NESTYDA

NESTYDA

3.0

Po letnej libeňskej pohodičke rybársko-karbaníckej komunity v U mě dobrý, sa do kín prediera ďalší titul - povedzme si na rovinu – systematicky slabnúceho kalibru Hřebejkovho režijného potenciálu. Komédia Nestyda. Hlavnú úlohu v nej zveril Jiřímu Macháčkovi, ktorému dovolil podieľať sa aj na samotnom scenári.

Rozhodujúci scenáristický hlas však mal divácky obľúbený filmový „predlohopisec“ Michal Viewegh. A predlohou v tomto prípade bol jeho bestseller Povídky o manželství a o sexu. Petr Jarchovský si dal po U mě dobrý očividne pauzu, a tak povestné láskyplné hladenie ľudskej duše s dokonale zaseknutými kútikmi úst v chápavom úsmeve recipienta, vystriedali salvy smiechu kinosál pri situačných absurditách mestského cynizmu obyvateľov Prahy.

Bývalý učiteľ Oskar (Jiří Macháček) sa živí ako hlásateľ predpovede počasia v televízii, jeho žena Zuzana (Simona Babčáková) pracuje ako moderátorka v rádiu. Manželstvo im prestáva klapať zjavne kvôli Zuzaninmu podivne tvarovanému nosu. Táto oficiálne proklamovaná banalitka plus neúspešne tajený Oskarov vzťah s babysitterkou (Eva Kerekéšová) zapríčiní, že vďaka rozpadnutému zväzku si hlavné persóny hľadajú nových partnerov. Okrem spomínanej au-pair s maďarskými koreňmi a nerozlučnou korytnačkou suchozemskou zaloví Oskar aj v showbizových vodách a je opantaný zrelou krásou šansoniérky Nory (Emília Vášáryová). Zuzane zasa šťastie padá doslova rovno zo stromu v podobe robotníka Matěja (Pavel Liška). Paradoxne jej ho veľmi schvaľujú Oskarovi rodičia (Nina Divíšková, Pavel Landovský). Oskar kvôli sfalšovanej predpovedi počasia dostáva z televízie vyhadzov a zarába si na skromné živobytie ako „rychlá želva“ vozením barových návštevníkov domov ich vlastnými autami. Pri jednej takej jazde sa dostáva do intímneho salónu, kde stretáva svoju bývalú žiačku Simonu (Martina Krátká).

Nestyda Nestyda Nestyda

O vzťahy a vtipné postrehy v Nestydovi nie je núdza. Tá sa prejavuje až pri pointovaní scén, stopáži dialógov, nehovoriac o ich obsahu. Humorné vizuálne skvostíky (veľavravný tieň profilu Zuzaninej tváre, drkotajúca sa skupinka na lyžovačke čakajúca na neuveriteľných 10 st. Celzia na slnkom zaliatych Krkonošiach, mŕtva korytnačka v pozadí s kontajnermi na triedený odpad) strácajú svoje kúzlo v zbytočne únavnej deskripcii danej situácie. Údernosť dialógov mizne v nadmernej záplave okolitej slovnej vaty (telefonická spoveď Oskara do Zuzaninho vysielania, stretnutie Oskara a Simony, rozhovor Zuzany a Matěja o frekvencii myslenia na ich bývalých partnerov, polemizovanie Noriných synov nad nutnosťou vyholenia ženského prirodzenia). V niektorých prípadoch dialógy akoby strácali svoje opodstatnenie pri smerovaní príbehu a slúžia iba ako prázdna kulisa.

Macháčkov herecký vklad je najväčšou devízou filmu. Pre toho, komu je tento herec neopozeraný. A on už v podobných rolách, bohužiaľ, opozeraný je. Úplne rovnako si totiž pobalil kufre (resp. mu ich pobalila jeho manželka) v takisto Hřebejkovom Medvídkovi. Učiteľom bol vo Svěrákových Vratných láhvach. A povesť ľahkomyselného podivína získal už v Ondříčkových Samotároch. Zuzana v podaní známej divadelnej improvizátorky Simony Babčákovej má nos, stredne alternatívny vzhľad a príliš sekundantskú pozíciu voči Oskarovej postave.

Nestyda Nestyda Nestyda

Nina Divíšková ako akcieschopná mamička veľmi neprekvapí, najmä ak sa nám v mysli vybaví jej podobná rola v Zelenkových Príbehoch obyčajného šialenstva. Landovského svojsky hrubiánsky herecký prejav zostáva nemenný, Liška hrá – ako inak – plnokrvného dobráka. Špecifickú úlohu dostala Emília Vášáryová – jej šansónová diva Nora s gráciou dáva najavo, že „stará stodola dobre horí“. Vo filme sa mihne aj niekoľko skutočných osobností zábavného priemyslu, ba až umeleckej sféry. Za všetkých snáď stačí spomenúť elegantnú Hanu Hegerovú – samozrejme, v prítomnosti jej filmového obrazu Nory. A hádam najvtipnejší herecký výstup Karla Gotta.

Nestyda je Viewegh na n-tú s neuveriteľne slabo konštruovanou dejovou líniou a zbytočnou nadprodukciou slovnej i vizuálnej zložky. Tvorcom nezostáva nič iné, len veriť, že tých pár vydarených „heftov“ niekomu dokáže prekryť celkovú hluchotu filmu. No dúfam, že drvivá väčšina divákov má sluch v poriadku.

Nestyda (Česká republika, 2008, 87 min.)
Réžia: Jan Hřebejk. Námet: Michal Viewegh – kniha Povídky o manželství a o sexu (1999). Scenár: Michal Viewegh. Spolupráca na scenári: J. Hřebejk, J. Macháček. Kamera: Jan Malíř. Strih: Vladimír Barák. Hudba: rôzne skladby a piesne. Hrajú: Jiří Macháček, Emília Vášáryová, Simona Babčáková, Pavel Liška, Nina Divíšková, Pavel Landovský, Roman Luknár, Ady Hajdu

autor Zuzana Ondrišová 6.2.2009
3.0
7.4