Master class na tohtoročnom festivale v Trenčianskych Tepliciach |
Popri filmoch, eventových projekciách a sprievodných podujatiach ponúkol kúpeľný festival v Trenčianskych Tepliciach aj tri podnetné školiace

Popri filmoch, eventových projekciách a sprievodných podujatiach ponúkol kúpeľný festival v Trenčianskych Tepliciach aj tri podnetné „školiace“ doobedia. Medzi master class dvoch zahraničných „školiteľov“, Gamily Ylstry a Andriusa Stonysa, sa úctyhodne včlenili aj domáce osobnosti - Mira Fornayová a Ivan Ostrochovský. Gamila Ylstra je riaditeľkou jedného z európskych film lab, konkrétne holandského Binger lab, teda „laboratória“ pre rozvoj filmových talentov v oblasti scenáristiky, réžie a produkcie. Charakteru autorskej či umelecky ambicióznej audiovizuálnej kreativity v EÚ dominuje grantová podpora. Usiluje sa podporiť reflexiu, hĺbku pohľadu, originalitu komunikácie, intimitu výpovede. Výukový inštitút laboratória dáva priestor hľadaniu a spojeniu múzických schopností s manažérskymi. Viaceré film lab pôsobia pri najvýznamnejších európskych festivaloch v Berlíne, Benátkach či Cannes. Viac ako o školu v nich ide o diskusné zázemie, inšpiratívny dialóg, usmernenie nadania pod gesciou mentorov a skúsených filmových činovníkov. Tieto rozvíjané vzťahy majú začínajúcich filmárov pripraviť na orientovanie sa vo svete filmovej produkcie, schopnosť ponuky svojho projektu a osobnej kreativity voči systému fondov a produkcií, teda na prípravu života, ktorému sa odhodlali upísať. Západný model praktickej film lab akadémie, ktorej fungovanie pani Ylstra predstavila, dotvorili Ivan Ostrochovský a Mira Fornay v ich master class o vzniku úspešných festivalových filmov. Táto prezentácia dvoch našich top artových filmárov umiestnila pomer aktívnej invencie s financiami do domácich súvislostí. Ostrochovského skúsenosť a rada mladým filmárom: „urobiť si všetko sám“, teda byť si autorom aj producentom, a tak sa stavať voči fondom a grantom, variovalo Fornayovej doznanie, že ona sa takto sama o seba kompletne postarať nedokáže a manažérsko-produkčnú podporu potrebuje. Voľné úvahy o postavení časti našej novej filmovej generácie, ktorá sa cíti byť súčasťou európskeho priestoru bez zbytočných komplexov ale aj falošných póz, vyústili v poznanie, že integrita talentu a jeho nezdolnosť môže byť formovaná, rozvíjaná, ale jej osobnostný rozmer je neprenosný. Navyše, vzťah mentorov v podobe dotačného fondu ešte u nás nemá štandard bezpodmienečného postoja (Mira Fornay napriek dvom na naše pomery vonku maximálne oceneným dielam sa doma opakovane zbytočne uchádza o finančnú podporu na nasledujúci opus). Rozvíjanie talentu, o ktorom hovorila pani Ylstra, môže podliehať hodnoteniu bez vedomia toho, že prerastá domáce súvislosti či poznané náhľady. Čo vo filmovej sfére môže byť likvidačné, pretože veľkého autora predstavuje „veľký“ film, za ktorým väčšinou stojí aj väčší rozpočet. Tento zápas talentu s peniazmi je však odvekým osudom autora, kontraproduktívnym rovnako ako aj produktívnym. Vo filmovej oblasti nemilosrdne triedi majiteľov talentov a formuje aj náročnú zodpovednosť voči nim. Zvnútornenie procesu vzniku filmového diela predstavil litovský dokumentarista a pedagóg prestížnych filmových škôl Andrius Stonys, podľa ktorého je postavenie filmára voči úspechu či bohatstvu osobným rozhodnutím. Od toho sa potom často odvíja aj jeho žánrovo-výpovedný záber a spôsob komunikácie s divákom. Túto bytostnú zameranosť na plné odovzdanie sa vnútornej „filmovej“ vôli vyjadrila aj Mira Fornay a vzdialená nie je ani Ivanovi Ostrochovskému. Podobu filmu ako existenciálnej rýdzosti predviedol v špeciálnom master class dokument Béla Tarr: Byť filmárom. Režisér Béla Tarr, špeciálny festivalový hosť, tak nie osobne, ale prostredníctvom vzácne citlivého dokumentárneho diela (réžia J.-M.Lamoure) demonštroval obraz esenciálnej filmovej tvorivosti ako autokratickej záležitosti, ktorá vyžaduje podriadenosť tímu pri zhmotňovaní autorskej vízie. Zároveň však dokument odkryl veľmi blízke až osudové vzťahy vo vnútri štábu, keď život filmu určuje aj životné citové zázemie jeho účastníkov. Popri poznávacej funkcii ponúkli master class v Trenčianskych Tepliciach nielen zdieľanie filmových skúseností ale aj obraz spoločenstva „odsúdených“ na film. |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Desať mimoriadnych seriálov roka 2023. Od Spy Master po Beef, The Offer či Rain Do
- Ridley Scott zobrazuje Napoleona primárne ako človeka precitliveného, neistého, ci
- Blíži sa premiéra celovečerného slovenského dokumentárneho filmu Emília od režisér
- Aquaman a stratené kráľovstvo. Black Manta je späť a v rukách má trojzubec
- Dni iberoamerického filmu v Bratislave sa začínajú 30. novembra a ponúknu päť titu
- Francúzska kameramanka Agnès Godard, spolupracovníčka Claire Denis či Wima We
- Netflix, Apple TV, HBO novinky: Slow Horses 3, American Symphony, Bad Surgeon: Lov
- Warwick Thornton bol hlavnou hviezdou kameramanského festivalu Camerimage s filmom
- May December. Prichádza lahôdka od Todda Haynesa, režiséra filmov Far from Heaven
- Murder Without a Trial. Nová dokuséria odhaľuje okolnosti atentátu na Johna Lennon