Je to len hysterický koniec sveta

Žiaľ, ohlasy z Cannes neklamali. Nový Xavier Dolan nie je naozaj nič extra. Po Tomovi na farme režisér znova siaha po divadelnej hre. Louis sa po 12 rokoch vracia domov, aby v rámci rýchlej návštevy

pridal Michal Šmajda 28.9.2016 o 19:14

Je to len hysterický koniec sveta


Žiaľ, ohlasy z Cannes neklamali. Nový Xavier Dolan nie je naozaj nič extra. Po Tomovi na farme režisér znova siaha po divadelnej hre. Louis sa po 12 rokoch vracia domov, aby v rámci rýchlej návštevy našiel uzmierenie, pochopenie a možno aj uznanie... a svojej rodine medzitým oznámil, že umiera.

Áno, Dolan stále pomerne dobre pracuje s hercami (bodaj by aj nie, hviezdnejšiu zostavu ešte nemal) a aj naďalej je verný svojej štýlovej videoklipnej štylizácii a starostlivo zvolenému sugestívnemu soundtracku. Aj keď miestami to už citeľne prepaľuje. To, čo bolo napr. v predošlej Mami! už herecky akurát na hrane, tu sa táto hranica neraz prekračuje a niektoré emotívne vyhrotené situácie vyznievajú ukričane, hystericky až teatrálne (občas to preženie inak presný Cassel, inokedy zasa Nathalie Baye v úlohe afektovanej matky hl. hrdinu). Naopak, Cotillard je príjemne minimalistická a Seydoux prirodzená.

KINEMAVIDEO4037.

Ďalej, použitím známej komerčnej odrhovačky z leta 2004 „Dragostea din tei“ už Dolan tiež stúpil za hranicu dobrého vkusu. Spočiatku vám to možno príde ako fajn uletená voľba, keď si však následne uvedomíte, že vlastne len recykluje scénu z Mami! (tanečky v kuchyni na Céline Dion), celkový dojem zo scény /parciálneho klipu/ mieri kvôli vykalkulovanosti strmo nadol. 

Čo je ale u Dolana naopak nezvyčajné a chvályhodné, je práca s preplnenou mizanscénou. Kameramanovi André Turpinovi sa neustálymi detailmi tvárí, prácou s hĺbkou poľa a preostrovaním medzi prvým a druhým plánom podarilo vytvoriť dusnú, klaustrofobickú atmosféru.

Je to len koniec sveta nie je zďaleka zlý film. Akurát u Dolana sme zvyknutí na väčšiu katarziu, viac nápadov a hlavne o čosi menej priamy ťah na emócie. Slovom, ide o komornú, klaustrofobickú rodinnú drámu podľa Dolana s prímesou hystérie, ktorá vám nemusí sedieť. Paradoxne, aj keď sa jedná o režisérov doteraz najkratší film, chcelo by ho ešte skrátiť. Respektíve vzhľadom na latku rovno zmeniť formát: na krátkometrážny film, prípadne videoklip. Ten mu ide najlepšie.

Hodnotenie: 6/10




SUPERMAN
[RECENZIA ]
QUEER
[RECENZIA ]
M3GAN 2.0
[RECENZIA ]
F1 FILM
[RECENZIA ]
28 ROKOV POTOM
[RECENZIA ]

Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 30261
02 |
návšt. 10173
03 |
návšt. 7212
04 |
návšt. 4194
05 |
návšt. 2647
06 |
návšt. 2302
07 |
návšt. 1163
08 |
návšt. 784
09 |
návšt. 887
10 |
návšt. 556
REBRÍČEK US
01 |
$56,0 mil.
02 |
$19,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$9,7 mil.
06 |
$6,9 mil.
07 |
$4,2 mil.
08 |
$3,0 mil.
09 |
$2,1 mil.
10 |
$1,0 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.