SUDCA

SUDCA

4.0

Sudcovi sa odráža neutíchajúca snaha dolovať z divákovi pocit, že odveký zmysel pre spravodlivosť a rodinu je ešte stále aktuálnou témou pre dlhočizný celovečerný film. Režisér David Dobkin (Ako uloviť družičku, Aj Santa má brata) do hlavnej úlohy právnika Hanka Palmera dosadil rovno Iron Mana a pre zmierovanie rozporov medzi rodinnými príslušníkmi zvolil rozsiahlu, vyše 2-hodinovú stopáž. Pre dramatický žáner nie je novinkou, že údesná dĺžka filmu často podporuje jeho zámer vŕtať sa v divákovom svedomí, i keď z príbehového hľadiska nie je už čo ďalšie ponúknuť.

Hankovi sa vďaka smutnej udalosti – úmrtiu matky – ponúka nečakaná možnosť čeliť dávnym rodinným sporom. Odchádza na pohreb do rodného zapadákova. Dostáva sa s ním do konfliktu, pretože tu na neho čakajú odsúvané spomienky na detstvo a nevyjasnené účty nielen s bratmi a bývalou frajerkou (Vera Farmiga), ale predovšetkým s vlastným otcom – miestnym uznávaným sudcom. Ten je náhle obvinený z vraždy jeho vlastného odsúdenca a Hankovi Palmerovi nezostáva nič iné, len pátrať po pravde, pričom sa na povrch vyplavujú spomínané kontroverzie a riešia dramatické rodinné väzby.

Sudca Sudca

V  prípade Roberta Downeyho Jr. autor stavil na herecky hviezdnu istotu, my však podvedome stále hľadáme pod slušivým oblekom elektromagnet Tonyho Starka. Samotný herec zvláda svoj part v rámci predpísaných možností, kvalitne snúbi ľútostivý psí pohľad s rebelantskou iskrou v očiach. Proti nemu stojí ľudsky vierohodnejší otec „sudca“ (Robert Duvall) s povážlivo vážnou diagnózou, naštrbenou povesťou a tvrdohlavou víziou zachovať si svoje etablované profesijné renomé aj po smrti.

Pre nevyhnutný divácky atraktívny súboj v súdnej sieni je proti otcovo-synovmu tandemu nasadený ešte stále dostatočne uhrančivý Billy Bob Thornton, pričom práve jeho Dwightovi Dickhamovi bolo umožnené nenásilne sa rozvinúť do kvalitného psychologického rozloženia bez pátosu. Ten si ale dostatočne vychutnávame v Palmerových bratoch s nešťastne naprojektovanými životmi.

Sudca Sudca

Sudca napĺňa väčšinové očakávania klišéovitej americkej drámy, čiže bije do očí zaužívanými schémami rodinnej súdržnosti, hutne masírovaného pocitu spravodlivosti a ľudskej obetavosti (za všetky kúpeľňová scéna Hanka a jeho otca). V Dobkinovom prípade remeselne profesionálne odvedená práca ešte nezaručuje invenčné spracovanie šablónovitej hviezdno-pruhovej témy.

Emotívny nátlak na diváka je príliš markantný a on cíti, že je lapený do osvedčených metód citového vydierania s presne načasovaným dávkovaním riedkej dramatičnosti v lacnej téme rodinných vzťahov na pozadí hroziacej diskreditácii neoblomnou justíciou.

The Judge (USA, 2014, 141 min.)
Réžia: David Dobkin. Scenár: Nick Schenk, Bill Dubuque. Hrajú: Robert Downey Jr., Robert Duvall, Vera Farmiga

autor Zuzana Ondrišová 18.10.2014