Pred týždňom zomrel slávny skladateľ filmovej hudby Jóhann Jóhannsson |
Uznávaný hudobný skladateľ Jóhann Jóhannsson, rodák z Reykjavíku, skonal vo veku 48 rokov v Berlíne. Informoval o tom jeho manažér Tim Husom, avšak
Uznávaný hudobný skladateľ Jóhann Jóhannsson, rodák z Reykjavíku, skonal vo veku 48 rokov v Berlíne. Informoval o tom jeho manažér Tim Husom, avšak bližšie informácie zatiaľ nie sú známe. Jóhannsson sa narodil 19. septembra 1969 a patril medzi najvýznamnejších súčasných skladateľov filmovej hudby. V jedenástich rokoch sa začal učiť hrať na trombón a klavír, ale rozhodol sa nepokračovať v štúdiu na konzervatóriu. Desať rokov strávil pôsobením v indie-rockových islandských kapelách, kde začal skúšať aj vlastné kompozície. Postupom času sa začal Jóhannsson, okrem vlastných projektov, venovať aj skladateľskej dráhe pre divadlo a film. Jeho prvým väčším filmovým projektom sa stala rodinná dráma Skalená krv (Blóðbönd, 2006), veľký medzinárodný ohlas však zaznamenala aj maďarská dráma Ópium - Denník bláznivej ženy (Ópium: Egy elmebeteg nő naplója) z roku 2007. Do povedomia amerických tvorcov a producentov sa dostal najmä vďaka spolupráci so So-yong Kim na jej filme Pre Ellen (For Ellen, 2012). Spoluprácu si zopakovali ešte v roku 2016 na filme Lovesong. KINEMAVIDEO3625. Jeho najväčšie úspechy a definitívny prienik do povedomia širšieho publika sú však spojené s kanadským režisérom Denisom Villeneuvom. Jóhannsson zložil hudbu k trom jeho filmom – Unesené (Prisoners, 2013), Sicario (2015) a Prvý kontakt (Arrival, 2016). Najväčší úspech dosiahol s hudbou pre posledný menovaný film, získal za ňu ocenenia na World Soundtrack Awards, International Film Music Critics Award a ASCAP Film and Television Music Awards a tiež nominácie na Grammy, Zlatý Glóbus a cenu BAFTA. Obrovský úspech tiež zaznamenal jeho soundtrack pre „oskarovku“ Teória všetkého, ktorý mu vyniesol ASCAP Award, Zlatý glóbus a tiež nomináciu na Oskara a cenu BAFTA. KINEMAVIDEO3995. Pre jeho filmovú hudbu sa stal typickým minimalizmus, absencia grandiózneho gesta či pátosu, typická napríklad pre Hansa Zimmera, využívanie jednoduchých tónov a melódií, originálne kombinovanie a prestupovanie elektronickej a akustickej hudby a výrazná dramatickosť spočívajúca v kreatívnom využívaní ticha. Jóhannssonove skladby akoby prehovárali spod hlbín islandského mora a výrazne v nich cítiť severskú melanchóliu. |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Polarizácia spoločnosti, občianska vojna a Kolaps. Unikátna filmová simulácia vás
- Slávnostný galavečer Slnko v sieti odvysiela RTVS exkluzívne v priamom prenose
- Netflix, HBO Max, Apple TV+ novinky: Primadonna, The Color Purple, Our Living Worl
- Kolaps je poctou novinárskej práci i mrazivou ukážkou občianskej vojny - píše Mich
- Masový vrah v pasci na popovom koncerte? Film Trap od M. Night Shyamalana sa preds
- Cyklus Reštaurovaná klasika v Kine Lumiere prinesie Formanov film Prelet nad kukuč
- Filmové štúdio s Petrom Konečným o cenách Slnko v sieti, ale aj slovenskom filme S
- Festival v Cannes je takmer tu. O Zlatú palmu zabojujú nasledujúce filmy
- Boy Kills World: akčná jazda plná irónie
- RTVS si vo svojom vysielaní pripomenie 80. výročie sformulovania Správy Alfréda We