SERIÓZNY MUŽ |
SERIÓZNY MUŽ |
“I haven't done anything.” Zdá sa, že na pokojný a bezproblémový život sa stačí vopchať do šediny nenápadného a poslušného davu. A predsa! Seriózny muž (A Serious Man, 2009) priťahuje pohoršujúce pohľady okolia ako magnet. Najmä, ak mu okolnosti ovplyvňujúce jeho bohabojnú existenciu predhadzujú Joel a Ethan Coenovci.
Serióznosť Seriózneho muža akcentujú všadeprítomné brady židovských staršín, hebrejčina takmer na každom kroku, úcta k tradíciám a dramaticky nudne vedený život. Gopnikov domček z karát čaká pád. Psychoterapia vzdelaných rabínov nepomáha. Joel s Ethanom voviedli svojho malého slušného človeka do sveta veľkej hry o jablko. Opäť použili konštrukciu nenápadného indivídua zabsurdizovaného vtipne nevhodným okolím.
Coenovci tentoraz “prečítali a spálili” hviezdne herecké obsadenie a Stuhlbargov Gopnik nemôže byť uveriteľnejší. Svoju kožu hrdo nesie na trh, kde ho scenáristické duo nemilosrdne zosmiešňuje a nivočí mu ideály. Uzavretosť židovskej obce dusí nielen hlavnú postavu, ale každého diváka v sále. Na plátne defiluje antimódna prehliadka Bloomingtonu 60-tych rokov, kde sa esteticky schopný objekt objaví až v závere druhej tretiny filmu. Ethan a Joel vo svojom najnovšom filme potvrdzujú svoju povesť tvorcov pedantne budovaného komorného príbehu so všetkými zákonitosťami nadhľadového vtipálčenia im vlastnom. Prevládajúca svetská nátura vyhráva nad dôslednosťou groteskného a úpenlivo neinvazívneho “ničnerobenia”. Sebamenší spoločensky neprijateľný kompromis bezúhonnej duše prináša so sebou dôsledky nebývalých rozmerov.
Postavy v Serióznom mužovi hádžu Gopnikovi veselo polená pod nohy, ironizujúci kontrast spoločnosti, ktorá “má za ušami”, a úbohej Larryho naivnej serióznosti Coenovci vo svojej snímke vyfarbili dokonalo. Občasná ťažkopádna riedkosť deja je plne v súlade s Gopnikovou náturou – váhavo pokrivkávajúc sa Larry márne snaží uchopiť odchýlky osudu od svojho dokonalo vypočítaného vzorca životných príčin a následkov.