NEZVRATNÝ OSUD 3

NEZVRATNÝ OSUD 3

5.0

Prvýkrát si ich našla, druhýkrát ich varovala a tretíkrát ich dorazí. Tínedžeri sú nepoučiteľní, ale so smrťou nikto nevypečie ani v roku 2006!

Keď sa má niečo stať, stane sa to! Boli tu už mnohí, ktorí sa chceli postaviť osudu, ale mnohí zároveň aj zlyhali. A keď má ísť o zubatú (ktorá netrpezlivo podupkáva s kosou pri dopravných prostriedkoch alebo hocičom štvorkolesovom, čo dokáže nabrať aspoň päťdesiatkilometrovú rýchlosť), sklapnú jej zuby naprázdno iba vtedy, ak budete mať pekelné šťastie. Mali ho niektorí stredoškoláci z letu 180 do Paríža, objavilo sa aj na bežnej diaľnici a teraz zavítalo aj do zábavného parku. Nikto nevie, ako sa to tým mladým podarí, ale už tretíkrát zasiahla predtucha v správnej chvíli a kombinácia s neuveriteľným sebazaprením a kúskom rebélie vyústila v ich zachránené životy.

Tentoraz to bolo tak... Wendy a jej kamaráti mali krátko pred maturitou a napínavé chvíľky štúdia si chceli spestriť poriadnou dávkou adrenalínu v zábavnom parku. Športovec Lewis (herec s neuveriteľným menom Texas Battle!) si krátil chvíle skúškou sily, vypatlané slečny Ashlen a Ashlyn s vodnými pištoľami, deviant Frankie Cheeks ich filmovaním, Wendy so svojou partiou vo fastfoode. Ale všetci sa stretli na horskej dráhe, nastúpili do vozíkov a v tom momente... prepadol Wendy nepríjemný pohľad do budúcnosti ústiaci v totálnu katastrofu a rozflákanie súpravy. Toto má byť ich jazda smrti, no jačiaca sedemnástka vyplaší ochranku natoľko, že zadnú polovicu dá vypátrať, no prednú vypraví zoči-voči poslednej jazde ich života. Zatiaľ čo sa všetci snažia upokojiť Wendy, horská dráha sa skutočne pramení v masový hrob ostatných študentov. Nasleduje potrebný pohreb a už to začína. Kto raz „osr...“ smrť, ten si zasluhuje ešte horšiu, hoci s určitou zhodou z pôvodného zámeru. Na scénu nastupuje Wendy a jej detektívna stránka... A zároveň aj skupina tínedžerov, pri ktorých je jasné, že aspoň tri štvrtiny z nich sa nedožijú záverečných titulkov. Och, aké objavné!

Nezvratný osud 3 Nezvratný osud 3 Nezvratný osud 3

František Fuka v recenzii na prvý Final Destination trefne podotkol, že je to zaujímavý film, ale zároveň dúfa, že sa nestane obeťou pokračovania. Hľa, ubehlo takmer šesť rokov a na plátne sa objavuje už tretí Nezvratný osud. Trojicu filmov nemožno brať ani za pokračovania, pretože s výnimkou jednej postavy z prvého dielu epizódne sa objavujúcom aj v druhom resp. niekoľkých letmých zmienok, ide vždy o to isté v určitej variácii. Na začiatku sa stane v mysli hrdinu/hrdinky strašná katastrofa, pár mladých ľudí sa jej vyhne, no smrť si ich nájde a pokúša ich životy napínavejším spôsobom. Je to stále to isté a je otázne, či sa to dá s jemne zmeneným scenárom natočiť aj lepšie alebo horšie. Zatiaľ čo prvý diel sa mi zdal byť pomerne vážny, resp. čierny humor tu len občas preblysol, druhý diel bol už jeho odľahčenou verziou, pri ktorej išli mnohí do kina s jasnou víziou a dostali ju v humornejšej podobe. Smrť viacerých hrdinov bola nakrútená šťavnatejšie a divák si ju dokázal väčšmi vychutnať. K tomu občasné prekvapenie a jednoduchšie nalinkované, ale stále zaujímavé dianie.

Tretí diel sa od prvých dvoch líši, ale žiaľ, nie je lepším remakom resp. variáciou na už videné. Uvedomujem, že napísať niečo po tretíkrát, to už si vyžaduje pekný kus dôvtipu, a teraz sa asi minul. Dvojica minulých filmov sa dala ľahko zhliadnuť a veľmi ste sa pri nej nezamýšľali nad nelogickými či nesediacimi elementmi. Pri treťom dieli vám bude vadiť niečo stále – hlavnú hrdinku si najprv neobľúbite a podarí sa vám to až v polovici filmu: Nie bohvieaké zistenie, keď sa máte o jej smrť báť a nie jej ju skôr priať, aby zmizla z plátna. Ale Wendy je vlastne šikovne zahraná, len si ju musíte obľúbiť a to chce čas. Ostatné charaktery sú tiež dosť samoúčelné a ľahko napovedajú, ako smrťou by mohli zomrieť. To je však škoda, pretože sa stráca moment prekvapenia. Nezvratný osud 3 je vôbec oveľa prehľadnejší – jednotka bola ako-tak zahalená kusom mystéria, v dvojke už občas absentovala, ale v trojke nie je také nič. Smrť je tu a zhodou všetkých možných okolností musí tínedžerov odpratať.

Žiaľ, o nič iné tu nejde. Tmel medzi jednotlivými popravami je priezračnejší ako v iných hororoch a s kolegom sme sa zhodli, že tento film už pripomína svojou štruktúrou pornofilmy – dôležitých je pár žánrových aktov, ale zvyšok je len nutné zlo tiahnuce sa v dlhších či kratších minútach, ktoré treba prežiť. Pritom prvé dva Nezvratné osudy takto nepôsobili a ich dej bol celistvejší. Trojka sa zmenila na prachsprostý gorefest, stačí si napísať na papierik zoznam hrdinov a postupne ich odpraviť, prípadne si vypomôcť opätovnými kľučkami v štýle, čo ak niekoho smrť preskočí, čo sa ovplyvní, bude iné poradie a pod. Lenže pri takom tempe a obsahovom zložení sa pozornosť diváka môže postupne otupovať. Mne sa to stalo asi po hodine filmu – Texas Battle si počkal na svoju smrť a ďalšie pasáže som už bral len ako jasne nalinkované do konca. Pri Nezvratnom osude 3 sa jednoznačne ukazuje únava materiálu na všetkých frontoch.

Scenár už nemá kam ísť, a tak vymýšľa čoraz brutálnejšie popravy. V prvej polovici filmu je to fajn, potom už príliš tlačí na pílu a posmrtné pomrkávanie obetí je na prvýkrát vtipné, ale na tretí už ani veľmi nie. Réžia je celkom zručná, tu sa Jamesovi Wongovi nedá nič uprieť, ale aj tak sa mi zdalo vedenie David R. Ellisa najistejšie, čím má dvojka Nezvratného osudu u mňa najväčšie sympatie. Pár efektov je vo filme celkom slušných, ale miestami som mal dojem, že kameraman svoju úlohu nezvládal a napríklad úvodnú haváriu horskej dráhy mohol zvečniť šťavnatejšie. Niekedy sa deje toho málo, potom zase príliš veľa a kamera nevie kam sa sústrediť skôr. Kdeže je tá dôvtipnosť z druhého dielu, kde lietali kmene stromov? Už len v archíve a keď sme už pri nej, intro dvojky bolo asi najlepšie nakrútenou popravou v celej trilógii.

Čo sa týka hercov, sú príjemne neopozeraní. To je dôležité najmä pri ústrednej dvojici – Kevin dôstojne zastáva zraneného chlapíka, Wendy je síce spočiatku otravná, ale potom vám bude pripadať celkom pôvabná. Zvyšok je stávkou na klasiku – vyšinutý milovník prírodných vied, dvojica stredoškolských radodajok (ktoré sa pri R hodnotení nestránia ukázať svoje prednosti), afroamerický športovec atď.

Keď som išiel do kina a uvidel dĺžku filmu (cca 92 minút), bol som trošku sklamaný, že to bude krátka jazda. Ale pri odchode zo sály som si uvedomil pravý opak – bola to pomerne dlhá a najmä vo finálnej jazde už trošku zívajúca jazda, podobne ako aj celá trilógia. Zo zaujímavého či vtipného poňatia sa vykľul iba priemerný hack-and-slash popcornový zážitok. Je to škoda? Ťažko povedať. Ale zatiaľ čo po skončení druhého dielu som celkom pripúšťal prítomnosť tretieho za obvyklé tri roky, pri záverečných titulkoch tretieho si vydychujem so slovami „Ďakujem, stačilo.“ Nech si smrť na plátne vyčíňa, ale v roku 2009 už Nezvratný osud do kín neprináša...

PS – Priemerné hodnotenie ešte neznamená odradenie od návštevy kina. Pokiaľ ste fanúšikmi série, niektoré zahlušenia mladých vyznejú na plátne celkom dobre a popritom sa môžete pobaviť aj na osadenstve kina, ktoré bude svojsky komentovať váš hurónsky smiech pri striekajúcej krvičke či rozpoltených telách. Óóó, áno, aké zvrátené! Ale zároveň veľmi zábavné! Vy sa nechodíte na tínedžerské vyvražďovačky predovšetkým schuti zasmiať?

Final Destination 3 (USA, 2006, 115 min.)
Réžia: James Wong. Scenár: Glen Morgan, James Wong. Kamera: Robert McLachlan. Hudba: Shirley Walker. Hrajú: Mary Elizabeth Winstead, Ryan Merriman, Harris Allan, Jessica Amlee, Texas Battle, Jamie Isaac Conde

autor Michal Korec 24.3.2006
5.0
9.5