PRÍŠERKY: UNIVERZITA

PRÍŠERKY: UNIVERZITA

7.0

Za ostatné tri roky sa ponímanie filmov Pixaru v mojich očiach čiastočne zmenilo. Kedysi čo film, to perla a zaujímavý svet, hrdina, štylizácia i dospelá téma. No druhé Autá ukázali, že s novým svetom prídu aj ošúchané témy. Vlaňajšia Neskrotná bola kvalitná, no na plný počet nemala. A nové Príšerky?

V skutočnosti sú nulté, scenáristi sa vrátili v dejovej línii späť. Na univerzitu, kam prišiel snaživý Mike Wazowski, túžil sa stať úspešnou príšerkou, no v prvom semestri sa objaví jeho presný opak. James P. Sullivan z dobrej rodiny, vie strašiť prirodzene a na škole sa fláka. Mike a Sulley sa dajú dokopy na internáte i prednáškach a počiatočná rivalita im skôr škodí a hrozí, že školu ani nedokončia. Ale každé priateľstvo vzniká za rozličných okolností...

Nápad na prequel je dobrý a neraz núka lepšie dejové možnosti ako pokračovanie. Pri zaujímavých hrdinoch túžite zistiť niečo z ich minulosti, ako sa dostali do bodu príbehu, keď ich poznáte. Veríte, že ich história je pestrá a cesta k súčasnej povahe zaujme. Mike a Sulley boli v prvých Príšerkách dobrí kamoši; scenáristov napadla myšlienka ako film odlíšiť: postaviť ho na rivalite. A vo filmovom živote sa súperí najlepšie na strednej či vysokej škole.

Námet vrátiť hlavnú dvojicu na univerzitu bol zaujímavý a dostatočne výživný. Prvých 30 minút sa bavíte, návrat do starších čias pôsobí fajn a užijete si hlavné duo, aj kamošov so skvelou animáciou. No zistíte, že Príšerky: Univerzita pôsobia ako iný žánrový film – vysokoškolská komédia. Sú tu rôzne spolky, pravidlá, archetypy z vysokej školy. Najmä snaživci a flákači zosobnení na hlavnú dvojicu a ďalšiu hodinu sa pozeráte na sled scénok, ktoré testujú ich možnosti a smerujú k priateľstvu. Je to kvalitná variácia, ale musíte mať kopu skúsenosti či napozeraných filmov, aby ste ich ocenili. Plne prístupná verzia ukazuje vnímanie rodinnej zábavy v Pixare: menšie deti sú radi, že hrdinovia sú späť, tínendžeri a ich rodičia si užijú skvelé gagy z univerzity. Obmieňanie tém zo študentského života je funkčné a na pomery animáku aj nečakané.

Príšerky: Univerzita Príšerky: Univerzita

Akurát je tu stále téma, ktorá poháňala vpred prvý diel a novinka ju veľmi neakcentuje. Strašenie detí, existencia ľudského sveta a symbióza príšerok a ľudí. Čo mnohí obdivovali v prvom filme (ako svet funguje, príšerky potrebujú detský krik, ako sa môžu spokojne sebe venovať), to všetko je vo filme načrtnuté v menšej miere. Ak sa niekto tešil na to, že sa vrátime späť a tvorcovia dajú priestor vzniku univerzity a prepojeniu s firmou Príšerky, s.r.o., môžu byť mierne sklamaní.

A osobne mi chýba aj väčšia miera emócií. Keďže dej je jednoduchší, má menší priestor na vytváranie silných momentov, kedy by ste sa zamysleli, možno sa viac báli i prežili jednotlivé scény ako v prvom filme. Boli napätí, prekvapení, pobavení. Ostala iba zábavná rovina, čo mnohým postačí a samotný humor je dobrý, ale už to nie je komplexná zmes pocitov zo sveta Príšerok, iba odľahčená zábava dvoch kamošov.

Mnohým to bude stačiť a na pomery animáku vás samozrejme čaká kvalitná animácia, aj solídne 3D, pre ktoré by som odporúčal skôr túto verziu filmu a dobrý slovenský dabing. Možno bol len prvý diel príliš dobrý a možno si tvorcovia zámerne povedali, že teraz si vystačia s pár hrdinami, kopou iných príšerok a pár lekciami do života. Je to dobré obohatenie sveta, mám z neho lepší pocit ako z Áut 2. No mágia Pixaru je sčasti preč – ostalo opäť raz jedno kvalitné, zábavné poctivé animované remeslo.

Monsters University (USA, 2013, 109 min.)
Réžia: Dan Scanlon. Hrajú: (v slovenskom znení) Henrich Platek, Ivan Romančík, Kamila Magálová, Juraj Kemka a iní

autor Michal Korec 20.6.2013