LÁSKA JE DOKONALÝ ZLOČIN

LÁSKA JE DOKONALÝ ZLOČIN

7.0

Ešte pred svetoznámym Grandhotelom Budapešť sa stihol francúzsky herec Mathieu Amalric blysnúť v podobe profesora literatúry v mrazivom thrilleri režisérskej dvojice Arnaud Larrieu, Jean-Marie Larrieu Láska je dokonalý zločin. Výpravne mrznúca krajina v ňom dáva pôsobivé kulisy ututlávanému zločinu.

Dole v univerzitnom mestečku v Lausanne pracuje Marc ako profesor tvorivého písania a obháňa svoje mladé študentky. Roky prežíva vo vysokohorskej priestrannej chate a do práce dochádza z hodnej diaľky. Mladá milenka Barbara (Marion Duval) sa mu však stáva podivnou nočnou morou, pretože zmizla z povrchu zemského a namiesto nej sa do Marcovej prítomnosti vnára jej zlomená macocha – krehká kráska Anna (Maïwenn). Pri nej zabúda nielen na svoju sestru Mariannu (Karin Viard), ku ktorej ho púta od detstva silná potreba ochraňovať túto labilnú osôbku, ale aj na zhubné okolnosti Barbarinho zmiznutia, v ktorých má prsty.

Podľa knižnej predlohy Philippa Djiana Incendies režisérska dvojica vytvorila výborne napätý scenár. V žiadnom prípade príbeh neskĺza do prílišne explicitnej podoby. Obraz zločinu rámuje ľudskou vášňou, neistotou stáť nohami pevne na zemi. Hlavný aktér totiž je nútený utiekať počas prednášok do sfér iskriacich fantáziou, odosobnením a pocitom čo najvzdialenejším realite, aby naplnil svoj predmet kreativitou a polosnívajúcim stavom poslucháčov v plnení zadávaných úloh.

Láska je dokonalý zločin Láska je dokonalý zločin

Nejde o klasicky navonok výbušný psychothriller, autori si dávajú záležať na budovaní dusivej atmosféry v súčinnosti s akoby ľahkovážnym postarším sukničkárom. Tomu vďaka svojmu poetickému charakteru učarúvajú krásne ženy oveľa viac, než len fyzickou príťažlivosťou a vďačne roztiahnutými nohami. Celý naštartovaný sled tragických udalostí sa potápa v Marcovej psychike nie len ako nerozvážneho konateľa trestuhodných skutkov, ale hlavne v psychologicky ťažko zvládaných situácií. V bežnom živote sa javí ako klasický starý mládenec žijúci so svojou sestrou v odľahlej usadlosti, no vo svojom vnútri je neustále poháňaný vášňou a užívaním si veľmi dobre uvedomovanej prchavosti krásnych pocitov a zažíva poéziu života z pozitívnych i negatívnych stavov skutočnosti.

Láska je dokonalý zločin využíva temné dno ľudskej vášne, po ktorom sa hlavný hrdina plazí, hoci svojou stereotypnou existenciou sa na pohľad javí ako bežná osoba s pracovnými povinnosťami. Čas plynie v cigaretovom opare uvoľnení a v drinkujúcom spoločenskom participovaní na socializovanej úrovni. Diváka po celý čas autori utvrdzujú vo vedomí nevyhnutnosti následkov, do, mimochodom veľmi citlivého a na plnej čiare uzrozumeného vyvrcholenia, sa ho ale pokúšajú držať v okovách ľahkej a inteligentnej konverzácie zainteresovaných osôb. Súkromné poryvy odkazujú na pevné súrodenecké puto i na pardónovanie Marcových excesov zo strany univerzity.

Intelektuálne pozadie prachobyčajnej zločinnosti poskytuje veľmi jemnú optiku filmu, v ktorej fandíme ústrednej postave, zároveň chápeme jej hroziaci zosun do priepasti, kam sa postupne Marc aj so zahladzovaním dôkazov rúti. Výborne nastavená psychologická hra trocha unavuje večným sexuálnym apetítom a nezrelosťou z radov poslucháčiek, no na dokreslenie tenkého ľadu Marcovej povesti postačuje. Arnaud Larrieu a Jean-Marie Larrieu síce trocha sprofanovali ideovú stránku lacným názvom snímky, predsa však ponúkli pútavé dielko s krásnou zasneženou scenériou, znepokojivou minimalistickou hudbou a bezprostrednou a vynaliezavou komunikáciou neobvyklej mozaiky postáv.

L’amour est un crime parfait (Francúzko/Švajčiarsko, 2013, 110 min.)
Réžia: Arnaud Larrieu, Jean-Marie Larrieu. Scenár: Arnaud Larrieu, Jean-Marie Larrieu. Hrajú: Mathieu Amalric, Karin Viard, Maïwenn, Sara Forestier, Denis Podalydes

autor Zuzana Ondrišová 11.4.2015