The Last Duel je kostýmovou drámou so všetkým gýčom, čo k tomu patrí

Už 14. októbra dorazí do slovenských kín novinka Ridleyho Scotta s názvom The Last Duel/Posledný súboj. Ide o ...

pridal Tatiana Rusnáková 11.10.2021 o 12:04
The Last Duel je kostýmovou drámou so všetkým gýčom, čo k tomu patrí


Už 14. októbra dorazí do slovenských kín novinka Ridleyho Scotta s názvom The Last Duel/Posledný súboj. Ide o historickú drámu, skutočný príbeh zo stredovekého Francúzska, kde sa pri súboji na život a na smrť stretnú dvaja priatelia, z ktorých sa stali bojovníci po tom, čo manželka jedného z nich obviní toho druhého zo znásilnenia. Len nedávno sa Scott v rozhovore vyjadril, že práve teraz sa venuje nakrúcaniu žánrov, s akými sa počas svojej dlhej a úspešnej kariéry ešte nestretol, mnohí kritici však vravia, že sa touto snímkou vracia k svojim vplyvom ale aj ku svojmu hitu Gladiátor. Na portáli Metacritic má dráma hodnotenie 65 %.

IndieWire (83 %)

Snímka ostáva verná svojmu názvu vo funkcii a forme, keďže je v neustálom súboji sama so sebou. Popri hodnovernej rekonštrukcii neskorého stredoveku a jedných z najhorších účesov aké kedy boli pre plátno vyrobené, ponúka dráma Ridleyho Scotta súboj začínajúci zápletkou a končiaci v bahne – všetko medzitým môže byť pre tých v ringu nepríjemné, zato je zaiste nesmiernou zábavou pre publikum.

Slash Film (80 %)

Čím viac sa blížil dátum premiéry filmu, tým viac kreatívny tím zdôrazňoval roly scenáristov v zákulisí príbehu. Dynamické duo Matt Damon a Ben Affleck spracovali príbeh z pohľadu Jeana a Jacquesa, a silné meno nezávislej kinematografie Nicole Holofcener zase cez perspektívu Marguerite. Deľba práce mohla byť potenciálne reklamným trikom, ktorý by zbavil "bostonských bratov" zodpovednosti za akékoľvek nezvládnutie mimoriadne citlivej témy. Rozhodnutie obsadiť Holofcenerovú má však efekt pre samotný príbeh, slúži ako odozva svedomitej prípravy mimoriadne seba-reflexívnej produkcie.

The Playlist (75 %)

Nemusíme preháňať - The Last Duel/Posledný súboj nie je žiadnym revolučným scenárom, existuje primárne ako výhovorka na to, aby sa pár charizmatických hviezd mohlo preháňať na koňoch a gániť na seba pri sviečkach a to všetko na ceste k vrcholnému a vzrušujúcemu súboju dvoch "frajírkov". Navyše k tomu je však skutočne radostné sledovať v akej dobrej forme zrádzajú Affleck, Damon a Driver svoje pohlavie tým, že popisným, zábavným, nenáročným, no zároveň šikovným spôsobom dokazujú, že muži sú a vždy boli absolútne najhorší.

The Hollywood Reporter (70 %)

Režisér je ako doma pri scéne, kde dostane Jeana a Le Grisa do jasajúcej arény pre (vo Francúzsku) posledný súboj na život a na smrť. Ich súboj s oštepmi, mečmi a dýkami je filmovaný zblízka s telesným nábojom, ktorým sa Scott vracia ku Gladiátorovi. Mimoriadny efekt tu má aj kamera Dariusza Wolskiho a hudba Harryho Gregsona-Williamsa. Počítačové triky užité pri záberoch na krajinu či na veľké davy by mohli byť o niečo menej zrejmé, aj tak je to ale krásna produkcia s obzvlášť precíznou a detailnou prácou kostýmovej dizajnérky Janty Yates (ktorej práca sa objaví aj v nadchádzajúcej Scottovej snímke House of Gucci).

The Wrap (70 %)

Najviac frustrujúce na The Last Duel/Poslednom súboji je náhly zvrat asi po hodine, ktorý film rozdeľuje na dve polovice: zmysluplnú a priemernú, viacvýznamovú a bezdôvodnú. Bodaj by sa bol Scott pridŕžal záhady: to, vďaka čomu Rašomón funguje, je práve jeho nejednoznačnosť, to, ako mení perspektívy, ale nikdy neponúkne odpovede. V The Last Duel /Poslednom súboji sú všetky perspektívy rovnaké. V momente, keď sa odhalia všetky tri flashbacky, je ťažké vyhnúť sa otupenému pocitu z toho, že film zavádzal – sledujete totiž niečo úplne iné než záhadu o tom, kto je vinníkom.

Variety (60 %)

Áno, je to film, ktorý flirtuje a niekedy je úplne opantaný extravagantným druhom gýčovej kostýmovej drámy. Použité akcenty sú úplne mimo. Herectvo osciluje nad operným a úplne nadneseným. V istých momentoch je to ako sledovať A Man For All Seasons/Človek pre každé počasie s Game of Thrones/Hrou o tróny so štipkou Monthy Pythona. Ponúka tri rôzne verzie rovnakého príbehu z perspektívy troch hlavných postáv. Teoreticky je to dobrý nápad, no veľmi náročný v praxi. Prezentuje sa ako skladačka v troch kapitolách, ktoré by za správneho použitia mali dávať zmysel. Ak ich ale nepoužijete správne, menej je zrazu viac.

Screen Daily (40 %)

Nakrúcalo sa v Írsku a vo Francúzsku, pred a po lockdowne. The Last Duel/Posledný súboj je príbehom na motívy skutočných udalostí, to je pravda. Úplne inou otázkou však je, či takéto depresívne škriepky ozaj potrebovali byť zaznamenané na plátne, pokiaľ samozrejme ich cieľom nie je vyvolať vďačnosť diváka za to, aký strašný svet bol a ako veľmi sa naša spoločnosť odvtedy posunula.








Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 26348
02 |
návšt. 13228
03 |
návšt. 5834
04 |
návšt. 5057
05 |
návšt. 4539
06 |
návšt. 1603
07 |
návšt. 1429
08 |
návšt. 1227
09 |
návšt. 980
10 |
návšt. 931
REBRÍČEK US
01 |
$40,1 mil.
02 |
$14,5 mil.
03 |
$11,9 mil.
04 |
$9,1 mil.
05 |
$7,3 mil.
06 |
$4,3 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$2,0 mil.
09 |
$1,3 mil.
10 |
$0,490 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2021 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk