POHľAD Z DRUHEJ STRANY RACSO®

POHľAD Z DRUHEJ STRANY RACSO®

článok



Zázrak (rovnako ako sláva) trvá nanajvýš tri dni. Vášne opadli, slzy oschli, červený koberec zrolovali a odložili kamsi do suterénu diváckeho záujmu (hneď vedľa malej úhľadnej škatuľky s názvom slovenský film). Rozvírme trochu ten usadený prach...

"76. ročník sa zapíše do dejín kinematografie." Túto vetu ste mohli čítať na mnohých miestach. Myslím si, že to však nebude len historickým úspechom Návratu kráľa, ale i rukolapným potvrdením skostnatenosti, predvídateľnosti a ustráchanosti honorácie, ktorá je marketingovo predstavovaná ako panteón filmového Olympu.

Pán všetkého

Pán prsteňov čakal desaťročia na sfilmovanie, sedem rokov na realizáciu a tri roky na uznanie. Nakoniec sa však stal nielen pánom nominácii, ale i sošiek. Znie to ako rozprávka so šťastným koncom, tak v čom je problém? Predovšetkým v neschopnosti Akadémie oceniť čo si cenu zaslúži a ignorovať, čo ignorovať treba. Môžeme argumentovať tým, že (rastúci) konzervatizmus je signifikantný pre väčšinu inštitúcii, a v tomto prípade je (pochopiteľne) priveľmi na očiach. Otrepané argumenty typu kto pozná filmy How green was my walley, alebo Chariots of Fire (áno tieto tituly svojho času porazili Občana Kanea, a Dobyvateľov Stratenej archy) potvrdzujú známu pravdu o sudcovi s menom Čas. Táto úvaha však smeruje ďalej. Nebudeme ani diskutovať, či bol muzikál Chicago lepší ako Hodiny (nebol :) ), ale zastavíme sa pri (ne)schopnosti Akadémie zachytiť nové trendy. Keď v roku 1992 získal thriller Mlčanie jahniat cenu najlepšieho filmu (v konkurencii napr. JFK) hovorilo sa o prelome a o šanci pre "pokleslé" žánre. Teraz v súvislosti s Návratom kráľa sa opäť hovorí o "zlegalizovaní" žánru fantasy. Jedno aj druhé je však číry výmysel. S výnimkou Hanibalových jahniatok sa už žiaden film podobného razenia nepresadil a čakať, že sa roztrhne vrece so soškami pre adaptácie Sapkowského a ďalších je rovnako nereálne. Veď len žáner sci-fi (nesprávne spájaný práve s fantasy) na svoje "uznanie" márne čaká. A to ma za sebou perly tipu Vesmírna Odysea 2001, či Blade Runner

Pohľad z druhej strany RACSO® Pohľad z druhej strany RACSO® Pohľad z druhej strany RACSO®

Dajme si tento moment do súvislosti s priebehom oceňovania prsteňovej trilógie. Spoločenstvo Prsteňa, v svojej podstate najprielomovejší diel trilógie (z hľadiska žánru, filmovej reči i efektov) si v konkurencii Čistej duše a Moulin Rouge! ani neškrtol (ak nerátame povinnú jazdu za kameru a efekty). Pravdepodobne najvydarenejšie Dve veže si v konkurencii Hodín, Chicaga a Pianistu veľa nádeji robiť nemohli a tak prišla nemilá chvíľa posledného zvonenia. Tlak záveru trilógie, obrovskej tvorivej i remeselnej práce a nemalého finančného úspechu dostal ľudí zo slonovinovej veže do patovej situácie. To ako ju nakoniec vyriešili im však veľmi nepomohlo. Zatiaľ čo honor najlepšieho režiséra (v kontexte trilógie) Jacksonovi patrí, titul najlepší film, najlepšia pesnička, či hudba a aj celkový sumár (tretíkrát v histórii nejaký film získal 11 sošiek) je príliš nekritický a prehnaný. Ako keď žiačik po týždňovom skrývaní zošitu s úlohami opíše celý telefónny zoznam.
 
Ako na to?

Mojím tajným favoritom (a myslím že nielen mojím) na titul film roka bol smutno-veselý príbeh Sophie Coppolovej Lost in translation (Stratení v preklade). Nepomohla ani (taká obľúbená) možnosť zapísať do dejín novinku, v tomto prípade prvú ženu s titulom najlepšej režisérky. Svojím osudom (nepremenenými nomináciami a jedinou cenou za originálny scenár), navlas podobným s Občanom Kane, naznačuje, že Čas pri tejto autorke s potešením zdvihne palec smerom hore.

Zatiaľ, čo tento tip nevyšiel, iné (žiaľ) vyšli. Či už povestná zotrvačnosť Akadémie, ktorá odignorovala protipólne, ale geniálne herecké výkony Deppa a Murrayho a odmenila zaslúžilého a skroteného rebela Seana Penna (U Turn, Hra, 21 gramov). Ak sa bude pokračovať v (mierne retardačnej) hre na "kto si to zaslúžil naposledy?", typu nezískal ceny Moulin Rouge!, dostane ich Chicago,  môže sa stať, že dočkáme ďalších bizarností. Som zvedavý za čo Muraymu dajú cenu na budúci rok. Ak nič nenatočí tak, možno za celoživotné dielo a bude podobne ako pred časom Peter O´ Toole rozmýšľať, či prijať tento pekný, ale (filmový) pohreb?

O kritériách, ktoré musí herec, či film spĺňať, aby získal Oscara sa popísalo veľa. To že sa do záverečnej bitky neprebojovali Mesto bohov a znepokojivý 21 gramov od Iňárritua (Amores Perros), ktorý sa musel uspokojiť s dvoma nenaplnenými nomináciami je rovnako signifikantné ako výber filmov do mimoamerického výberu. Nič (takmer nič) proti Želarom, ale išlo o film, ktorý sa Akadémii štandardne páči. Pekný, citlivý s dobrou kamerou a hudbou. Pri absencii vážnych konkurentov Good bye Lenin a Dogville (otázka socialistickej diktatúry sa zdá byť zrazu málo zrozumiteľná, a neschopnosť čeliť nasilu príliš tvrdá) sa zdá byť víťazstvo Invázie barbarov správne. Koniec koncov porovnanie týchto dvoch filmov je umožnené každému z nás, zatiaľ čo na Lost in translation si ešte počkáme a Twilight Samurai zostáva (zatiaľ) v distribučnom šere.

To že sa "slovenský" Kráľ zlodejov neprebojoval do záverečnej konfrontácie neznamená, že je horší od Želarov. Žiaľ, neznamená to, ani to, že je slovenský. Ako veľký priaznivec (filmovej) fantastiky však neprestávam veriť, že sa pokračovateľov Obchodu na korze dočkáme. Na druhú stranu, som aj vášnivý fanúšik sci-fi...


Text bol publikovaný v týždenníku Domino Fórum.


autor Vladimír Kurek 25.3.2004
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$80,0 mil.
02 |
$16,0 mil.
03 |
$11,0 mil.
04 |
$10,0 mil.
05 |
$3,3 mil.
06 |
$2,4 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$1,9 mil.
09 |
$1,5 mil.
10 |
$1,4 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.