KULTÚRA A TV: AKO TO TERAZ VIDÍM

KULTÚRA A TV: AKO TO TERAZ VIDÍM

článok



VAROVANIE: Napriek snahe o úprimné a objektívne spracovanie informácii, ktoré mám k dispozícii je TENTO TEXT VÝSOSTNE SUBJEKTÍVNY.

V nasledujúcej úvahe sa budem zaoberať troma otázkami, ktoré navzájom súvisia a spolu tvoria jadro dnešných diskusií na tému kultúry a kultúrnosti v slovenských médiách.

Prvá otázka: Aká je súčasná slovenská televízia?
Druhá otázka: Je súčasný problém otázkou financovania televízii?
Tretia otázka: Aké sú slovenské súkromné televízie?

Mojou ambíciou nie je podať ani súhrnnú správu, ani konečné riešenia. Ide skôr len o základné resumé informácii a pocitov, s ktorým chceme odštartovať ďalší level diskusie, spolu s vami, naši filmoví priatelia. Kinema sa cíti byť súčasťou kultúrneho diania a mnohé z kladených otázok a odpovedí sa nás veľmi dotýkajú. Ak na tento článok bude nadväzovať diskusia a ďalšie články možno nielen od našej redakcie, budem považovať túto prácu za zmysluplnú.

Slovenská pospolitá obec je čoraz nástojčivejšie konfrontovaná s otázkou kultúry a kultúrnosti našej spoločnosti a médií, ktoré v nej fungujú. Napriek tomu, že ide o širokú tému, jej zúženie na elektronické a ešte k tomu vizuálne médiá je do určitej miery logické. Práve oni sú najvplyvnejšie a preto je ich interakcia a podiel na súčasnosti najmarkantnejší. Napriek tomu, že ani zďaleka nemôžeme požiť obligátne klišé o tom, že prebieha celonárodná diskusia, to že sa o téme kultúry a kultúrnosti rozpráva je prvá pozitívna správa.

Dôležitým poznatkom je, že hovoríme o kultúre a ešte viac o kultúrnosti. V žiadnom prípade nehovoríme o umení. Toto je bod, ktorý napr. celkom smutne odignoroval pán bývalý minister kultúry Rudolf Chmel. Jeho poznámky o nevyhnutnosti konfliktu a krízy sú relevantné smerom k tvorivosti a k umeniu, ale nie ku kultúre a kultúrnosti.

Kultúra a TV: Ako to teraz vidím

AD Slovenská televízia

Situácia by sa v kocke mohla načrtnúť takto. Po zániku federácie a vzniku Slovenskej republiky vo všeobecnosti nastal určitý paradox a disproporcia medzí vývojom v Čechách a na Slovensku. Táto disproporcia bola veľmi signifikantná vo všetkých (alebo v mnohých) zložkách spoločnosti a jej inštitúcii. Počnúc politickou a končiac hokejovou reprezentáciou. Niekde to bola domnelá či skutočná krivda, niekde "šikovnosť" Čechov (eufemicky povedané), inde konkrétna personálna slovenská neschopnosť. Jednou zo slovenských inštitúcii, ktorá začala výrazne zaostávať za predstavami spoločnosti a potrebami spoločnosti, ale i za určitými stredoeurópskymi štandardmi (predstavovanými napríklad Českou televíziou) sa stala Slovenská televízia.

Postupne ale veľmi isto sa dostávala do silného područia ideológie štátnej moci reprezentovanej najmä hnutím HZDS. Ubiehajúce roky a hlavy na čele televízie robili z verejnoprávnej televízie absolútne nedôveryhodnú inštitúciu, ktorá porušovala zákon (napr. prejavy popredných politikov v období volebného moratóriá), vyhadzovala nepohodlných kritikov (Markovič, Skrúcaný, Noga), uzatvárala podivné zmluvy a prudko klesala v sledovanosť.

Marazmus slovenskej televízie do určitej miery "liečili" dve komerčné média. Rádio Twist a neskôr vzniknuvšia Televízia Markíza, napriek tomu, že ako komerčné média sa mohli profilovať aj inak, rozohrali spoločenský boj. Pridali sa na stranu vtedajšej opozície a do veľkej miery (a naozaj do veľkej miery i záslužne) napĺňali verejnoprávny obsah najmä v spravodajstve a publicistike, ktorý nedokázali poskytnúť STV a SRo.

Táto situácia, do veľkej miery neštandardná, sa začala meniť po roku 1998. Dovtedajšia opozícia sa dostala k moci a začali sa meniť pomery na mediálnom trhu.

Objektívne vzaté, menil sa kabát, ale krajčír zostal. Slovenská televízia (aj Rozhlas) naďalej zostali do veľkej miery v područí vládnej moci a utešovať sa že, títo sú lepší, bolo a je krátkozraké. Systém kreovania Rady pre rozhlas a televíziu a obsadzovanie postu riaditeľa televízie (napriek určitým posunom) stále nie je dobrý a dáva omnoho väčší priestor pre politické, než pre odborné nominácie. To, že tento stav stále pretrváva je prvá zlá správa. Momentálne vedenie televízie, ktoré je blízke SDKÚ a KDH nie je ani zďaleka takou ideologickou klietkou akou boli predošlé vedenia, ale stále je to vedenie, ktoré svoj ideologický kabát šije na figurínu, ktorej žiadny ideologický kabát nepristane.

Začiatok "novej televízie" sa personálne spája s Richardom Rybníčkom,  aktuálnym  riaditeľom Slovenskej televízie a  jeho teamom ľudí (Para, Záhradník atď.) Títo ľudia prichádzali do televízie v paradoxnej situácii. Na jednej strane to bola inštitúcia, ktorá bola najmä ideologicky, ale I ekonomicky zdevastovaná a mala minimálnu kredibilitu medzi ľuďmi, zároveň ale Rybníček prichádzal ako prvý riaditeľ po novembri '89, ktorý mal pevnú a konkrétnu podporu vlády a do veľkej miery i mandát verejnosti, ktorá chcela a čakala reformy.

Výsledok? Priškrtenie ekonomických tokov, orientovanie sa na sledovanosť diváka, stavenie na overené zahraničné formáty (Superstar, Pošta pre teba…) veľké personálne zmeny, to všetko pripomínalo chirurgickú operáciu, ktorá má zabezpečiť základné životné funkcie bez ohľadu na zvyšok. Časť národa tomuto ekonomickému riešeniu tlieska ako prejavu manažérskej odvahy, časť národa nespokojne dupe a pýta sa množstvo otázok. Napríklad: Kde je pôvodná tvorba? Kde je podpora slovenskému filmu? Kde je napĺňanie pojmu verejnoprávnosti? Prečo odišli z obrazovky charitatívne akcie so svojou vlajkovou loďou Hodina deťom? Žiaľ tieto v mnohom relevantné a závažné otázky sú prehlušované aj nezmyslenými otázkami typu: Prečo robila STV Superstar? V spore o charakter verejnoprávnej televízie majú obe strany časť pravdy i časť masla na hlave. Žiaľ pokiaľ sa nebude argumentovať a rozprávať o dôležitých veciach, dovtedy sa nikam nepohneme. V tejto chvíli to však vyzerá, že veľká časť kritiky si neváha zobrať na pomoc argumenty, ktoré ju aspoň v mojich očiach naopak diskreditujú a prihrávajú tak Rybníčkovi aj tie body, ktoré by inak nemal.

To maslo na hlave v prípade pána riaditeľa Rybníčka má najmä podobu medziľudských vzťahov. Pomerne časté prejavy či už arogancie alebo samospasiteľského videnia sa nie sú veľmi prospešné. Človek, ktorý ani neuvažuje nad povahou kritiky sa zbavuje možnosti vidieť v zrkadle pravdu. Druhou časťou oprávnenej kritiky je, že pomerne úspešný projekt ekonomického sanovania televízie a zdvihnutie pozerateľnosti Jednotky nie je a nemôže byť cieľ snahy. Musí to byť len prostriedok k napĺňaniu obsahu verejnoprávnosti.  Manažment STV vraví, nemali sme ešte toľko času, kritici vravia: "mali ste, ale nevyužili ste ho". V tomto je pomerne ťažké robiť sudcu, spomeniem len, že začiatok ČT (v iných časopriestorových súradniciach) pod kuratelou pána Mathého šiel od začiatku v stopách širokospektrálneho rozvoja. To znamená, že sa robil pozerateľný prvý kanál (spravodajstvo, filmy, …) a plnohodnotný druhý kanál, ktorý dal priestor reláciám ako GEN, vlastnej tvorbe a pod.

Maslo na hlave majú aj ľudia z opačného tábora. Prekáža im Superstar, ale "loajálne" bez komentára prechádzajú Mojsejovcov. Dávajú za vinu, že sledovanosť hlavného spravodajstva STV neporáža komerčné správy, pričom ťažko očakávať, že dobrá reportáž o stave Európskej únie porazí príbeh o dvojhlavom psíkovi, alebo ďalšom výbuchu kdekoľvek. (Na jednej strane hovoria o tom, že STV nemá konkurovať v sledovanosti iným televíziam a plniť si svoj verejnoprávny charakter a na druhej strane im vadí nízka sledovanosť seriózneho spravodajstva na STV. Aj vy máte pocit, že tu niečo nesedí? - pozn. šéfredaktora).

To už sa dostávame na pôdu sledovanosti, programovej štruktúry a trebárs aj reklamného priestoru. O tom všetkom bude druhé pokračovanie tejto úvahy, ktoré prinesieme onedlho.


autor Vladimír Kurek 6.6.2005
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.