho kina. Samaritánku si s určitosťou užijete.

Samaria (Južná Kórea, 2004, 97 min.)
Réžia: Kim Ki-duk. Scenár: Kim Ki-duk. Kamera: Sung Sang-jae. Hudba: Park Ji. Hrajú: Han Yeo-reum, Ji-min Kwak, Seo Min-jung, Lee Uhl

autor Pavol Tomčík 15.1.2007