Imaginácia, trauma a národné dedičstvo vo filme Dahomey |
Víťaz tohtoročného Berlinale, ktorého mohli slovenskí diváci vidieť v predpremiére ...
Víťaz tohtoročného Berlinale, ktorého mohli slovenskí diváci vidieť v predpremiére na prehliadke Be2Can, vstúpi 14. novembra do širokej distribúcie. Film Dahomey režisérky Mati Diop je žiarivým príkladom súčasnej festivalovej dokumentaristiky, ktorá čoraz častejšie experimentuje so štylistickými prostriedkami a rozprávaním, rovnako ako s postavením samotného človeka. Bolestivá minulosť Nehrané, poeticky ladené dielo s prvkami magického realizmu rozpráva o ceste 26 historických artefaktov, ktoré v novembri 2021 opustili Paríž, aby sa z Francúzska vrátili do afrického Beninu, odkiaľ boli v 19. storočí v rámci kolonizácie odvezené. Aký postoj však zaujať k návratu tohto dedičstva do vlasti, ktorá sa za posledné desaťročia musela vydať odlišnou cestou? Hoci krajina získala nezávislosť už v roku 1960, trauma a kríza národnej identity stále pretrváva. Film poukazuje na debaty medzi Beninčanmi o význame tejto udalosti a ukazuje široké spektrum názorov, vrátane diskusií medzi študentmi na univerzite v Abomey-Calavi. Nezostáva však pri faktografickom spracovaní a vytvára komplexnú mozaiku, ktorá reflektuje dôležitosť vlastnej kultúry, postimperiálnej politiky a kladie otázku, čo vlastne znamená civilizovaný svet. Stieranie hraníc Režisérka Mati Diop vníma film ako nástroj apropriácie, ktorý umožňuje obnoviť stratené hodnoty, spochybniť degradujúce koloniálne reprezentácie a vytvoriť nových hrdinov a hrdinky. Od roku 2009 kontinuálne tvorí krátkometrážne i celovečerné snímky. Za svoj celovečerný hraný debut Atlantique získala v roku 2019 na festivale v Cannes Veľkú cenu poroty. Pokračuje vo festivalových trendoch, kde čoraz častejšie vznikajú diela experimentujúce s možnosťami dokumentárneho filmu. Široká verejnosť dokument stále často vníma ako jednotvárnu formu a Dahomey ako protipól tendenčných portrétov ukazuje rozmanité možnosti esejistického spracovania, kde sa hranice medzi štylistickými prostriedkami fiktívnej a nefiktívnej kinematografie rozplývajú. Netradičné rozprávanie Rozprávanie stavia na antropomorfizácii, keď predkladaný naratív sledujeme z perspektívy samotných umeleckých artefaktov. Toto je ďalší z trendov charakteristických pre festival Berlinale, kde snímka získala hlavnú cenu Zlatého medveďa. Individualizmus už nie je ústredným prvkom a hľadajú sa nové prostriedky na vyrozprávanie príbehu. Vďaka tomu má Dahomey imaginatívnu líniu, ktorá sa asociatívne prepája so sociologickými otázkami. Celkovo vytvára dialogickú fresku, ktorá je cenným príspevkom k téme kultúrnej antropológie, ako aj pútavým a výnimočným zážitkom pre divákov. |
NAJČÍTANEJŠIE |
- HBO Max uvedie jeden z najlepších amerických filmov tohto roka - Jedna bitka za dr
- Prvá epizóda druhej série Falloutu navnadí. Možno nie na sto percent, no rozhodne
- Už skoro 3-tisíc diváčok a divákov videlo slovenský dokument Hranice vernosti
- Do kín dorazil Avatar 2. Nie, to sme sa nepomýlili. Podcast Vertigo aj o origináln
- Otec sa na shortlist Oscara nedostal. Favoritmi medzinárodnej kategórie sú filmy S
- Štúr bojoval za slobodu slovenského národa. Zaplatil za to osobným šťastím
- Dlho očakávaný dramatický seriál All Her Fault má exkluzívnu premiéru na SkyShowti
- Najúspešnejšie filmy roku 2025 na DAFilms.sk
- SkyShowtime vydáva pútavý trailer k napínavému špionážnemu thrilleru Ponies
- Nádielka blu-ray nosičov zo Slovenského filmového ústavu sa rozšírila o ďalšie tit
























