MADE IN BOLLYWOOD

MADE IN BOLLYWOOD

článok



Indické filmy boli pre nás v minulosti najčastejšie nestráviteľnou potravou – hodiny a hodiny trvajúce spevy a tance, naprogramované v nudných, naivných a večne sa opakujúcich milostných príbehoch. Produkcia bombajských filmových štúdií však ponúka oveľa viac.

Mladých indických režisérov mohol človek stretnúť len na festivale v Karlových Varoch, kam klasici ako Satjádžit Raj, Mrinal Sen alebo Bimal Roj nosili svoje sociálno-kritické príbehy o biede a tvrdom živote indickej chudoby. Časy sa však menia, prvou lastovičkou bola úspešná Búrlivá svadba režisérky Miry Nair, ktorú nasledoval film Moja veľká indická svadba. Zdá sa, že Bollywood si predsa len našiel cestu aj do európskych kín. Filmoví odborníci dnes pozorne skúmajú fenomén, ktorý funguje spoľahlivo už niekoľko desiatok rokov, dovoľuje produkovať 800 filmov ročne a zásobovať nimi nielen domáce publikum ale aj Blízky východ, severnú Afriku, Turecko a nemalú časť Ázie, vrátane Číny. Veľký a trvalý úspech mali bollywoodske filmy aj v bývalom Sovietskom zväze, kde vznikali spoločnosti milovníkov indických filmov a moderný či diskotékový tanec tam dodnes nesie exotické prvky, silne inšpirované hektickým pohybom indických filmových modiel.

Made in Bollywood

Tajomstvo rovnakosti

O indickej kinematografii sa často hovorí ako o kinematografii jedného žánru, hudobnej melodrámy, prípadne muzikálu. Jednako však má svoje špecifiká označované termínom masala, zmesou romantiky, hudby, drámy i komédie. Keď sa v tridsiatych rokoch začínajú v Indii objavovať zvukové filmy, hneď sa v nich nadšene spieva a tancuje. Táto tradícia sa odvodzuje od obľúbeného persko-urdského divadla, ktoré absorbovalo dramatické viktoriánske vzory a staré perzské legendy. Bolo záležitosťou kráľovských dvorov a ich vznešenej kultúry, pestujúcej nielen vybraný vkus, ale najmä romantickú poéziu, ospevujúcu lásku a jej heroický boj s prekážkami. Aj vďaka tomu sú príbehy z Bollywoodu zvyčajne vzdialené od akejkoľvek reality a sú skôr kolektívnou fantáziou. Zrejme aj preto sa väčšina snových scén v týchto filmoch natáča vo švajčiarskych Alpách. Napriek tomu si odborníci všímajú postupné presadzovanie ideologických parametrov – najčastejšie ide o zobrazenie patriarchálnej, kapitalistickej rodiny, orientovanej na hodnoty hinduistického patriotizmu, teda náboženstva a štátnosti v jednom. Tieto filmy sú najspoľahlivejším spojivom nielen v Indii, ktorá hovorí 23 jazykmi a jediným spoločným jazykom je angličtina, ale i v početnej zahraničnej indickej komunite.

„Indické filmy sú ako Titanik, vždy vieme, ako sa to skončí. Všetko je jasné, nemusíte premýšľať a jednoducho si vychutnáte jednotlivé scény. Filmy hovoria rečou, akou sa hovorí s deťmi. Sledujete príbeh plný emócií a keď vás to omrzí, príde pesnička. Je to komplexná zábava, šou a vy sa nemusíte trápiť, či ste niečo pochopil tak alebo onak. Videl som Matrix trikrát a vždy som mal pocit, že vidím iný film. V našich filmoch je všetko pekné, čisté a jednoduché, priame. Niekedy premýšľam, že najťažšie je urobiť tie najjednoduchšie veci. V tom spočíva výnimočnosť našich filmov,“ hovorí indický herec Šaruchan.

Made in Bollywood

Bollywood story

Kým do konca sedemdesiatych rokov sa hovorilo o „hindi filme“, termín Bollywood sa začína objavovať v osemdesiatych rokoch a pripisuje sa akémusi novinárovi z populárneho filmového časopisu Cineblitz. Spočiatku sa najmä tvorcom nepozdáva – príliš pripomína najväčšieho súpera, všemocný Hollywood. Výhodou tejto značky bola jednoznačnosť línie filmov, poukazujúcej na partnerský moloch, pretože za termínom „hindi film“ nebol celkom jasný obsah, ani náboženský, ani jazykový. V názve sa navyše skrývala aj lokalita – obrovská metropola na juhozápade Indie, 13-miliónový Bombaj. Dlho je Bollywood spájaný s bombajským podsvetím a špinavými peniazmi, premývanými cez filmové projekty. Začiatkom nového tisícročia sa však do filmového priemyslu rozhodnú investovať bohaté indické rodiny Tata, Birla, Singh a alkoholový barón Vidžaj Mallya. Dôvod je jednoduchý – vláda im dala záruky, že Bollywood je priemysel dôveryhodný.

Mnohí z nových investorov neskôr o peniaze prídu, sú príliš neskúsení, domnievajú sa, že jediné, čo film potrebuje, sú herecké hviezdy, rezignujú na dobrý scenár a profesionálov. Keď je však v roku 2004 publikovaný rebríček najpopulárnejších bollywoodskych filmov, pod všetkými sú podpísaní skúsení tvorcovia.

Made in Bollywood

Bollywood a Hollywood

Vzájomné poškuľovanie po spoločnom biznise je faktom posledných rokov. Najväčšie hollywoodske štúdiá investujú v Bollywoode do spoločných projektov takmer miliardu dolárov a nahlas sa začína hovoriť o prieniku indických hercov do Nového sveta.

Najčastejšie opakovaným menom je Aišvaria Rai, bývalá Miss World z roku 1994. Víziu bratského spolunažívania vidí však pesimisticky Ašok Amritraj, majiteľ štúdia Hyde Park Entertainment, ktorý nakrútil film Dvojitý úder s Jean Claude Van Dammom. Hovorí o tom, že pre priemerného Američana je India, Pakistan a Blízky východ jedno a vôbec ich toto teritórium nezaujíma. Najzaujímavejším vývozným artiklom indického filmu sú teda režiséri. Mira Nair točí svoje americké filmy Duševná slepota (2002, s Umou Thurman, Genou Rowlands a Juliette Lewis) a Trh márnosti (2004) uvádzané aj v našej distribúcii, Deepa Mehta, žijúca v Kanade, sa podpísala pod trilógiu Oheň (1996), Zem (1998), Voda (2005), vzdialenú takmer všetkým bollywoodskym šablónam, Šechar Kapur nakrútil Alžbetu (1998) s Cate Blanchett a Manoj Night Shyamalan Šiesty zmysel (1999) a Osadu (2004).

Novú etapu šírenia bollywoodskych filmov mimo tradičných oblastí ohlásil nedávno 50. medzinárodný filmový festival v Londýne, venovaný nielen filmom z južnej Ázie, ale i britským filmom s britsko-ázijskou tematikou. Dôvodom tohto zamerania je zmena, ktorou prechádzajú bollywoodske filmy. Rozširuje sa ich žánrové spektrum, posilňujú a prehlbujú sa príbehy, redukuje sa počet piesní a tancov. Bollywood bojuje o nové trhy a nových divákov. Zdá sa, že úspešne zakotvil aj v Prahe, kde sa konal tento rok už tretí ročník Festivalu bollywoodskeho filmu.

Úspešnú hereckú kariéru buduje v bollywoodskych filmoch aj modelka, brnianska rodáčka Jana Synková, známa ako Yana Gupta. Zmeny, ktorými prechádzajú bollywoodske filmy, sú súčasťou globalizačného tlaku. Ako bude vyzerať produkt, vygenerovaný na polceste medzi Bollywoodom a Hollywoodom, uchvacujúci miliardy divákov od Číny cez Rusko, Saudskú Arábiu až po USA je síce ešte vo hviezdach, už dnes je jasné, že zábava a relax budú rozhodne jeho najdôležitejšími činiteľmi.

Pri globalizačnej „deľbe práce“ tak môžeme byť onedlho svedkami delenia sféry vplyvu medzi Hollywood a Bollywood. Kým prví budú mať patent na technologickú dokonalosť, tí druhí budú ovládať všetky finesy okúzlenia krásou.

Text bol publikovaný v týždenníku .týždeň


autor Viera Langerová 9.1.2007
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 6379
02 |
návšt. 3868
03 |
návšt. 3865
04 |
návšt. 3518
05 |
návšt. 2098
06 |
návšt. 1798
07 |
návšt. 2057
08 |
návšt. 1557
09 |
návšt. 764
10 |
návšt. 551
REBRÍČEK US
01 |
$11,0 mil.
02 |
$10,0 mil.
03 |
$9,6 mil.
04 |
$8,9 mil.
05 |
$4,8 mil.
06 |
$4,7 mil.
07 |
$4,5 mil.
08 |
$2,9 mil.
09 |
$2,3 mil.
10 |
$1,8 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.