NABIŤ A ZABIŤ

NABIŤ A ZABIŤ

6.0

Nabiť a zabiť, katastrofálny slovenský distribučný názov pre Lucky Number Slevin, je na prvý pohľad posledným Mohykánom zamotaných noir detektívnych filmov. Ten typ určite poznáte – hlavný hrdina je zmietaný vo víre udalostí a musí dostať najskôr niekoľkokrát päsťou medzi oči, než pochopí (spolu s divákom) čo sa deje, aby nakoniec zo všetkého vyviazol vďaka svojmu umu a dôvtipu. Bohužiaľ sa podobné filmy aj napriek prichádzajúcej Čiernej Dahlii už nenakrúcajú, a preto je každý exemplár, nech je hocako zriedený a na druhý pohľad omnoho komplexnejší a rozdielny, vítaný.

Dnes proste nie je Slevinov (Josh Hartnett) deň. Na ceste za svojim priateľom Nickom Fisherom je nielen prepadnutý, zbitý a okradnutý, ale zároveň nenachádza svojho priateľa doma. Otvorený vchod ako aj byt v neporiadku ho čoskoro privedú na myšlienku, že Nicka uniesli. Pravda, na tú myšlienku ho priviedla Nickova šarmantná susedka Lindsey (Lucy Liu), ale Slevin nemá čas o tom rozmýšľať, lebo už ho unášajú dvaja svalnatí muži k Bossovi (Morgan Freeman). Ten ho informuje, že Nick má u neho dlžobu a Slevin ju musí splatiť. Slevinovi sa bez dokladov a možnosti identifikácie ťažko dokazuje, že nie je Nick a tak mu neostáva nič iné, iba so situáciou naložiť ako najlepšie vie a Bossovi sľúbiť, že pre vykoná čo je po ňom žiadané. Ale to už ho čakajú iní svalnatí muži, ktorí ho tento raz zoberú k Rabínovi (Ben Kingsley), konkurenčnému šéfovi podsvetia. Ten Slevinovi zdelí, že Nick má dlžobu aj u neho a Slevin ju musí zaplatiť protislužbou. Keď do príbehu vstúpi nájomný vrah (Bruce Willis), nadopovaný kôň a Kansaské miešanie, má Slevin čo robiť, aby nestratil hlavu ...

Nabiť a zabiť Nabiť a zabiť Nabiť a zabiť

Nabiť a zabiť patrí do starej dobrej školy detektívky a s divákom sa nemazná. Od začiatku je divák rýchlosťou guľometu konfrontovaný s rôznymi scénami, kde je veľa neznámych postáv zavraždených alebo prepadnutých a film sa vôbec nesnaží videné vysvetliť alebo zasadiť do kontextu. Ešte šťastie, že skôr ako by divák nad filmom zlomil palicu, vstupuje na scénu Slevin, ktorý je rovnako bezradný ako divák. Postupom času a v najlepších detektívnych manieroch získavame ďalšie kúsky skladačky a nevýznamné scény sa zrazu stanú dôležitými. Postavy, ktoré predtým konali nelogicky, dostávajú motiváciu a konečný obraz je na výsosť komplexný a uspokojivý. Ak patríte medzi fanúšikov postupného odhaľovania príbehu, kde až koniec filmu umožní pochopenie niektorých scén na začiatku, tak je Nabiť a zabiť filmom práve pre vás.

Prvú, pre diváka bezradnú polovicu filmu držia nad vodou herecké výkony hlavne Josha Hartnetta a Lucy Liu. Vďaka jednoduchým momentom (rozbitý nos, pobehovanie v uteráku) pôsobí Slevin veľmi zraniteľne a dôveryhodne, čo Hartnett vynikajúco dotvára intonáciou hlasu a smutným pohľadom. Lucy Liu zase vyniká v snáď najroztomilejšej úlohe svojej kariéry – jej aktívna a zbrklá Lindsey je spočiatku nielen Slevinovým (a divákovým) vodítkom v nepoznanom svete, ale hlavne ideálne oživenie inak vážnych situácií. Do mixu sa neskôr pridajú stoický Bruce Willis ako aj vo finálnych scénach vynikajúci Morgan Freeman a Ben Kingsley a herecký koncert je na svete.

Napriek všetkým pozitívam nie je všetko zlato, čo sa blyští. Kým sa scenár snaží byť na jednej strane veľmi podobný Obvyklým podozrivým štýlom rozprávania a prekvapivými zvratmi, na strane druhej sa silou mocou snaží z každej scény vydolovať maximum vtipných hlášok a lá Pulp Fiction. Avšak pri priamom porovnaní s týmito filmami nedosahuje Nabiť a zabiť kvality ani jedného. Komplexný a zamotaný príbeh aj so zvratmi je síce pôsobivý a v konečnom dôsledku veľmi uspokojivý, jeho koniec je ale totálne nezvládnutý a prehnaný. Slevinove výroky sú síce vtipné a zábavné, ale ku kultovosti Julesa alebo Vincenta majú na míle ďaleko.

Čo ostáva je veľmi zábavná a netradičná čierna komédia krížená s detektívkou, ktorá mňa osobne veľmi pobavila. Je smutnou pravdou, že podobných filmov ako Nabiť a zabiť alebo Kiss Kiss Bang Bang je ako šafranu – a súdiac podľa ich zárobkov v USA ich ani viac nebude. Mňa osobne preto poteší každý prírastok do tejto rodiny, aj keď je v podstate iba priemerným spojením elementov viacerých vynikajúcich filmov. Ak ste ochotný rozmýšľať počas filmu, neurvalo rýchle tempo scén, ktorým nerozumiete, vám nevadí a radi si počkáte na kvalitné záverečné rozuzlenie, tak môžem Lucky Number Slevin iba odporúčať.

Lucky Number Slevin (USA, 2006, 110 min.)
Réžia: Paul McGuigan. Scenár: Jason Smilovic. Kamera: Peter Sova. Hudba: Joshua Ralph. Hrajú: Josh Hartnett, Bruce Willis, Lucy Liu, Morgan Freeman, Ben Kingsley, Michael Rubenfeld, Peter Outerbridge, Stanley Tucci

autor Marek Vojtko 9.11.2006
6.0
8.6