Streda, 30. 11.
King Kong (Nový Zéland, USA, Nemecko, 2005, Peter Jackson), Nova Cinema, 9:15
Potom, čo Peter Jackson zažil s Pánom Prsteňov tak neuveriteľný úspech, mohol si dovoliť realizovať už takmer hocičo. Jacksonova voľba padla King Konga, kultový príbeh o gigantickej pravekej gorile, ktorý sa na plátnach kín prvýkrát objavil v roku 1933 vďaka režisérskej dvojke Merian C. Cooper - Ernest B. Schoedsack. Novozélandský zázrak sa v King Kongovi utrhol z reťaze a servíruje jednu mimoriadne veľkolepú scénu za druhou. Bohužiaľ; na úkor všetkého ostatného. Príbeh: po peniazoch a sláve bažiaci filmový producent Carl Denham (Jack Black) sa spolu so svojim štábom vydáva na záhadný tichomorský ostrov Ostrov lebiek, aby natočil svoj maniakálny veľkofilm. Denhamov zámer sa síce podarí uskutočniť, ale za extrémnu cenu...
Otcom na plný úväzok (Jersey Girl, USA, 2004, Kevin Smith), Nova Cinema, 13:30
Americká nezávislá komédia Clerks z roku 1994 odštartovala kariéru vtedy 24- ročného autorského režiséra Kevina Smitha. Tento minimalistický, no mimoriadne efektívny štýl konverzačných komédií, zaistil jej autorovi kultový status. Smith pokračoval v režírovaní podobných autorských filmov ďalej. Otcom na plný úväzok je „lightovejšia“ a komerčnejšia verzia typickej Smithovej konverzačky, ktorá sa pohráva s prvkami drámy a romantiky. Ben Affleck stvárňuje vdovca, ktorému žena zanechala na svete synka. Muž sa presťahuje za otcom do New Jersey s úmyslom začať nový život. A vychovať dcéru.
Divoké včely (Česko, 2001, Bohdan Sláma), ČT 2, 22:35
Bohdan Sláma debutoval v roku 2001 snímkou Divoké včely a jasne dal najavo svoj výrazný režijný štýl. „Chcípacká“ komediálna sociálna dráma sa venuje osobitým postavičkám obývajúcim bezvýznamnú dedinu na severe Moravy a nikto z toho nemá bohvieakú radosť. Sláma dal príležitosť Pavlovi Liškovi, ktorý hrá opäť „idiota“ a veľkého fanúšika Michaela Jacksona s cool motorkou a tento typ postáv mu tak trochu nešťastne prischol. Sláma dosiahol umeleckého vrcholu nasledujúcimi filmami Štestí a Venkovský učitel.
Štvrtok, 1. 12.
Storočie Miroslava Zikmunda (Storočí Miroslava Zikmunda, Česko, 2014, Petr Horký), Dvojka, 20:10
Miroslav Zikmund bol významných českým cestovateľom. Spolu so svojim parťákom Jiřím Hanzelkom precestovali obrovskú časť sveta dávno pred tým, než bolo cestovanie v našich končinách „cool.“ Obľúbeným dopravným prostriedkom oboch mužov bola legendárna Tatra 87, ktorou v rokoch 1947 – 1950 precestovali koloniálnu Afriku (Epypt, Lýbia, Belgické Kongo...) a Južnú Ameriku (Argentína, Brazília, Ekvádor...). Zikmund cestoval, písal a fotil až do roku 1969, kedy mu to normalizační komunisti zakázali. K cestovaniu a publikačnej činnosti sa Zikmund vrátil po revolúcií. Zomrel na konci roku 2021. Dokumentarista a cestovateľ Petr Horký je obdobne dobrodružným mužov, akým bol jeho vzor Zikmund. Ústredným motívom Horkého dokumentu je Zikmundové pútavé rozprávanie o svojom cestovateľskom živote a skúsenostiach.
Impromptu (Veľká Británia, Francúzsko, 1991, James Lapine), ČT art, 20.15
Francúzska spisovateľka George Sandová bola na svoju dobu neobyčajný zjav – jej diela vyvolávali kontroverziu a jej život rovnako tak. Rovnako ako jej romány aj jej intímny život bol na tú dobu neprijateľný, nepomohlo zrejme ani to, že George chodila výlučne v mužskom oblečení a jej neodmysliteľnou súčasťou bola fajka. Keď však započuje hudbu poľského skladateľa Fryderika Chopina, po uši sa do neho zamiluje. V tej dobe však bola George oveľa staršia žena, Chopin bol zas mladý, chorľavý chlapec. Ich vzťah však vstúpil do dejín ako láska medzi dvoma umeleckými velikánmi – v hlavných úlohách Judy Davis a Hugh Grant.
Matrix (The Matrix, USA, 1999, Lily Wachowski, Lana Wachowski), Dajto, 20:30
V roku 1999 bola táto snímka snáď na každom kroku. Príbeh o dystopickej budúcnosti, kedy ľudstvo žije v simulovanej realite ťažila z filozofických spisov, vyprodukovala však aj niekoľko podkladov pre dlhotrvajúce konšpiračné teórie. Rola Nea spravila z Keanu Reevesa globálnu superstar. Úspech dosiahla aj na Oscaroch, kde jej podarilo získať štyri sošky – za Najlepší strih, zvuk, zvukový dizajn a špeciálne efekty.
Piatok, 2.1.
Tajemství hradu v Karpatech (1981, Československo, Oldřich Lipský), CS Film, 20:00
Česká „verneovka“, tentokrát od kultového režiséra Oldřicha Lipského. Pološialené herecké kreácie Hrušínského a Kopeckého utkvievajú v pamäti. Samotný film je v detstve určite funkčnejší ako v dospelosti. Stále sa však dá oceniť výnimočná výtvarnosť spracovania a pozoruhodné miešanie žánrov.
Krstný otec 2 (Godfather 2, USA, 1974, Francis Ford Coppola), Jednotka, 20.30
Pokračovanie úspešnej a oceňovanej adaptácie románu Maria Puzza Godfather dopadlo snáď ešte lepšie než prvý diel. Opäť sa dostávame do rodiny Corleoneovcov a jej širšieho okruhu, kde to okrem rodinnej lásky a cti zaváňa aj podrazmi a násilím. Sledujeme dve dejové línie. Michael Corleone riadi mafiánske impérium zo svojho sídla v Nevade a retrospektívne v 20. rokoch vidíme začiatky Vita Corleoneho a jeho kariéry. 200 minút ubehne ako voda, ba čo viac, celú trilógiu si vychutnáte najlepšie pri celonočnom maratóne.
Tri dni Kondora (Three Days of the Condor, USA, 1975, Sidney Pollack), Jednotka, 23:05
Jeden z najslávnejších thrillerov konšpiračnej vlny v Hollywoode sedemdesiatych rokov nakrútil Sidney Pollack s Robertom Redfordom a Faye Dunaway v hlavných úlohách. Redford stvárnil pomerne mladého literárneho vedca Joea Turnera pracujúceho v historickej literárnej spoločnosti, ktorá je však iba krytím jednej bunky CIA. Jedného dňa sa osamote vyberie na obedňajšiu prestávku a po návrate nájde všetkých svojich kolegov mŕtvych. Nasleduje pátranie, počas ktorého nemôže nikomu veriť.
Sobota, 3.1.
Po stopách krve (Československo, 1969, Petr Schulhof), CS Film, 22:00
Petr Schulhof možno nepatrí k notoricky známym režisérskym esám československej kinematografie, znalci kriminálok ho však poznajú určite veľmi dobre. Natočil totiž sériu kriminálok s hlavnou postavou majorom Kalašom v podaní famózneho Rudolfa Hrušínskeho. Po stopách krve je už tretím filmom, nasleduje po Strachu a Vrah skrýva tvář. Všetky spomínané a aj tie, čo nasledovali po Po stopách krve majú svoj predobraz v reálnych zločinoch a patria k špičke žánru v našom prostredí.
Boj o oheň (Kanada, Francúzsko, 1981, Jean - Jacques Annaud), Dvojka, 22.00
Film, ktorým sa osobitý francúzsky režisér Jean – Jacques Annaud medzinárodne presadil. Ocitáme sa v pravekej spoločnosti, kde žije viacero druhov predkov homo sapiens a ktorí medzi sebou zvádzajú boje. Režisér sa zameral na autenticitu prostredia a chovania predchodcov ľudí, takže sme svedkami ako krutého násilia, tak živočíšneho sexu, ale aj prejavov citov a kamarátstva. Určite nikoho neprekvapí, že v jednej z hlavných úloh sa predstavil aj nenapodobniteľný Ron Perlman.
Výbuch (Blow Out, USA, 1981, Brian de Palma), ČT2, 22:25
Jack Terry sa ako zvukár vydáva na lov rôznych zvukov, keď sa úplnou náhodou stáva svedkom nehody, pri ktorej zíde auto z cesty a spadne do rieky. Jackovi sa podarí zachrániť ženu, no vodič je mŕtvy. Až neskôr sa dozvie, že utopený muž je kandidát na amerického prezidenta, žena je navyše volavka, ktorá mala zabezpečiť kompromitujúce dôkazy. Jack si však všimne ešte jednú vec, pred nehodou na jeho záznamoch jasne počuť výstrel. Toto odhalenie však ohrozí na živote samotného Jacka.
Nedeľa, 4.1.
Tichá bolesť (Tichá bolest, Československo, 1990, Martin Holly ml.), CS Film, 20:00
Asi vrcholový film jedného z najlepších slovenského režisérov histórie: Martina Hollého mladšieho (za pozornosť stoja aj ďalšie Hollého filmy ako Medená veža, Hriech Kataríny Padychovej či Noční Jazdci). Scenár Hollého filmu vychádza z predlohy Jiřího Križana, ktorú napísal už v 60. rokoch, ale normalizácia následne zatrhla vydanie knižky. Križan však vlastný text prispôsobil scenáru k Hollého spracovaniu. Príbeh Tichej bolesti tragikomicky rozpráva o krutých československých spoločenských a politických pomeroch 50. rokov. Rozprávanie sa odvíja v dvoch časových rovinách: spomínanie hlavnej postavy na detstvo a vojenskú službu. Postava dedka je hlavnú postavu pevným svetlým bodom spomínania.
Ja, legenda (I Am The Legend, 2007, USA, Francis Lawrence), Nova Cinema, 20:30
Will Smith ako posledný žijúci nezmutovaný človek na zemi. A jeho psík. Prvá tretina rozprávania je najlepšia časť rozprávania. Miestami až odvážne komorná na tak drahý veľkofilm. Krásne, melancholické motívy hudby Jamesa Newtona Howarda. Zvyšné dve tretiny rozprávania sú schematickejšie a záver je zlý. Určite si po konci filmu zadajte do Youtube vyhľadávača alternatívnu verziu záveru – s ňou to bude celé dávať oveľa väčší zmysel.
Shane (USA, 1953, George Stevens), Jednotka, 20:30
Western Georgea Stevensa z roku 1953 prináša klasický naratív žánru. Pištoľník „bez minulosti“ prichádza do mestečka, v ktorom panuje zločin, zamieša kartami a umožní bežným ľuďom postaviť sa proti zlu (zosobneného rančerom Rykeom) a nakoniec odchádza. Nesmie chýbať ani záverečná prestrelka. No a vo filme Shane, nakrúteného na motívy knihy Jacka Shaefera, je tento záhadný muž odetý symbolicky v bielom oblečení a volá sa Shane. Stevens rieši aj otázky vlastníctva pôdy a poľnohospodárstva v danom období.