OBLAČNO, MIESTAMI FAŠÍRKY 2

OBLAČNO, MIESTAMI FAŠÍRKY 2

6.0

Oblačno miestami fašírky bolo v roku 2009 milé prekvapenie a pre niektorých divákov vôbec prvý 3D film. Výborný nápad kombinujúci mladého vynálezcu a jeho stroj meniaci predmety na jedlo zaujal publikum svojou prístupnosťou – ľahký príbeh bol obohatený veľkou mierou fantázie, tvorcovia robili s jedlom divy i prírodne katastrofy. Vedľajšie postavičky boli vtipné a celok fungoval.

O štyri roky sa vraciame do sveta plného jedla a autori skúšajú iný koncept. Po udalostiach prvej časti si pýta ostrov vyčistenie a ponuka prichádza od vedca Chestera V, ktorého Flint obdivuje od detstva. Na ostrove rozloží svoje posádky a vysťahuje obyvateľov do mesta San Franjose, kde si nájdu novú prácu a samotný Flint dostane ponuku ísť pracovať do Chesterovej firmy Live. Tu by chcel o šesť mesiacov získať unikátnu pozíciu. Po pol roku sa vrátia späť na ostrov ako najatá jednotka šéfa firmy, aby splnili úlohu a čelili novej hrozbe – zvieratám vytvorených z jedla.

Ako pôsobil prvý diel filmu sviežo, chrlil dobré idey a mal dobrý vizuál, tak je dvojka uťahaná, má menej humoru a grafici nepodali už taký silný výkon. Celú polhodinu sme mimo ostrova, čo je tretina filmu, počas ktorej sa stihneme venovať akurát Flintovi a jeho snu stať sa uznaným vynálezcom. Táto časť filmu posunie hrdinov do inej lokality, no nedokáže ju príliš využiť. Jedine maximálny pohľad na Chestera a jeho korporáciu neustále pripomínajúcu Google či Apple dokáže občas pobaviť.

Oblačno, miestami fašírky 2 Oblačno, miestami fašírky 2

Keď sa konečne vrátime na ostrov, očakávame skvelú zábavu z jednotky, no menší tím sa iba prediera zarasteným mestom (čo je výborná variácia) a snaží sa nájsť jediný predmet. Nič iné v deji nepríde. O novú zábavu sa starajú iba tzv. gastrozvieratá, no na publikum budú pôsobiť dvojako. Osobne mi množstvo postáv neimponovalo, sú na plátne príliš krátko a náhodne sa snažia kombinovať vlastnosti zvierat a jedla: toastové medúzy, maslo na lekne, plackodíl a iné pôsobia ako rané tipy scenáristov, ktoré sa dostali do finálneho scenára. Ani postavy s väčším priestorom nezaberú: rybožravé uhorky? Ešteže propagovaný pavúkoburger je výborne využitý. Dospelí sa budú skrátka pri pohľade na tieto zvieratá postupne nudiť s výnimkou odkazov na Jurský park či iné filmy.

Ale ich ratolesti budú nadšené. Na premiére viaceré deti hýkali nad množstvom nových gastrozvierat, snažili sa ich pomenovať a užívali si film, resp. jeho druhú tretinu plnými dúškami. To, čo dospelého nezaujme, to možno detičky poteší: jahôdke s očami venujú scenáristi kvantum času. Ale našťastie má zopár vizuálnych vtipov, takže sa do záverečných titulkov neomrzí.

Dvojka Oblačno miestami fašírky však nerozširuje filmový svet o viac ako gastrozvieratá a súčasne sa veľmi nevenuje postavám s výnimkou Flinta a sčasti jeho otca. Meteorologička Sam je trestuhodne nevyužitá, vedľajšie postavy ako poliš či chlap v kostýme kuraťa majú väčší pľac, čo je fajn pre pár frkov, ale je to škoda – partia sa vlastne vôbec nevyvinie počas púte na ostrove. Pri dvojke je cítiť, že zmena scenáristov a režisérov nebola optimálna. Nováčikovia priniesli dobré animované remeslo, no len málo nových nápadov. Je to slabší zážitok, hoci sa tento svet ešte dá rozširovať. No potreboval by oveľa charizmatickejšieho záporáka, lepší príbeh a nie iba pár nových postavičiek.

Ak budete chcieť odložiť deti do kina alebo poslať dvoch súrodencov na rozprávku do sveta jedla a zvierat, Oblačno miestami fašírky 2 vám urobia veľkú službu. No vám môže 95 minút pripadať až príliš dlhých a s výnimkou pár odkazov na iné filmy, sa toľko nezabavíte.

Cloudy with a Chance of Meatballs 2 (USA, 2013, 95 min.)
Réžia: Cody Dameron, Kris Pearn

autor Michal Korec 3.10.2013