NEMOCNICA PLNÁ PREKVAPENÍ

NEMOCNICA PLNÁ PREKVAPENÍ

článok



Čakáreň plná pacientov

Pred pár týždňami zažil český a slovenský televízny trh mohutný otras. Revitalizovaní hrdinovia Dietlovej nemocnice s razanciou skúseného chirurga vtrhli na obrazovky Českej televízie a Markízy aby získali tisíce pacientov. Žiadny iný seriál, a vlastne ani iný televízny formát, nemohol pracovať s takou podporou ako tento. Ohromné výsledky sledovanosti prvého dielu dali za pravdu marketingovým stratégom. Milované postavy z minulosti jednoducho nejde „neprivítať". Prvý, ale i ďalšie diely však poukázali na ďalší dôležitý moment. Jedna vec je naskočiť na priaznivú vlnu a úplne iná, udržať sa na nej.

Všetko je inak

Sova v domove dôchodcov, Štrosmajer mŕtvy a Ina....Ina rozpráva. Aj takto lakonicky by sa dala popísať nová realita. Jej skutočný obsah je však samozrejme trochu komplexnejší. V prvom rade si treba uvedomiť, že medzi „starou" a „novou" Nemocnicou neubehlo iba dvadsať rokov. Lekári i diváci zostarli. Zmenil sa politický režim. Zmenil sa štát v ktorom žijeme. Máme banány na Vianoce a podnikateľov celý rok. Videli sme Dallas, ale aj Chicago Hope. Ani mi, ani tvorcovia seriálu a ani jeho postavy už nemôžu byť takí istí. Prví skeptici sa obávali, že nová Nemocnica pohorí práve na technickom základe. Abrahám sa môže rovnať Clooneymu, ale veľkolepé a hypermoderné kulisy amerických seriálov chtiac-nechtiac vyzlečú našu zdravotnícku chudobu do naha. Tento efekt však nepovažujem za rozhodujúci. Tak ako stará Nemocnica, napriek ošúchanému plášťu,   stále láka svojich divákov tak aj kvalita novej nestojí a nepadá so zariadením operačného sálu. Hoci treba povedať, že požitím digitálnej kamery, a statických obrazov, navodený pocit inscenácie, dáva divákovi poriadne zabrať. Slabina každého pokračovania „čaká" vždy tam, kde bola pôvodina najsilnejšia. V tomto prípade je to príbeh.

Nemocnica plná prekvapení Nemocnica plná prekvapení Nemocnica plná prekvapení

Veľká šachovnica

Prvým nemilým prekvapením je obrovský kvalitatívny rozdiel medzi pôvodným príbehom a jeho pokračovaním. Zatiaľ čo v Dietlovom svete jednotlivé postavy žijú svoj hodnoverný život a ich postupné dokresľovanie je logicky zarámované prostredím v ktorom pracujú, Zikmundova verzia predstavuje veľkú šachovnicu, po ktorej sa jednotlivé figúrky pohybujú presne podľa pravidiel. Strelec Sova ml. k fľaši alkoholu, k manželkinej výtke a nie ďalej. Dietlove postavy akoby žili vlastným životom. Konajú zdanlivo náhodne, impulzívne reagujú na vzniknuté situácie, no zároveň neustále dodržiavajú svoj svet vnútorných motivácii. Cvach je zbabelý, chválenkár a hoci sa vyšplhá po akademickom rebríku, stále zostáva Cvachom. Snáď najdokonalejšie vymodelovaný, doktor Blažej, prechádza veľkými zmenami. Z šikovného, tvrdohlavého lekára, nie úplne šťastného otca a manžela sa stáva tvrdohlavý primár, ktorý rozbije svoje manželstvo i chirurgicky tím, aby ho (súkromný život, i tím) nakoniec znovu poskladal. Z týchto, doslova ľudských, postáv sa však vytratili jedna dimenzia. Postavy sa sploštili na svoje pôvodné charakteristiky, ustrnuli vo vývoji a miesto ľudí sa zmenili na seriálové úlohy. Za ich konaním necítime vnútorný zmysel, ale scenáristovu vôľu. Ako ináč si vysvetliť absurdné momenty ako v spálni Pěnkavovcov, keď po Martinom zasnení nad budúcou nevestou: „je úplne ako ja" sa jej manžel prekvapene pozrie na svadobnú fotografiu. To keby videl Štrosmajer, tak zazelená a vzlietne celý dom.

Sploštenie postáv a ich neohrabané chovanie pripomína druhú veľkú zmenu. Nielen že chýbajú kultové vety, ale chýbajú najmä tí, ktorí by ich predniesli. Spolu s doktormi Štrosmajerom a Sovom odišla životná filozofia, ktorá oslovovala divákov. Kto chcel, mohol sa zžiť s bonvivánom, kto chcel, vybral si prísnu, morálnu dobrotu. Jeden aj druhý boli poznávacou značkou seriálu a jej najväčším tromfom. Žiaľ, ani jedna z pôvodných postáv, ani postavy novo importované sa k nim ani nepribližujú. A pritom verím, že napríklad Tomáš Töpfer by to, s lepším scenárom dokázal.

Krivé zrkadlo

Posledným nemilým prekvapením je zneužitie spoločenských tém. Zatiaľ čo Dietl sa z pochopiteľných dôvodov vyhol skutočnému svetu veľkým oblúkom, jeho pokračovateľ Petr Zikmund úplne bez rozpakov a najmä bez akéhokoľvek vkusu napchal do seriálu všetko, čo po ceste stretol. Rasizmus (so slovenskou Rómkou), privatizáciu, politiku, domáce násilie, mediálne kačice a „bubákov minulosti". Boj lekára s ekonómom, ktorý mohol vyznieť naozaj skutočne a relevantne tak zbytočne zapadá pod kopu klišé. Za vrchol, ani nie tak trápnosti ako vulgarizmu, považujem spôsob akým sa rozohrala rasová otázka. Nech už akokoľvek silene a ošúchane pôsobí námet o mladej dvojici, ktorá sa obáva prijatia zo strany rodičov, neviem si predstaviť nič horšie než scénu, keď mladý Pěnkava predstavuje svoju priateľku otcovi. Neuveriteľné, rasistické mlčanie otca, mierna reakcia syna „tos nemusel" a otcova obrana „ja nic, ale co tvoje matka?" vo mne vyvolávajú neskonalý údiv. Takýmito polopatistickými zjednodušeniami sa nielen robí medvedia služba, ale nadstavuje krivé zrkadlo.
 
Moje prekvapenie nad dejom a dramaturgiou postáv novej Nemocnice je o to väčšie, že ide o český seriál. Naši západní susedia majú totiž detské rôčky budovania „ponovembrového" seriálu úspešne za sebou. Stačí si len spomenúť na veľmi dobré „Četnícke humoresky", ktoré herecky i dramaturgicky rovnocenne nadviazali na legendy typu „Hříšní lidé města Pražského". Na margo Nemocnice a  jej zotrvačnej diváckej sledovanosti si pomôžem dialógom z nej samej: „To je pěkná pitomost...To je...ale zatím to funguje."


Článok bol uverejnený v týždenníku Domino Fórum.


autor Vladimír Kurek 9.12.2003
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 50476
02 |
návšt. 11232
03 |
návšt. 6387
04 |
návšt. 5029
05 |
návšt. 4829
06 |
návšt. 3812
07 |
návšt. 4039
08 |
návšt. 2951
09 |
návšt. 1913
10 |
návšt. 1868
REBRÍČEK US
01 |
$82,0 mil.
02 |
$7,4 mil.
03 |
$3,9 mil.
04 |
$3,2 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,5 mil.
07 |
$2,1 mil.
08 |
$1,7 mil.
09 |
$1,4 mil.
10 |
$1,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.