SLOVÁK DIVÁK

SLOVÁK DIVÁK

článok



Slovenská kultúra sa nevtesná do novostavby Národného divadla. Patrí sem aj Popoluška s visačkou slovenský film. Pre širšiu analýzu tohto problému si  necháme iný priestor. Dnes sa v kinosálach otočíme a pokúsime sa o opačný pohľad. Plátno necháme plátnom a pozrieme sa, kto sedí v hľadisku. 

Slovák divák

Homo multipescus

Slovenský divák do kina veľmi nechodí. Prvé a najdôležitejšie hodnotenie nie je zvlášť radostné. Ťažko presne určiť poradie a význam dôvodov, ktoré to spôsobili, ale môžeme predpokladať, že popri cene lístka a spolu-súvisiacej životnej úrovne, svoje zohráva i ústup pôvodnej tvorby, zmena životného štýlu, nárast kvality domácej hi-fi techniky a v neposlednom rade rozmach internetu a pirátstvo.

Ak sa oprieme o štatistiky roku 2003 (ktoré sú k dispozícii a je pravdepodobné, že sa podobajú údajom za rok 2004) zistíme, že návštevnosť slovenských kín sa pohybuje do 3 miliónov predaných vstupeniek. Na celkovej návštevnosti sa významnou mierou podieľajú dva bratislavské multiplexy - UCI Palace Cinemas a Multikino Metropolis. V roku 2003 do nich prišlo viac ako 38 percent všetkých divákov a ich podiel na celkových tržbách bol viac ako 52 percent. Spolu so žalostnou úrovňou mimo-bratislavských kín (znie až neuveriteľne, že Nitra a Košice majú problémy rangu existenčných) sa tak vynára možnosť, že slovenský divák sa stáva divákom multiplexovým. Táto charakteristika iste mnohých doslova straší. Predstava, že ak už niekto ide do kina, tak s veľkým balíkom popcornu, nevypnutým mobilom vo vrecku a požiadavkou na dynamický film plný dobrých efektov však nie je úplne presná.

Slovák divák

Na Slovensku je to tak

Napriek tomu, že na internete koluje množstvo príbehov o tzv. "tunningovom" divákovi, ktorý dokáže svojou aroganciou mimoriadne znepríjemniť sledovanie filmu a každý z nás pravdepodobne zažil čosi podobné aj na vlastnej koži, predsa len je skutočnosť trochu iná. Slovenský divák si nevyberá multikiná len pre blízkosť obchodov a stojan na colu pri kresle, ale aj pre širokú paletu premietaných filmov, kvalitný obraz a zvuk. Sledovanosť jednotlivých titulov na Slovensku v hrubom ryse kopíruje všeobecný európsky, či americký trend. Na prvom mieste sú rodinné filmy (či už kreslené rozprávky, alebo "potterovské" príbehy), ktoré profitujú z nevyhnutného momentu a tým je "dospelácky" sprievod. Walt Disney si dobre uvedomoval, že každé dieťa, ktoré príde na ich malé levíča zo sebou dovedie aj platiaceho rodiča. Až potom nasledujú ďalšie žánre, pričom mnohé napriek svetovému úspechu zostávajú na Slovensku škaredým káčatkom. Zatiaľ čo, povedzme pri komiksoch, je to pochopiteľné, návštevnosť posledného filmu Quentina Tarantina (prekvapivo) výrazne zaostala aj za susedným Českom.

Čo teda tvorí slovenské špecifiká? Na jednej strane u nás ešte stále nefunguje taký masový hype ako za oceánom, ktorý sa snaží nahnať ľudí do kina v najrýchlejšom možnom čase. Je to jednak dané zvyklosťami, jednak rozpočtom, ale jednak i "infraštruktúrou". Aj v tomto biznise sa ešte stále učíme chodiť a spolupráca distribútor - média - kino - reklamný partner sa ešte len buduje. Výsledok je ten, že sa u nás ziskovosť toho-ktorého titulu nedá odčítať z prvo-víkendového zárobku, tak ako v USA. Na jednej strane je to príležitosť buchnúť sa hrdo do hrude a povedať, že nedáme len na bohapustú reklamu, ale skôr na overené odporúčania kritík a najmä známych, na druhej strane treba povedať, že by to bolo nepatričné naparovanie sa. Pre slovenského diváka totiž funguje ešte jeden - nový trend. Oba multiplexy zaviedli "lacné" stredy (streda je z filmového hľadiska posledný deň v týždni) a preto veľká časť divákov prichádza do kín dávno po uzávierke box officov z prvého víkendu. 

Slovák divák

Ohrozený druh

Určitým barometrom kinokultúry danej krajiny je návštevnosť filmov vlastnej produkcie. Je samozrejmé, že západnému svetu najmä kvantitatívne (ale v mnohom aj kvalitatívne) dominuje americká tvorba, ale každá krajina sa snaží udržať aký-taký priestor pre svoju produkciu. Každá kinematografia má svoje hviezdy, aj lacné "nápodobky". Poznáme Améliu, Zem nikoho, Experiment, Výlet, Pupendo, Kolju, i teenage komédie na francúzsky, či nemecký spôsob. Len medzi Tatrou a Dunajom je ticho… Zatiaľ čo návštevnosť niektorých (!) českých filmov vyráža dych (pohybuje sa cez pol milióna divákov a viac) u nás trieme biedu. Víťaza diváckej súťaže Medzinárodného filmového festivalu z pred troch rokov - film Quartétto (2002) videlo spolu 837 (!!!) platiacich divákov v premiérových kinách.

Samozrejme musíme hovoriť o kvantite a o kvalite slovenských filmov. V oboch prípadoch je to nízke číslo. Kým sa vytiahne argument o chýbajúcich peniazoch skúsim predhodiť dva-tri príklady z komerčnej továrne na sny: Memento, Telefónna búdka a najnovšie Bokovka. Filmy nakrútené za pár centov (v americkom kontexte), postavené na jednoduchom nápade, na chuti a na talente vyrozprávať príbeh. Takéto filmy Slovensku chýbajú. Dovolím si povedať, že nepotrebujeme opulentné projekcie, ale filmy, ktoré vrátia slovenskému divákovi dôveru vo vlastnú filmovú kultúru a koniec koncov vrátia Slováka do kín. Tomu je totiž, vyzbrojenému domácim kinom a s napálenými filmami často pol roka pred premiérou, v obývačke dobre. Nikto mu nenadáva, že chlípe, že si vykladá nohy a že telefonuje počas filmu… Spoločne zdieľaný zážitok z filmu, básnické šero kinosál a vzrušené debaty na chodbe pred kinom sa stávajú archaizmami odsúdenými na výsmech…

Zrkadlo pravdy 

Opäť sa do kín blíži slovenský film. Debut Katky Šulajovej O dve slabiky pozadu sa stal na poslednom MFF Bratislava najúspešnejším diváckym filmom a pod svoje ochranné krídla si ho zobrala distribučná spoločnosť SPI. Vzhľadom na kvalitnú prácu, ktorou sa táto distribučka prezentuje a vzhľadom na energiu, ktorú plánuje tomuto projektu ponúknuť, bude veľmi zaujímavé, ako tento film v našich kinách dopadne. Možno to bude akési zrkadlo, ktoré nám presnejšie a rukolapnejšie než predošlé riadky odpovie na otázku, aký vlastne je slovenský návštevník kín.


TEXT BOL PUBLIKOVANÝ V TÝŽDENNÍKU .TÝŽDEŇ

 


autor Vladimír Kurek 8.2.2005
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.