10 must-see vecí, ktoré nesmiete minúť na 10. Noir Film Festivale |
O tri týždne sa bude na hrade Český Šternberk konať už jubilejný 10. ročník sviatku filmu noir. V európskom regióne ...
O tri týždne sa bude na hrade Český Šternberk konať už jubilejný 10. ročník sviatku filmu noir. V európskom regióne ide o ojedinelú prehliadku tohto „čierneho“ fenoménu s takouto tradíciou! Festival sa začína 17. augusta. Vybrali sme pre vás desiatku exkluzívnych kúskov, ktoré neradno zmeškať: THE BIG SLEEP / HLBOKÝ SPÁNOK (1946) Film, pre ktorý sa Humphrey Bogart a Lauren Bacallová narodili! Film, počas nakrúcania ktorého sa zobrali. Herecká chémia, vypointované hlášky (neraz so sexuálnym podtextom) a ten pravý čierny štýl. Hlboký spánok je pre mnohých noiristov iniciačným dielom ich lásky k filmu noir. Naša recenzia. DETOUR / OBCHÁDZKA (1945) Kráľ medzi B-čkovými noirmi s jedným z najväčších smoliarov strieborného plátna. Dokonalá ukážka hodinovej noirovej „jednohubky“: retrospektíva podporená trefným voice-overom, zápletka s ukradnutou identitou, osudové stretnutie s femme fatale, cynické dialógy, typické kontrastné svietenie, častý dážď a pochmúrna až bezútešná nálada korunovaná fatalistickou bodkou. Za kamerou stál rodák z Olomouca – Edgar G. Ulmer, ktorému dramaturgovia venovali retrospektívu. Inak, diváci budú môcť vidieť tento titul dvakrát, do pozornosti dávame túto špeciálnu spomienkovú projekciu! LEAVE HER TO HEAVEN / SMRTEĽNÝ HRIECH (1945) Farebná noirová rarita s príbehom o posadnutosti a chorobnej láske... až za hrob. Rafinovaný scenár, sýte technicolorové farby prírodného prostredia v kontraste s temnou ľudskou dušou a v neposlednom rade: chladne nádherná, mrazivá Gene Tierney ako asi najzlomyseľnejšia femme fatale v dejinách filmu. MILDRED PIERCE (1945) Existuje väčší „ženský noir“? Sotva. O dominantnom postavení ženských postáv svedčia oscarové nominácie pre dnes 93-ročnú Ann Blyth (dcéra Vida), Eve Arden (Mildredina kolegyňa) a soška pre samotnú, úžasnú Joan Crawford: matku, dvojnásobnú manželku, žienku domácu i podnikateľku, a znova matku. Ten odklon od Cainovej predlohy a primiešanie kriminálnej zápletky je dôkazom toho, že to v tých 40tych rokoch „jednoducho TAK cítili“ (po vzore Wilderovej Poistke smrti, 1944). KISS ME DEADLY / BOZKÁVAJ MA AŽ K SMRTI (1955) Dielo, ktoré má čas, ak s noirom iba začínate. Totižto, čím viac noirov ste videli, tým viac budete tento pulpový kanón oceňovať pre jeho inakosť. Cítiť v ňom koniec klasickej éry, mutáciu štýlu a nástup neo-noiru. Vyššie umenie (poézia, klasická hudba, opera, balet) je tu v kontraste s tým nižším, brakovým (sadizmus, prítulné ženy). Tento koktejl je navyše ochutený o 50´s paranoju, mysterióznu atmosféru ("great whatsit" v podobe drog z predlohy tu nahradil rádioaktívny obsah) a kamerové hrátky s uhlami. Viac o filme, ktorý ovplyvnil aj Tarantina. FORCE OF EVIL / SILA ZLA (1948) Mimoriadne vkusná filmarina! Obsahovo a formálne na prvé pozretie priam nedoceniteľné. Úsporný voice-over, starostlivo vyberané uhly kamery a newyorské lokácie. Nenájdete tu jednu scénu ani záber navyše. Búrlivý John Garfield (predchodca Jamesa Deana) exceluje v jednej zo svojich najlepších rolí! Snímka je nosnou z tohtoročnej ústrednej sekcie „Na čiernej listine“ s témou mccarthizmu. THIEVES´ HIGHWAY / DIAĽNICA ZLODEJOV (1949) Noir o jablkách? Áno. Richard Conte vs. Lee J. Cobb. Obstojná chlapská záležitosť, ktorá je v tieni režisérových iných peciek (Noc a mesto, 1950; Rififi, 1955); má však presných hercov, emócie a atmosféru! K projekcii odporúčame si priniesť jabĺčko odrody Golden Delicious! GILDA (1946) Melodramatický noir o sebadeštruktívnej láske, ktorý tiahne nahor atmosferické intro, správne cynický voice-over a napätie medzi postavami. Snímke samozrejme kraľuje nádherná Rita Hayworth. Ak náhodou neviete o koho ide, práve o tejto kráske snívali väzni v Shawshanku. SE7EN (1995) Minuloročných Coenovcov v kategórii post-noir strieda David Fincher. V našich neo-noirových prehľadoch ho spomíname pravidelne. Aj keď je v tomto „žánri“ doma, za čistokrovný post-noir možno označiť snáď len jeden. Reč je o štylizovanom kulte s detektívnou dvojkou Morgan Freeman – Brad Pitt. Stiesňujúce rakurzy (podhľady, extrémne detaily), atmosferické low-key svietenie v kombinácii s chladnými farbami (často s ilúziou, že sa svieti iba s baterkami), neustály hutný dážď či Sommersetov outfit – to všetko je podriadené „požiadavkám“ filmu noir.Naša recenzia. Noirové postavy, hutnú temnú atmošku či nespoľahlivého rozprávača nájdeme aj vo Fincherových ďalších kúskoch: Klub bitkárov (1999), Zodiac (2007), Muži, ktorí nenávidia ženy (2011) či Stratené dievča (2014). Všetky tieto chuťovky uvidíte za bránami stredovekého hradu tiež! Španielsky bonus: ANDALÚZSKY EXPRES (1956) Dramaturgovia – Jana Bébarová & Milan Hain – od prvého ročníku radi poukazujú na nielen časové, ale i teritoriálne presahy filmu noir, ktorý bol dominantou americkej kinematografie 40tych a 50tych rokov. Po takých exotikách ako Mexiko či India tento raz zavítame do vôd španielskeho kriminálneho filmu! Sledujte nás aj na fanpage Milujem film noir. |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Dozorkyňa, Nikto má nemá rád, Vincent musí zomrieť, Vlastne ťa mám rada, tati, Bli
- CANAL+ uvedie Pád Paríža / Paris Has Fallen, najväčší európsky projekt vlastnej pr
- Vaiana 2 / Moana vnesie do chladných dní dávku slnka, exotiky a dobra
- Herec Jason Statham preberá velenie vo World of Tanks pre Holiday Ops 2025
- Mrazivo absurdná a zároveň aktuálna satira Vincent musí zomrieť
- Strhujúci triler Dozorkyňa od Gustava Möllera, zasadený do väzenského prostredia,
- Nórsky film Až na veky / Elskling, skúma naše predstavy o romantických vzťahoch
- 22. ročník festivalu MittelCinemaFest vzdáva hold silným ženským postavám
- Slovenská televízia a rozhlas uvedie v premiére novú vianočnú rozprávku Čarovné ja
- Mila Kunis a Michael Keaton bavia i dojímajú. Vlastne ťa mám rada, tati je práve v