DIEVčA S PERLOU

DIEVčA S PERLOU

5.0

Kinematografia nemôže a ani rozhodne nechce zaprieť svoje korene. Okrem fotografie sú nimi hlavne dejiny výtvarného umenia a maliarstvo ako také. Paradoxne, ale nie je veľa filmov, kde by bol vplyv umelcov plátna, tak jasný a zrejmý, ako práve v recenzovanej snímke - Dievča s perlou. A rovnako nie je veľa filmov, ktoré by viac, ako o pútavosti deja a konfliktoch hlavných hrdinov, boli o príbehu svetoznámeho maliarského diela. Existencia obrazu a následné objasnenie jeho historického pozadia, je netradičný filmový zámer, a keď k tomu prirátate premyslenú prácu s réžiou scén a kamerových kompozícii, pripomínajúcich ťahy štetcom po filmových políčkach, mali by ste dostať určite zaujímavý výsledok. Škoda však, že zostalo len pri tom "mali".

Delfy, Holandsko 1665. Sedemnásťročná Griet (Scarlett Johansson) musí po tom, čo jej otec, maliar dlaždičiek oslepne, začať živiť rodinu. Stane sa slúžku v dome Johanna Vermeera (Colin Firth) a postupne v maliarovi vzbudí záujem. Síce pochádzajú z iných prostredí, čo sa týka výchovy, vzdelania a sociálneho zázemia, čo nemení nič na fakte, že Vermeer si Grietine intuatívne porozumenie farieb a svetla všimne a postupne ju začne zasväcovať do tajomného sveta svojich obrazov.

Dievča s perlou Dievča s perlou Dievča s perlou

Vermeer je perfekcionista, často mu trvá celé mesiace, než dokončí obraz. Jeho protivná svokra sa snaží udržať aj napriek mizernému príjmu vysokú životnú úroveň rodiny. Všimne si, že Griet je pre Vermeera inšpiráciou a rozhodne sa, aby sa ich tajný vzťah rozvíjal. Griet je uvrhnutá do chaotickej katolíckej domácnosti vedenej Vermeerovou vrtkavou ženou Catharinou (Essie Davis), obklopená stále sa zvyšujúcim počtom detí a neustále jej hrozí že bude porazená, alebo sa dokonca stane niečo horšieho.

Dej napreduje k jedinému možnému koncu - k vzniku jedného z najvýznamnejších obrazov v dejinách umenia. K výnimočnému obrazu, ktorý bohužiaľ dokonale zatienil udalosti predchádzajúce svojmu vzniku. Scenáristka Olivia Hetreed sa pri adaptácii novely Tracy Chevalierovej upriamila na emocionálny, neuchopiteľný a slovom nepopísateľný vzťah maliara a jeho inšpirácie. Slová nahradili rozpohybované obrazy, hra svetla a tieňa a nespochybniteľná dokonalosť kompozícii predkamerovej reality (za kameru sa postavil Eduardo Serra, zodpovedný napríklad za Shyamalanového Vyvoleného). Atribúty skutočne dôležité, pokiaľ máte silný obsah, na ktorý ich aplikujete. Režisér Peter Webber (TV seriál Šesť stôp pod zemou), to mal ale tentoraz ťažké. Prakticky lacnú melodrámu sa snažil zachrániť nielen spomínanými formálnymi postupmi, ale hlavne emocionálnym presahom zobrazenej vnútornej intimity, sily neverbálneho spojenia dvoch odlišných a na sebe závislých bytostí. Výsledkom je však akási ušľachtilá nuda zabalená do filmársky úchvatného šatu.

Vo filme Dievča s perlou sú herci skôr načačkanými bábikami, ako charakterovo výraznými osobnosťami. Scarlett Johansson (Stratené v preklade), ktorá zaujala miesto po pôvodne plánovanej Kate Hudson a neskôr oslovenej Kirsten Dunst, je opäť vizuálne úžasná a opäť toho veľa nehrá. Jej herecký partner Colin Firth (Láska nebeská) potvrdil svoje tvárne herecké kvality a v kostýme zo sedemnásteho storočia mu jeho Jahannesa Vermeera budete skutočne veriť.

V úvode textu som naznačil, že divák by vďaka umeleckým ambíciám a zámerom tvorcov, mohol očakávať zaujímavý filmový zážitok. Skutočnosť je však taká, že pokiaľ nie ste obdivovateľmi jemných nuáns výtvarného umenia, budete sklamaní ešte viac, ako možno po prečítaní recenzie predpokladáte. Nechcem tým spochybňovať umelecké hodnoty Webberovho diela, len si možno nemyslím, že vyššie umenie sa a priori rovná ušľachtilej nude. Na snoba sa totiž rozhodne hrať neplánujem.

Girl with a Pearl Earring (V. Británia/Luxembursko, 2003, 93 min.)
Réžia: Peter Webber. Námet: Tracy Chevalier - román. Scenár: Olivia Hetreed. Kamera: Eduardo Serra. Hudba: Alexandre Desplat. Hrajú: Colin Firth, Scarlett Johansson, Tom Wilkinson, Essie Davis, Alakina Mann, Cillian Murphy, Judy Parfitt, Leslie Woodhall

autor Peter Konečný 23.12.2004
5.0
4.0